Sobota, 17 maja 202517/05/2025
690 680 960
690 680 960

Fala oszustw w regionie. Mieszkanki straciły dziesiątki tysięcy złotych przez internetowych przestępców

Coraz więcej mieszkańców regionu pada ofiarą przestępców działających w sieci. Tylko w ostatnich dniach policjanci odnotowali kilka przypadków oszustw, w wyniku których poszkodowane osoby straciły łącznie kilkadziesiąt tysięcy złotych. Mechanizmy działania oszustów są różne, ale wszystkie opierają się na manipulacji i wzbudzeniu zaufania.

W jednym z przypadków 42-letnia mieszkanka powiatu bialskiego zgłosiła się na komendę, informując, że straciła 20 000 złotych. Cała sprawa rozpoczęła się w grudniu 2024 roku, gdy kobieta przyjęła zaproszenie do grona znajomych na Facebooku od osoby podszywającej się pod kobietę o imieniu Josefina. Oszustka zaproponowała dalszy kontakt przez WhatsApp, gdzie rzekomo poinformowała o swojej śmiertelnej chorobie i chęci przekazania spadku w wysokości 850 tysięcy euro.

Aby otrzymać darowiznę, kobieta miała skontaktować się z „prawnikiem”, który poprosił o wpłatę 400 złotych. Następnie przez kilka kolejnych miesięcy nakłaniał ją do przelewów pod różnymi pretekstami, tłumacząc, że kwota darowizny jest zbyt duża, by można ją było przelać jednorazowo. W rezultacie mieszkanka powiatu bialskiego wykonała przelewy na łączną kwotę 20 000 zł. Dopiero w kwietniu 2025 roku, po kolejnej prośbie o wpłatę – tym razem 15 000 zł – zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa.

Z kolei do Komendy Powiatowej Policji w Krasnymstawie zgłosiła się 44-latka, która wystawiła ogłoszenie sprzedaży drzwi. Kobieta skontaktowała się z nią przez portal ogłoszeniowy osoba podająca się za zainteresowaną kupnem. Po kilku wiadomościach 44-latka otrzymała fałszywy e-mail z rzekomego portalu sprzedażowego z informacją, że środki za zakup zostały przelane, a ich odbiór wymaga kliknięcia w link i zalogowania się do bankowości internetowej.

Kobieta postępowała zgodnie z instrukcjami i podała swoje dane logowania. Następnie zadzwonił do niej mężczyzna, który twierdził, że kupująca przez pomyłkę przelała pieniądze dwukrotnie i należy jeden z przelewów cofnąć. 44-latka wygenerowała i przekazała kody BLIK, co umożliwiło przestępcom wypłatę ponad 12 000 zł z jej konta. Po fakcie kobieta zdała sobie sprawę, że zalogowała się na fałszywą stronę banku.

Do podobnego oszustwa doszło także na szkodę mieszkanki woj. mazowieckiego. 46-latka wystawiła na jednym z portali ogłoszeniowych ubrania na sprzedaż. Osoba podająca się za kupującą przesłała jej link do strony firmy kurierskiej, która okazała się fałszywa. Po przejściu do rzekomej aplikacji bankowej kobieta została poproszona o wygenerowanie kodów BLIK. Rzekomy pracownik banku, z którym rozmawiała telefonicznie, przekonał ją, że na koncie powstała nadpłata. Poszkodowana podała 10 kodów BLIK, co doprowadziło do wypłaty z jej konta aż 38 000 zł.

Policja przypomina i apeluje o ostrożność. – Przestępcy coraz częściej wykorzystują złożone scenariusze, które mają wzbudzić zaufanie ofiar. Weryfikujmy otrzymywane wiadomości, nie klikajmy pochopnie w nieznane linki, a dane logowania do bankowości internetowej zachowujmy wyłącznie dla siebie – przestrzegają funkcjonariusze.

Wszystkie przypadki zostały zgłoszone i są obecnie przedmiotem policyjnych postępowań. Mundurowi przypominają również, że oszustwa internetowe to coraz poważniejszy problem, który wymaga nie tylko działań organów ścigania, ale także większej świadomości i rozwagi ze strony internautów.

2 komentarze

  1. ale durne baby ,a ta od darowizny po prostu nie ma mózgu , hahahahahahahahaha
    mieli ubaw na komendzie , mega de bilka

  2. Skąd się takie puste ludzie biorą,ja jak wstawiłem opony na sprzedaż na olx tooszust wyslal mi link że wpisem iz jest zainteresowany kupnem i poprostu go olałem a wiadomość skasowalrm więc nie wiem jak można być takim chciwym i pustym aby dać się tak zmanipulowac

Dodaj komentarz

Z kraju

Wiadomości z info112

Lubelski biznes

Biznes i handel

Polityka

Społeczeństwo

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia