Rusza budowa obwodnicy Chełma. To pierwszy odcinek trasy S12 Piaski – Dorohusk (zdjęcia)
14:07 03-07-2023 | Autor: redakcja
W poniedziałek, z udziałem sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafała Webera, wojewody lubelskiego Lecha Sprawki i dyrektora lubelskiego oddziału GDDKiA Mirosława Czecha odbyło się symboliczne wbicie łopaty pod budowę obwodnicy Chełma. Tym samym pierwszy odcinek trasy S12 Piaski – Dorohusk przechodzi w etap prac budowlanych.
W ramach inwestycji powstanie 13,5 km drogi ekspresowej, cztery węzły drogowe: Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów, Chełm Wschód, 17 obiektów inżynierskich w tym dwa mosty, 11 przejść dla zwierząt, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do tego dochodzą również drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także obwód utrzymania drogi ekspresowej.
Obwodnica Chełma przebiegać będzie w nowym śladzie i ominie miasto od północnej strony. Trasa rozpoczynać się będzie między Stołpiem i Janowem gdzie zlokalizowany zostanie węzeł Chełm Zachód. Drugi z węzłów, Chełm Północ, powstanie w miejscowości Horodyszcze. Dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Za Okszowem ekspresówka przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm – Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną drogą krajową nr 12 w Kolonii Antonin.
Jak wynika z dokumentacji projektowej, wykonawca, czyli firma Strabag, zużyje 20 tys. ton stali oraz 13 tys. m3 betonu. Będzie też musiał wykonać ok. 900 tys. m3 nasypów i 1 mln m3 wykopów. Na koniec ułożone zostanie 630 tys. ton masy bitumicznej. Ta ostatnia znajdzie się nie tylko na głównej drodze, lecz także na 20 km dodatkowych jezdni poprzecznych i obsługujących przyległe tereny.
Jak podkreślał podczas dzisiejszej uroczystości wiceminister infrastruktury Rafał Weber, po wybudowaniu całej trasy powstanie wygodny korytarz transportowy, łączący Warszawę i Lublin z Ukrainą. Dla mieszkańców Chełma obwodnica oznacza większe bezpieczeństwo, koniec zatorów drogowych i mniejszy hałas w mieście. Zakończenie robót planowane jest w 2025 roku.
– Droga S12 będzie miała znaczenie nie tylko dla rozwoju województwa lubelskiego, ale i dla rozwoju całej Polski, szczególnie w okresie zakończenia wojny na Ukrainie i rozpoczęcia procesu odbudowy państwa. Ta trasa będzie miała ogromne znaczenie – mówił zaś wojewoda lubelski Lech Sprawka.
Jeżeli chodzi o pozostałe odcinki tej trasy, to poza ok. 5,7 km fragmentem w okolicach Dorohuczy wszędzie podpisano już umowy z wykonawcami i obecnie trwają prace projektowe. Budowa planowana jest w latach 2024-2027. Problemem jest jedynie fragment między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe Drugie, gdzie po odkryciu podziemnego składowiska odpadów przemysłowych podjęto decyzję o zmianie przebiegu trasy. W tym przypadku konieczne jest opracowanie nowego wariantu i uzyskanie decyzji środowiskowej. To sprawia, że w tym przypadku budowa sporo się opóźni.
Jednocześnie do inwestycji włączono drogi dojazdowe do obsługi przejścia granicznego w Dorohusku. Porozumienie w tej sprawie podpisał niedawno z GDDKiA Wojewoda Lubelski Lech Sprawka. Obejmuje ono zaprojektowanie i budowę dróg do obsługi zarówno terminala w Dorohusku jak też planowego Terminala Samochodowego w Okopach.
(fot. LUW, GDDKiA)
Dlaczego na zdjęciu jest pryzma piachu zamiast koryta?
Koryto dla następców zostawili
To oni umieją obsłużyć łopatę? Szok! Pewnie na jakimś szkoleniu byli żeby sobie krzywdy łopatą nie zrobić.
Twoi z platfusiarni nawet łopat obsługiwać nie umieją
Ale super w Krasnymstawie obwodnica jest ponad 30 lat, Galeria handlowa 16 lat, a miasto 3 x mniejsze 🙂
odcinek A2 – od Strykowa do Konotopy platwusy podzielili na 5 kawałków
przetarg „wygrała” firma żony ministra Grabarczyka
podwykonawców …….
Znaczy odbyło się oficjalne otwarcie parasola w (tam gdzie słońce nie dochodzi).