Sobota, 27 kwietnia 202427/04/2024
690 680 960
690 680 960

Politycy PiS o stworzeniu Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. Szybkie pociągi mają kursować co pół godziny (zdjęcia)

Połączenie szybką koleją Lublina z miastami powiatowymi zakłada Lubelska Kolej Aglomeracyjna. Kandydaci PiS zadeklarowali, iż zrobią wszystko, aby projekt ten nie poszedł do kosza.

W czwartek, przed dworcem PKP w Lublinie, kandydaci Prawa i Sprawiedliwości na prezydenta Lublina oraz do Rady Miasta i Sejmiku zapewniali o kontynuowaniu inwestycji kolejowych w naszym regionie. Towarzyszyli im były minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, był minister edukacji Przemysław Czarnek oraz poseł Michał Moskal. Wskazywali, że po zmianach w rządzie mają być kasowane programy typu Kolej Plus, które miały zapewniać dogodne połączenia dla mieszkańców naszego regionu.

Michał Moskal podkreślał, że przez nieudolność PSL-u, który zarządza ministerstwem infrastruktury, Lubelszczyzna może stracić 4,5 miliarda złotych, przeznaczonych na rozwój siatki kolejowej. Wszystko dlatego, że inwestycje o charakterze cywilizacyjnym, które miały sprawić, że nasz region nie będzie województwem z najgorszą siatką połączeń kolejowych, są obecnie wstrzymane a być może będą zupełnie zlikwidowane. Wskazał, że tylko mocna drużyna w samorządzie może teraz utrzymać ten kurs rozwoju Lubelszczyzny, który obrano przez 8 lat rządów Prawa i Sprawiedliwości.

– Transport kolejowy to transport zgodny ze środowiskiem, to transport czysty, który był i jest jednym ze strategicznych celów Prawa i Sprawiedliwości. Mam nadzieję że również kolejnych rządów, które dzisiaj odpowiadają za inwestycje kolejowe oraz kształtowanie norm transportowych – mówił Andrzej Adamczyk.

Były szef resortu infrastruktury przypomniał, że Lublin został objęty projektem analizy kolei aglomeracyjnej a PKP PLK podpisały umowę na studium wykonalności tego ważnego projektu. Celem było zastąpienie transportu samochodowego przez transport kolejowy, aby mieszkańcy mogli bezpiecznie, komfortowo i przewidywalnie dotrzeć do celu. Natomiast Kolej Plus to program, którego zadaniem jest modernizacja szlaków kolejowych i zmniejszanie wykluczenia komunikacyjnego. Wszystko to ma się zaś przekładać na wzrost ilości pasażerów korzystających z transportu zbiorowego.

-Byłoby wielkim skandalem, absolutnie niedopuszczalnym, gdyby projekty, które zostały przygotowane, dla których stworzyliśmy podstawy ustawowe, projekty które zostały już związane umowami, aby one były ograniczane. Mam nadzieję, że z nowo wybranymi władzami miasta, z radnymi rady miasta, z radnymi sejmiku województwa lubelskiego, skutecznie będziemy domagali się, ale przede wszystkim wytwarzali pozytywną presję, która stworzy dobry czas dla tych zaplanowanych przez nas inwestycji – dodał Adamczyk.

Zaznaczono, że Lublin dzięki sprawnej komunikacji może odegrać kluczową rolę oraz rozwijać się jako połączenie między wschodem a zachodem oraz północą a południem. Tomasz Gontarz wskazał, iż jego priorytetem w Radzie Miasta będzie pilnowanie, aby powstała Lubelska Kolej Aglomeracyjna. Ma ona liczyć 390 km torów a szybkie połączenia kolejowe mają prowadzić z Lublina m.in. do Lubartowa, Łukowa, Świdnika, Chełma, Janowa Lubelskiego, Łęcznej, czy też Puław. W godzinach szczytu pociągi mają kursować co 30 minut a poza godzinami szczytu co godzinę. Na jej potrzeby ma zostać zakupionych 30 nowych pociągów.

– Szybki dojazd do Lublina i szybki wyjazd z Lublina to wielka szansa dla osób, które tutaj dojeżdżają, pracują, uczą się albo załatwiają swoje sprawy. Trzeba dążyć do tego, aby ten projekt nie był tylko w formie papieru odłożonego na biurko, lecz faktycznej inwestycji infrastrukturalnej i realnego połączenia kolei z komunikacją miejską. Bo pamiętajmy, że Lubelska Kolej Aglomeracyjna to także możliwość integracji taryfowej naszego regionu, czyli na jednym bilecie byśmy mogli dojechać np. z Nałęczowa do Lublina pociągiem a potem jechać tam gdzie chcemy komunikacją miejską – dodał Tomasz Gontarz.

Przemysław Czarnek dodał, że nacisk ze strony silnego samorządu województwa i silnego prezydenta miasta Lublin, jak też radnych Lublina, na pewno będzie skutkował tym, że uda się uratować wizję, która była realizowana przez ostatnie 8 lat. Kandydaci złożyli też deklarację, iż będą realizować plany, które Prawo i Sprawiedliwość rozpoczęło w ubiegłych latach.

Politycy PiS o stworzeniu Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. Szybkie pociągi mają kursować co pół godziny (zdjęcia)

77 komentarzy

  1. Łojoj ilu krytyków pomysłu. Przejechalibyście się busem od Kostrzewy, to by Wam rura zmiękła. Ech lubelacy, chcecie mieć zawalone parkingi – krytykujcie
    Wszystko mi jedno kto, to wybuduje, ale pomysł dobry. Komunikacja zbiorowa to nieunikniona konieczność.

    • może zacznijmy tak trochę bliżej ziemi:
      To nie jest jeszcze projekt a studium wykonalności, czyli tak jak PiS może wróci za 8 lat do władzy to może zrealizuje.
      O czym tu w ogóle mowa ?
      O połączeniu do Lubartowa, Świdnika, Chełma ?
      Przecież te połączenia już istnieją…
      O co chodzi ?

      No i jak to się ma do tych „szprych” CPK, które budziły tyle kontrowersji…
      W okolicach Kraśnika przecież planowana jest budowa linii kolejowej i już zaczęły się protesty…

      To dla kogo budować tą kolej aglomeracyjną ?

  2. PiS rządził 8 lat był spokój ład i porządek ludzie wyszli z ubóstwa po rządach ryżego szwaba teraz znów wraca bieda i nędza.

  3. Kto za utrzymanie będzie płacić?

  4. Gdzie byli przez 8 lat swoich rządów, za krótko, żeby stworzyć Lubelską Kolej Aglomeracyjną ? Gdzie są miliardy dla Lubelszczyzny obiecane przez Sobonia ? Całe to spotkanie służy tylko propagandzie przed zbliżającymi się wyborami. Ciekawe, że gromadka na zdjęciu to akurat kandydaci z lokalnej listy PIS

    • zabrali dziecku kredki, narysowali coś i jest projekt.

      Może dziecko kredek nie miało przez 8 lat i dlatego tak późno powstał ten projekt…

  5. Wszystko obiecają by na stołek tylko trafić i żeby im reklamę zrobić na portalu

Dodaj komentarz

Z kraju