Poniedziałek, 04 marca 202404/03/2024
690 680 960
690 680 960

Rusza budowa obwodnicy Chełma. To pierwszy odcinek trasy S12 Piaski – Dorohusk (zdjęcia)

Symbolicznym wbiciem pierwszej łopaty rozpoczęły się oficjalnie prace związane z budową obwodnicy Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12. Trasa ma być gotowa w 2025 roku.

W poniedziałek, z udziałem sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafała Webera, wojewody lubelskiego Lecha Sprawki i dyrektora lubelskiego oddziału GDDKiA Mirosława Czecha odbyło się symboliczne wbicie łopaty pod budowę obwodnicy Chełma. Tym samym pierwszy odcinek trasy S12 Piaski – Dorohusk przechodzi w etap prac budowlanych.

W ramach inwestycji powstanie 13,5 km drogi ekspresowej, cztery węzły drogowe: Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów, Chełm Wschód, 17 obiektów inżynierskich w tym dwa mosty, 11 przejść dla zwierząt, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do tego dochodzą również drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także obwód utrzymania drogi ekspresowej.

Obwodnica Chełma przebiegać będzie w nowym śladzie i ominie miasto od północnej strony. Trasa rozpoczynać się będzie między Stołpiem i Janowem gdzie zlokalizowany zostanie węzeł Chełm Zachód. Drugi z węzłów, Chełm Północ, powstanie w miejscowości Horodyszcze. Dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Za Okszowem ekspresówka przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm – Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną drogą krajową nr 12 w Kolonii Antonin.

Jak wynika z dokumentacji projektowej, wykonawca, czyli firma Strabag, zużyje 20 tys. ton stali oraz 13 tys. m3 betonu. Będzie też musiał wykonać ok. 900 tys. m3 nasypów i 1 mln m3 wykopów. Na koniec ułożone zostanie 630 tys. ton masy bitumicznej. Ta ostatnia znajdzie się nie tylko na głównej drodze, lecz także na 20 km dodatkowych jezdni poprzecznych i obsługujących przyległe tereny.

Jak podkreślał podczas dzisiejszej uroczystości wiceminister infrastruktury Rafał Weber, po wybudowaniu całej trasy powstanie wygodny korytarz transportowy, łączący Warszawę i Lublin z Ukrainą. Dla mieszkańców Chełma obwodnica oznacza większe bezpieczeństwo, koniec zatorów drogowych i mniejszy hałas w mieście. Zakończenie robót planowane jest w 2025 roku.

– Droga S12 będzie miała znaczenie nie tylko dla rozwoju województwa lubelskiego, ale i dla rozwoju całej Polski, szczególnie w okresie zakończenia wojny na Ukrainie i rozpoczęcia procesu odbudowy państwa. Ta trasa będzie miała ogromne znaczenie – mówił zaś wojewoda lubelski Lech Sprawka.

Jeżeli chodzi o pozostałe odcinki tej trasy, to poza ok. 5,7 km fragmentem w okolicach Dorohuczy wszędzie podpisano już umowy z wykonawcami i obecnie trwają prace projektowe. Budowa planowana jest w latach 2024-2027. Problemem jest jedynie fragment między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe Drugie, gdzie po odkryciu podziemnego składowiska odpadów przemysłowych podjęto decyzję o zmianie przebiegu trasy. W tym przypadku konieczne jest opracowanie nowego wariantu i uzyskanie decyzji środowiskowej. To sprawia, że w tym przypadku budowa sporo się opóźni.

Jednocześnie do inwestycji włączono drogi dojazdowe do obsługi przejścia granicznego w Dorohusku. Porozumienie w tej sprawie podpisał niedawno z GDDKiA Wojewoda Lubelski Lech Sprawka. Obejmuje ono zaprojektowanie i budowę dróg do obsługi zarówno terminala w Dorohusku jak też planowego Terminala Samochodowego w Okopach.

Rusza budowa obwodnicy Chełma. To pierwszy odcinek trasy S12 Piaski – Dorohusk (zdjęcia)

Rusza budowa obwodnicy Chełma. To pierwszy odcinek trasy S12 Piaski – Dorohusk (zdjęcia)

Rusza budowa obwodnicy Chełma. To pierwszy odcinek trasy S12 Piaski – Dorohusk (zdjęcia)

Rusza budowa obwodnicy Chełma. To pierwszy odcinek trasy S12 Piaski – Dorohusk (zdjęcia)

Rusza budowa obwodnicy Chełma. To pierwszy odcinek trasy S12 Piaski – Dorohusk (zdjęcia)

Rusza budowa obwodnicy Chełma. To pierwszy odcinek trasy S12 Piaski – Dorohusk (zdjęcia)

Rusza budowa obwodnicy Chełma. To pierwszy odcinek trasy S12 Piaski – Dorohusk (zdjęcia)

(fot. LUW, GDDKiA)

7 komentarzy

  1. Dlaczego na zdjęciu jest pryzma piachu zamiast koryta?

  2. To oni umieją obsłużyć łopatę? Szok! Pewnie na jakimś szkoleniu byli żeby sobie krzywdy łopatą nie zrobić.

  3. Ale super w Krasnymstawie obwodnica jest ponad 30 lat, Galeria handlowa 16 lat, a miasto 3 x mniejsze 🙂

  4. odcinek A2 – od Strykowa do Konotopy platwusy podzielili na 5 kawałków
    przetarg „wygrała” firma żony ministra Grabarczyka
    podwykonawców …….

  5. Znaczy odbyło się oficjalne otwarcie parasola w (tam gdzie słońce nie dochodzi).

Dodaj komentarz

Z kraju

Polityka i społeczeństwo