Rowerzysto kask to nie obciach!

Wczoraj doszło do kolejnego poważnego wypadku w Lublinie z udziałem rowerzystów. To drugie, w ostatnim czasie, groźne zdarzenie na ścieżce rowerowej. Jak się okazuje w obu przypadkach kierujący jednośladami jechali bez kasków.

W ciągu ostatniego miesiąca na terenie Lublina miało miejsce kilka zdarzeń z udziałem rowerzystów. Oprócz potrąceń kierujących jednośladami przez inne pojazdy (m.in. na ulicach Lublina), do niebezpiecznych sytuacji doszło na ścieżkach rowerowych. Poważnych obrażeń można by uniknąć. Wszystko jednak za sprawą odpowiedzialność rowerzystów za swoje i cudze zdrowie.

Wczoraj na ul. Zemborzyckiej w wypadku ranne zostały dwie osoby, 42-letnia kobieta i 27-letni mężczyzna. Cyklista, który spadł z roweru doznał poważnych obrażeń głowy. Jak poinformował nas znajomy poszkodowanego 27-latek leży nieprzytomny w szpitalu i jest w bardzo ciężkim stanie. Jednocześnie zaapelował aby rowerzyści zakładali kaski.

Niestety większość cyklistów na ścieżkach rowerowych w Lublinie nie używa kasków. Tak samo dorośli jak i dzieci, korzystając z coraz bardziej rozbudowanej siec dróg dla rowerów, beztrosko podróżują bez żadnych zabezpieczeń głowy. Nie trudno sobie wyobrazić zderzenie jednośladu z innym jednośladem lub uczestnikiem ruchu drogowego przy prędkości rzędu 30-50 km/h. Upadek na asfalt lub kostkę brukową może mieć opłakane skutki. Rowerzyści są narażeni głównie na niebezpieczne urazy głowy i złamania kończyn. Niestety większość nie robi nic aby im zapobiec.

Co jakiś czas w mediach prowadzona jest dyskusja na temat obowiązku jeżdżenia w kasku na rowerze. Co prawda w Polsce rowerzyści nie mają takiego obowiązku a co więcej są środowiska, które twierdzą, że używanie kasku nie zwiększa bezpieczeństwa kierujących jednośladami. Być może to paradoks ale badania przeprowadzone w Anglii wykazały, że rowerzyści którzy jeżdżą w kaskach, są częściej ofiarami kolizji drogowych.

Biorąc pod uwagę jednak własne bezpieczeństwo lepiej kask założyć i ochronić głowę przed przykrymi skutkami upadku z roweru.

Wg. Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF) statystyki osób używających kaski rowerowe wyglądają następująco:

-Holandia – 0,1 %
-Niemcy – 2 %
-Francja – 2,4 %
-Dania – 3 %
-Szwecja – 15%
-Finlandia – 20%
-Wielka Brytania – 22%
-Stany Zjednoczone – 40 %

Zachęcamy do dyskusji i przedstawienia Waszego zdania w tym temacie. Być może mieliście w swoim życiu zdarzenie, w którym dzięki kaskowi na głowie udało się zminimalizować skutku upadku.

2015-05-31 12:31:30
(fot. Wikipedia)

 

Zobacz również

28 komentarzy

  1. Holandia i Amsterdam – Europejska stolica ruchu rowerowego i najmniejszy odsetek używających kaski.
    Pora wzmóc edukację w tym kierunku. Przymus nic nie da – ludzie przestaną jeździć rowerami. Spoty z roztrzaskującą się o krawężnik głową zestawione z głową ochronioną w kasku zrobiłyby swoje.

    • Jak się nie ma mózgu to po co chronić głowę,no po co?Czy pusty sejf potrzebuje ochrony,no nie.

      • chcesz chronić głowe to sobie kup kask, ale nie każ innym kupować, a jak tak chcesz dbać o inne głowy, to kup innym kaski i tyle w temacie…

  2. Pan Cieć z Alei Lubartowskich w Lublinie k/Świdnika

    Kask to nie obciach, ale zdaje egzamin wtedy gdy ma co pod sobą chronić, jak założony jest na tzw. pustostan to nie ma takiego kasku żeby cokolwiek ochronił. 🙂

    • Przepraszam Panie Cieciu to nie pustostany,bo zaraz by jakieś gady ich zasiedliły,ale pustaki,no jednym słowem żelbet.

  3. Ależ tak.1 raz widziałem w kasku.Dodam że nie jestem LSW,LLB,LKR.LLE.

  4. Rowerzysto! Jazda po drodze rowerowej to też nie obciach!

  5. Kask homologacją to ma sens, ale to to badziewie ze znanego portalu aukcyjnego lub marketu. Taki kask stwarza większe zagrożenie niż jazda bez kasku. Na ścieżce widać takich mistrzów co jadą sobie środkiem, bo przecież mają kask i dzięki niemu immunitet.

  6. Absurdem jest w Polsce uprawnienie do wyjazdu rowerzysty na drogi publiczne tylko na podstawie dowodu osobistego – kto może mieć pewność że taki człowiek zna przepisy ruchu drogowego? Tak duży nacisk kładzie się na kierowców kat B odnośnie znajomości przepisów a czy prawo o ruchu drogowym dla rowerzystów są inne? Ktoś taki nie potrafi utrzymać technicznie roweru a jeszcze na drogę się wybiera? Inna sprawą jest polisa OC rowerzysty – kto zagwarantuje poszkodowanemu keirowcy samochodu naprawienie szkód wyrządzonych przez rowerzystę jeśli ten będzie winny w jakimkolwiek zdarzeniu drogowym? Wszystkim którzy zaraz podniosa larum w tym temacie radzę zastanowić się nad wysokością składki rocznej która z pewnościa nie będzie wyższa niż 30-40 zł co w skali roku nie jest dużą sumą.

  7. cv popieram,tak samo uważam.Jednym się daje prawa bez ograniczeń,a na innych nakłada obowiązki.Gdzie obowiązkowe kaski,kamizelki,oświetlenie,elementy odblaskowe,no gdzie się pytam,chyba w czterech literach.

  8. Przesiadł się z BMW na rower po tym jak zabrali mu uprawnienia za przekraczanie prędkości lub puszka stoi u blacharza. Już dawno temu pisałem: obowiązkowe kaski i kamizelki odblaskowe a nie breloczki, kontrola trzeżwości zwłaszcza w okolicach zalewu, przeprowadzać rower przez jezdnię a nie przejeżdzac po pasach. Rowerzyści mają pierwszeństwo u św.Piotra tak jak i piesi – przed kierowcami pojazdów mechanicznych. Dla wielu tępaków ten sezon zakończy się tragicznie. Przykre to lecz prawdziwe. Ile jeszcze niewinnych osób musi ponieść obrażenia lub zginąć, by odpowiedzialne za bezpieczeństwo instytucje zabrały się do roboty? Statystyki można analizować na wiele sposobów a porównywanie z innymi krajami może wprowadzać w błąd

    • właśnie wróciłem z Trasy debilizmu i brawury. dwa razy pod rząd ta sama para wymusiła pierwszeństwo na przejeżdżających przede mną rowerzysta plus super jadąca straż miejska, wyprzedzali na trzeciego po całej ścieżce rowerowej z zalewu aż miło było patrzeć szkoda, że nie mam kamery. Skoro przykład idzie od góry to tylko pogratulować. A jadacy parami i ucinajacy pogawedke to tez ludzie nie majacy pojecia o przepisach. Nie dziwne ze coraz czesciej dochodzi do wypadkow miedzy rowerzystami.

  9. ja używam

  10. Na cholerę komu kask, jak nie wie jak i którędy ma jechać? Wprowadzić prawo jazdy kategorii R, oczywiście płatny kurs i egzamin państwowy, na pewno byłaby poprawa bezpieczeństwa, i nie tylko dla rowerzystów!

  11. Obowiązkowe OC i rejestracja dwóch pedałów jak przed wojną !!

  12. No dobrze, ale „nietrudno” piszemy łącznie.

  13. hee, i pewnie tak będzie. Najpierw trzeba zbudować rynek czyli np. rowery miejskie ścieżki itp. a jak już na tym kasy nie będzie a tylko chętni do jazdy to i na papierologi uprawnieniach itp będzie można grosz zrobić…

  14. Brw bronowice jest z toba Bastian trzymaj sie jestes silny i waleczny dasz rade chlopaku

  15. Postuluje wprowadzenie:
    1.Prawa jazdy na rower po 24 punktach karnych odbieranie i powtórny egzamin
    2.obowiązkowe kamizelki kaski pasy i foteliki dla dzieci
    3.koniecznie OC
    4.koniecznie AC
    5.koniecznie NW
    6.kontrole uprawnień co 10 lat
    7.zamontowanie alkoloków dla wszystkich rowerzystów
    8,badania psychiatryczne co 5 lat
    9.testy wytrzymałościowe i wysiłkowe
    10.obowiązkowe kierunkowskazy i światła do jazdy dziennej oraz STOPu.
    I szerokiej ścieżki rowerowej.

  16. Masz 100, albo i 200 % racji „christo” – tak trzymaj, a zostaniesz jakimś ministrem, albo chociaz doradcą jakiegos władnego w zmianie przepisów ruchu drogowego. 🙂

  17. Nie bardzo wiem w czym problem. Dlaczego ja, czy ktokolwiek inny ma się martwić o to, czy jakiś „nieobciachowy” użytkownik ścieżki rowerowej rozbije sobie nieuzbrojoną makówkę o krawężnik, czy też zabije się o drzewo? Egoistyczne? Być może, ale teoretycznie każdy ma mózg i powinien go używać. Z drugiej strony kuleje edukacja w szkole. Dlaczego wtłacza się młodzieży masę niepotrzebnych rzeczy, a sprawy ważne pomija lub marginalizuje? Może tu tkwi przyczyna braku świadomości.
    Poza tym ścieżka rowerowa, to nie jest jedyne miejsce, gdzie da się jeździć rowerem. Wystarczy wbić pod miasto w szutry lub leśne dukty, by poczuć inną jakość pedałowania. No chyba, że ktoś z nażelowanym owłosieniem i w „najkach” woli lans w tłumie na betonie, to przepraszam.
    Żeby nie było, że tak tylko teoretycznie klepię – z roweru korzystam intensywnie, ścieżki rowerowej (a właściwie spacerowej z elementami placu zabaw) nie używam praktycznie wcale (ewentualnie jako krótkiej dojazdówki) i mam zakuty łeb, znaczy zawsze obciachowo jeżdżę w kasku. Kilka razy się przydał.

    • to że kilkakrotnie się przydał przydał świadczy tylko o jego jakości . Każdy dobry kask po zdarzeniu powinien być tak jak np.pasy bezpieczeństwa wymieniany na nowy !!! Jeśli jednak nadal w nim jeździsz to chyba tylko patrzeć galaretę będziesz miał nie mózg 🙁 w razie jakiegoś oby nie wypadku .

      • Z Twojego wywodu wynika, że kask jest marny, bo nie został wymieniony na nowy. 😉 Średnio to się kupy trzyma.
        Nigdzie nie napisałem też, że od 100 lat jeżdżę w tym samym kasku. 😉
        Tak, czy owak, na rowerze czy motocyklu, ochrona makówy to podstawa. Licho nie śpi.

        • z mojego wywodu wynika , że nie kask jest marny tylko że „Każdy dobry kask po zdarzeniu powinien być tak jak np.pasy bezpieczeństwa wymieniany na nowy !!!”

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 3.9624zł -0.37%
    • GBP 5.1489zł 0.38%
    • EUR 4.2996zł -0.05%
    • CHF 4.0537zł -0.01%

    Polub nas

    Darmowe ogłoszenia lokalne

      Materiały wideo

      Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
      99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
      W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
      W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)
      Szturm Twierdzy Zamość 2019

      Co? Gdzie? Kiedy?

      W Lublinie odbędą się spotkania biznesowo-szkoleniowe dla przedsiębiorców. Udział jest bezpłatny
      „Zalipie. Malowana wieś” Wystawa zdjęć z niezwykłej miejscowości odbędzie się w Zamościu
      Zbadaj swoje płuca w Nałęczowie
      Żołnierze Wyklęci – wielkie obchody Dnia Pamięci w Chełmie
      Zagrają dla Jasia Bednarza. Chłopiec cierpi na chorobą genetyczną – zespół Aperta
      x

      Szanowny Czytelniku!

      Pragniemy Cię poinformować, że nasza strona może dostosowywać treści do Twoich potrzeb. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych w celach personalizacji treści marketingowych, dzięki czemu otrzymujesz:

      Lepszą jakość strony. Możemy dostosowywać treści pasujące do poszczególnych grup odbiorców.

      Reklam jest mniej i są bardziej dopasowane do Twoich potrzeb. Dzięki reklamom finansujemy nasz rozwój, dzięki czemu nasz serwis nie wymaga opłat

      Twoje dane są u nas bezpieczne.Zgodę na przetwarzanie danych możesz wycofać w każdej chwili na stronie Polityka Prywatności.

      Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na przetwarzanie, w tym profilowanie* przez ITLU sp z o.o. oraz naszych Partnerów, Twoich danych danych osobowych zapisanych w plikach cookies i im podobnych technologiach stosowanych w Serwisach przez ITLU sp. z o.o. i Partnerów w celu marketingowym, obejmującym analitykę w celach marketingowych oraz wyświetlanie spersonalizowanych ofert, reklam i innych usług.

      Pamiętaj, możesz w każdej chwili nie wyrazić zgody lub cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

      Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych w celach dopasowania treści i reklam. Więcej przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

      Kto jest administratorem danych osobowych?

      Administratorem Twoich danych osobowych będziemy my, tj. spółka ITLU Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie oraz nasi Partnerzy (reklamodawcy).

      Szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania

      Twoje dane uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii będziemy przetwarzać, w tym profilować:

      • w naszych celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych, w celach dokonywania analiz i badania ruchu na stronach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszych usług, w celu dochodzenia praw i roszczeń (podstawa: nasz prawnie uzasadniony interes),
      • w celach marketingowych naszych partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych (podstawa: Twoja zgoda).

      Jeśli wyrazisz na to zgodę nasi Partnerzy będą przetwarzali, w tym też profilowali Twoje dane osobowe uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii w celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie a także badań analitycznych w tych celach.

      Więcej przeczytasz w Polityce Prywatności.

      Twoje prawa

      Jeśli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych możesz ją zawsze cofnąć.

      Przysługuje Ci też prawo dostępu do Twoich danych, prawo do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania. Przysługuje Ci także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym będzie Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień przeczytasz tutaj.

      * Do przetwarzania wykorzystywane będą następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera a także inne podobne informacje.