Policjanci zwrócą szczególną uwagę na zachowania kierujących samochodami wobec pieszych i rowerzystów

Dzisiaj w całym kraju policjanci prowadzą działania w ramach akcji pn. „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego”. Nadrzędnym celem tych działań jest troska o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Akcja realizowana jest po raz jedenasty w tym roku. Policjanci zwrócą dziś szczególną uwagę na zachowania kierujących samochodami wobec pieszych i użytkowników rowerów. Więcej patroli należy spodziewać się w obrębie przejść dla pieszych oraz przejazdów dla rowerzystów.

Liczba wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów zmniejszyła się w porównaniu do roku 2018, ale nadal należy przypominać kierowcom samochodów, że piesi to grupa niechronionych uczestników ruchu drogowego najbardziej zagrożona wypadkami. Na uwagę zasługuje fakt, iż znaczna część zdarzeń związanych z potrąceniem pieszego ma miejsce na przejściach dla nich przeznaczonych, a przecież w swej istocie przejścia dla pieszych powinny gwarantować im bezpieczne przekroczenie jezdni.

Kierowco pamiętaj!

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, powinien zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Ponadto jeśli skręca w drogę poprzeczną jest zobowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża. Kierującemu pojazdem zabrania się w szczególności:

– wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany;
– omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.

Jesteś pieszym lub rowerzystą? Bądź widoczny!

Policjanci apelują do niechronionych uczestników ruchu drogowego o rozsądek na drodze oraz używanie elementów odblaskowych w trosce o własne bezpieczeństwo nie tylko poza obszarem zabudowanym, ale na wszystkich nieoświetlonych drogach, także w obszarze zabudowanym.

Korzystanie z elementów odblaskowych kilkukrotnie zwiększa widoczność pieszego lub rowerzysty, przez co kierujący pojazdem ma więcej czasu na wykonanie manewru wymijania bądź hamowania. Ze względu na porę roku, dni stają się coraz krótsze, wcześniej robi się ciemno. Dlatego też szczególnie w okresie jesienno-zimowym należy zadbać o bycie widocznym na drodze.

(fot. lublin112.pl)

Zobacz również

26 komentarzy

  1. Trzeźwy inaczej.

    Wyprzedzanie i omijanie na pasach to w Lublinie codzienność. Oby im bloczków mandatowych wystarczyło…

  2. Fajnie, że przypomniano, że przy skręcie należy ustąpić wszystkim poruszającym się na wprost, czyli także pieszym przekraczającym jezdnię. To dość często mało znany przepis.
    Przypomnę o innym nieznanym lub lekceważonym przepisie, który dotyczy także ruchu pieszych na placach, na których nie jest rozdzielony ruch pieszych oraz pojazdów. W takich miejscach (np na parkingach) obowiązują zasady jak na chodniku, czyli: pojazdami poruszamy się powoli (z prędkością pieszego) oraz ustępujemy pierwszeństwa pieszym (w przypadku gdy jesteśmy kierującymi pojazdami). Natomiast będąc pieszymi za bardzo w znajomość i przestrzeganie przepisów bym nie polegał, bo w niektórych przypadkach bywa z tym tragicznie.
    Swoją drogą w takich miejscach występuje także inna drogowa anarchia – pierwszeństwo jadącego na wprost zamiast elementarnej zasady ruchu w ruchu prawostronnym – pierwszeństwo dla nadjeżdżającego z prawej.

    „Art. 25. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.”

    każde miejsce gdzie krzyżują się tory jazdy (także na parkingacg) – są skrzyżowaniami
    do tego, żeby skrzyżowanie było skrzyżowaniem – nie potrzeba znaków

    • Tak i bez ostrzeżenia mogę walnąć w ciebie wyjeżdżając z miejsca na parkingu bo jestem po twojej prawej. Idąc dalej twoim tokiem myślenia to skoro tam jest skrzyżowanie to pieszy nie może się poruszać bo nie ma przejścia dla pieszych. A tory ruchu się krzyżują.

    • Pieszy wchodzący na przejście schodzi z chodnika – a więc ma przepuścić pojazdy. A nie pojazd skręcający ma przepuścić pieszego.
      To samo z pedalistą, który przecina jezdnię jadąc po ścieżce. Ma się zatrzymać i przepuścić samochód.

  3. Drogowancaniedorowiec

    Albo bezpieczeństwo pieszych, albo rowerzystów… Zamierzają w końcu coś zrobić z jeżdżeniem po chodnikach?

  4. A kiedy zwrócą uwagę za zachowania pieszych i rowerzystów?

  5. Droga redakcjo artykuł jest niekompletny, jest kierowco pamiętaj! A nie ma pieszy pamiętaj, rowerzysto pamiętaj! Uzupełnię: Pieszy pamiętaj nie masz pierwszeństwa na przejściu musisz upewnić się czy możesz bezpiecznie przejść przez jezdnię, która jest przeznaczona do ruchu pojazdów! Rowerzysto przez przejście dla pieszych rower przeprowadzamy! Przejeżdżamy tylko przez przejazdy dla rowerów i w tedy masz pierwszeństwo przed pojazdami i tylko w tedy kierowca musi Ci ustąpić pierwszeństwa! Jeszcze jedno do rowerzystów – po chodniku też nie jeździmy od tego są ścieżki rowerowe i jezdnia!

    • faktycznie "droga redakcjo"

      Faktycznie „droga redakcjo” należałoby uzupełnić artykuł aby przypomnieć idiotom i potencjalnym „mordercom za kierownicą”, że PIESZY NA PRZEJŚCIU MA PIERWSZEŃSTWO!
      W tym temacie niejaki @Jurek nic się nie zmieniło i Art. 26.1 w przepisach „Prawo o ruchu drogowym” nadal jest w formie:
      (…) Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu (…)
      Oczywiście nic też się nie zmieniło jeśli chodzi o zachowanie pieszego.
      Ale jeśli pieszy już jest na przejściu to nie kombinuj z interpretacją przepisów.

      A przy okazji…
      Ilu kierowców na bieżąco zapoznaje się ze zmianami w przepisach, a ilu jeździ według przepisów, których uczyli się aby zdać egzamin 5… 10… 15 lat temu?

      • Chciałbym by moje posty były widoczne

        W art. 14 KD czytamy, że pieszemu zabrania się:

        – wchodzenia na jezdnię:
        a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
        b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi,
        – przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi,
        – zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko,
        – przebiegania przez jezdnię,
        – chodzenia po torowisku,
        – wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto.

        To tyle w kwestii tego Twoje „zawsze ma pierwszeństwo”, bo ma jak już idzie po przejściu, ale nie wtedy gdy na nie wtargnie.

  6. a kiedy policja zajmie się niesfornymi pieszymi, rowerzystami i hulajnogami teraz tylko oni maja godność i wszelkie prawa. Patrole POWINNY stale przebywać w rejonie politechniki i karać, karać przyjezdną przyszłość narodu. Czyje się ona jak na dyskotece lub za stodoła tatusia

  7. Przechodzisz przez przejście odłóż telefon!

  8. w naszym klimacie powinny być sprzedawane jedynie kurtki z wszytymi elementami odblaskowymi

  9. Większość kierowców traktuje pieszych i rowerzystów jako taki uliczny plankton, więc może akcja się przyda. Swoją drogą plankton też często nie jest bez winy.

  10. Lepiej niech zwrocą uwage na rowerzystów i pieszych bi to co wyczyniaja to prośba o śmierc na własne zyczenie

  11. Bardzo ważne co napisałeś. Sądzę, że 80% tego przepisu nie zna.

  12. Czekam na akcję przypominania rowerzystom, że jeśli jest droga dla rowerów w kierunku, w którym jadą, to powinni z niej korzystać zamiast jechać po jezdni.

    Nagminnie widać rowerzystów jeżdżących po Filaretów od Zana do Jana Pawła II

  13. czyli rowerami dalej można po chodnikach bezkarnie ?

  14. a czy policjanci zwrócą uwagę na zachowanie się pieszych i rowerzystów , zwłaszcza na rzeczonych przejściach dla pieszych ?

  15. Jest bardzo proste rozwiązanie „problemu” pieszych na przejściach (stosowane w kilku krajach UE) – „progi zwalniające” lub przejścia podniesione do poziomu chodnika – rozwiązanie BARDZO SKUTECZNE 😉

    • Chciałbym by moje posty były widoczne

      Jeszcze skuteczniejsze bo nie powodujące kolizji są przejścia podziemne i nadziemne. Szkoda tylko, że jak pieszy ma do wyboru wymuszenie pierwszeństwa na PdP lub przejście nad/pod ulicą, to wybierze to pierwsze rozwiązanie. Po co podnosić nogi na kilku stopniach jak można iść po poziomej trasie. Najlepszym przykładem jest przejście Chatka Żaka – UMCS. Najpierw rok remontowali kładkę, korki nie do zniesienia, teraz korki jak były wcześniej bo nikt nie korzysta z tego przejścia. Po jaką cholerę tam są normalne pasy, skoro dokładnie po to wyremontowali te przejście nadziemne.

  16. Należy też zwrócić uwagę na rowerzystów wśród niechronionych pieszych i małych dzieci jak oni zachowują się na chodnikach a szczególnie na przystankach MPK.

  17. „a przecież w swej istocie przejścia dla pieszych powinny gwarantować im bezpieczne przekroczenie jezdni.” – podstawowy błąd logiczny – to że na jezdni mamy namalowane pasy to nie znaczy że z automatu gwarantuje to bezpieczne przejście. Problem polega na tym że uporczywe powtarzanie tej bzdury przez lata sprawiło, że niektóre bezmyślne osobniki naprawdę w nią uwierzyły i przestały dbać o bezpieczne przejście na drugą stronę jezdni, po prostu wchodzą nie patrząc czy kierowca je widzi, czy nie jedzie przypadkiem wariat łamiący inne przepisy RD, czy nagłe wejście nie zmusi kierowcy do gwałtownego hamowania, poślizgu, stłuczki. Pieszy jest takim samym uczestnikiem ruchu drogowego i odpowiedzialność za bezpieczne przejście nie leży po stronie przepisu, a po stronie obu uczestników po równo. Ostrożni ludzie nie dają się potrącić na przejściu.

    • Masz rację: „Ostrożni ludzie nie dają się potrącić na przejściu”.
      Ale nadal nie zmienia to faktu, że będąc już na przejściu – mają pierwszeństwo.
      A wśród tych „ostrożnych” są dzieci, starcy, osoby niepełnosprawne i niewidomi.
      Za kierownicą zaś sprawne osoby, które zdały teoretyczny i praktyczny egzamin na „prawo jazdy”.
      Najlepiej tłumaczyć, że pieszy miał słuchawki w uszach i kaptur na głowie.
      Ale napier..lanie w samochodzie disco polo z mocą, przy której nie słychać sygnałów pojazdu uprzywilejowanego nie jest problemem?
      Używanie telefonu przez pieszego jest częstszym powodem wypadków niż używanie tego urządzenia przez kierowcę?
      Pieszy ma obowiązek zachować ostrożność ale w różnym stopniu jest to wykonywalne.
      Ty natomiast mając „prawo jazdy” jedź tak, jak cię nauczyli i miej świadomość, że „każdy” pieszy, którego widzisz może być osobą niepełnosprawną.
      Chyba, że masz inne argumenty aby przekonać sąd.
      Zawsze można zamiast pisania komentarzy opowiadać rodzinie przy grilu „dlaczego straciłem prawo jazdy”.
      Można też opowiadać w celi… narzekając na przepisy i sądownictwo…
      O sumieniu nie wspomnę…

      • sam bym lepiej nie ujął , aż miło się czyta…

      • Chciałbym by moje posty były widoczne

        Mam prawo jazdy, zdane za pierwszym razem, ale razem ze mną zdawały osoby podchodzące do egzaminu praktycznego już 9 i 13 raz (dwie moje dawne koleżanki). To było 11 lat temu… Teraz myślisz, że jest mniej osób, które prawka nie powinny mieć ale jednak powtarzały do skutku aż w końcu zdały? Pieszy powinien mieć świadomość tego, że nie wszyscy posiadający prawo jazdy to dobrzy kierowcy. Jak jeździsz trochę po mieście to można zaobserwować cały wachlarz patologii drogowej od nieumiejącego wyjechać z parking/zaparkować po ludzi, którzy całkowicie nie czują rozmiarów ani mocy swojego auta i np. gaśnie im na skrzyżowaniu albo się w pasach swoich nie wyrabiają. Do tego dochodzi jeszcze liczna grupa idiotów, którzy kupią sobie jakiegoś 20-25 letniego rzęcha i szaleją bo to BMW, a tym autem nie jeździ się spokojnie. Do tego statystycznie 70-80% społeczeństwa to ludzie o inteligencji przeciętnej i poniżej przeciętnej (poniżej 110 IQ). Co do tego ostatniego parametru, to jest on szczególnie kluczowy wśród kierowców, na których przerzuca się coraz to więcej odpowiedzialności i konieczności uwagi i obserwacji pobocza, jednocześnie nie mając takich samych wymagań wobec innych uczestników ruchu.

        Dlaczego piesi prawie nigdy nie rozglądają się przed wejściem na PdP? Rozglądają się? A to ciekawe, bo jakoś nie miałem okazji zaobserwować. jak mają PdP ze światłami to nawet nie patrzą czy ktoś nie leci tylko włażą. I nie piszę tego przykładu jako wytłumaczenia dla piratów drogowych jeżdżących na czerwonym świetle, tylko piszę to jako przykład, że każdy musi uważać na drodze, bo wszystko może się zdarzyć. Jak jest PdP bez świateł, to postoją 5 sekund, jedna stopa już na pasach, więc w myśl propagowanego przez was podejścia „jak wejdzie na przejście to zawsze ma pierwszeństwo” się pcha. Tylko, że ta myśl nie funkcjonuje w tym przypadku, ponieważ ta postawiona stopa to wtargnięcie i wymuszenie pierwszeństwa, o czym jakby się zapomina.

        Pieszych bronią zawsze ludzie, którzy większość czasu spędzają, jako piesi i albo wcale nie jeżdżą autem albo od święta. Jakbyście musieli przez kilka miesięcy zmagać się z szalonymi, nieprzewidywalnymi pieszymi, rowerzystami i innymi kierowcami, jednocześnie skupiali się na autach przed sobą, drodze i na poboczu, zwracali szczególną uwagę w okolicy PdP, jednocześnie manewrując między autami, które zajeżdżają wam drogę, to byście może zrozumieli o ile trudniejszym i bardziej wymagającym zajęciem jest bycie kierowcą i być może, BYĆ MOŻE poświęcilibyście te 10 sekund przed wejściem na PdP, żeby się rozejrzeć i zadbać o własne bezpieczeństwo.

        Już nawet pomijam kwestię warunków pogodowych, bo w zimę to zawsze tragedia i choć żyjemy w XXI wieku, gdzie NASA może z 4 miesięcznym wyprzedzeniem przepowiedzieć pogodę z 94% zgodnością, to nadal co roku drogowcy są zaskoczeni nagłym pojawieniem się śniegu, więc przez pierwszy tydzień zimy ulice są nieposypane solą ani piaskiem.

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 3.7556zł -0.18%
    • GBP 5.0101zł -0.36%
    • EUR 4.471zł -0.01%
    • CHF 4.1171zł -0.31%

    Polub nas

    Materiały wideo

    Lubelscy policjanci wzięli udział w akcji #GaszynChallenge (wideo)
    Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
    99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
    W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
    W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)

    Co? Gdzie? Kiedy?

    Spektakl słowno – muzyczny „Nasz papież” w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim
    Targi marki Festool w Lublinie. Przedstawią rozwiązania dla branży stolarskiej i budowlanej
    Nabór do drużyny cheerleaderek – Perełki Tytanów
    „Obieraczki kapuściane” w Muzeum Wsi Lubelskiej
    Uroczyste obchody 81 rocznicy masowego mordu w Szczuczkach