Najpierw cena w górę, potem rabat. Nieuczciwa promocja w sieci Bershka, czy pomyłka?

W szale zakupów łatwo stracić głowę. Łatwo także nabrać się na nieuczciwe praktyki dużych sieci. Nasza Czytelniczka przysłała nam metkę z „podejrzaną” promocją w sieci Bershka.

Mało kto zagląda pod naklejone ceny na produktach podczas zakupów, a tym bardziej kiedy na metce są dwie lub trzy ceny trudne do odklejenia. Zazwyczaj klient ma świadomość, że produkt w promocyjnej cenie, to tej, która jest na wierzchu, tym bardziej, jeżeli jest wyraźnie oznaczony napisami „rabat”, „-20%”, „-50%”.

W przed i poświątecznej gonitwie łatwo można stracić głowę podczas zakupów i skusić się na super promocję. Koniec grudnia to idealny moment na rabaty i promocje m.in. w sklepach z odzieżą. Wyprzedaje się w tym okresie końcówki serii lub to co było po prostu modne w danym roku. Produktu promocyjne są oczywiście odpowiednio oznaczone. Tak tez było w przypadku promocji w sieci Bershka.

 

26981655_1655333334505287_1705986280_o

 

Widoczna na zdjęciu metka pochodzi z produktu tej firmy. Jak łatwo można zauważyć pierwszą ceną było 49,99 zł, następnie została umieszczona cena 59,99 zł i zaklejona czerwoną „promocyjną” naklejką z informacją, że produkt jest przeceniony 50% i kosztuje w promocji 29,99 zł. Gdyby promocja obowiązywała od ceny 49,99 zł jaka była pierwotnie na produkcie, po promocji kosztowałby on 24,99 zł. Czy jest to zamierzone działanie, błąd systemu,czy też pracownika? O to zapytaliśmy w biurze sieci.

 

26539963_1009546885851486_361142124_o

 

Od pracownicy biura marki Bershka usłyszeliśmy, że na pewno doszło do pomyłki podczas metkowania produktów i firma nie stosuje takich praktyk w przypadku akcji promocyjnych.

Co mówią przepisy na temat oznaczeń cenowych na produktach?

Produkty przeznaczone do sprzedaży detalicznej powinny być oznaczone ceną, w taki sposób, aby nie budziła ona wątpliwości, co do jej wysokości. Co ciekawe w przypadku m.in. odzieży poszczególne sztuki towarów powinny zawierać wyraźnie napisaną lub nadrukowaną cenę.

Przepisy mówią, że przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej. Ryzykowne jest, dla sprzedawcy, umieszczanie na produkcie kilku cen, które mogą wprowadzać w błąd konsumenta.

Co ważne w miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się cenę oraz cenę jednostkową towaru (usługi) w sposób jednoznaczny. W przypadku obniżki ceny uwidacznia się także informację o przyczynie wprowadzenia takiej obniżki.

Dla sprzedawcy najbezpieczniej byłoby umieszczać jedną cenę, tak aby konsument nie miał wątpliwości, płacąc przy kasie. Doświadczenie pokazuje, że na niektórych produktach zamieszcza  się po dwie lub trzy ceny, do tego dochodzą kolejne informacje o przecenach – a to może wskazywać na nieuczciwe praktyki i wprowadzać konsumenta w błąd.

Zainteresowanych przepisami dotyczącymi cen produktów odsyłamy tutaj – kliknij!

2018-01-15 18:19:57
(fot. nadesłane)

Zobacz również

42 komentarze

  1. To normalnie nie raz tak miałam nie polecam tego sklepu . Oni tak oszukują klientów .

    • Bardzo dobrze nalezy nagłaśniać tego typu oszustwa , niech ludzie wiedz z kim maja do czynienia w jakim sklepie.

      • Oszustwo? Gdzie tu oszustwo? Płaci się aktualną cenę – jeśli jestem w stanie tyle zapłacić, to kupuję. Jak nie to nie. Ile kosztowało wcześniej nie ma znaczenia. Jak ktoś ma w głowie sieczkę i działa na niego „promocja”, to jego sprawa. A że sklep w ten sposób wykorzystuje naiwniaków… No cóż, ja tu nie widzę żadnego oszustwa. Oszustwo byłoby wtedy, gdyby w systemie sklepu była rzecz za 30, a na metce 50 i tyle by wzięła laska za kasą. A tak? Naiwniakami jesteście, to i oszustwa szukacie tam, gdzie go nie ma.

        • Wpełni się zgadzam i popieram. Tu nie ma oszustwa tylko naiwniactwo.

          • dodam że nie znam sklepu, który by tak nie robił… toż to norma ale naiwniaki się zorientowały i „afera” na 18 fajerek…

        • Ależ trzeba być ślepym, by nie widzieć oszustwa. Wszystko ok, gdyby pojawiały sie kolejne metki. Ale ta z napisem -50% to już jawny kant. Bo jeśli coś kosztowało 49zł, to cena powinna w tym przypadku wynieść 24,50. A co gorsza z tego co tu widzę, cena podstawowa to było w rzeczywistości 19(?), więc ok, naklejamy, że jest 29, ale bez wałków typu obniżka 50%

      • Towar do momentu zakupu jest własnością sklepu i ma on prawo do manipulacji ceną. Nikt klienta nie zmusza do jego zakupu. Tu raczej nie powinniście 112 pisać o oszustwie a raczej o roszczeniowości, naiwności i głupocie klientki. Zaczynacie schodzić na psy, niektóre wasze artykuły promują tanie i szkodliwe donosicielstwo (pomijam oczywiście apele o rozpoznanie przestępców przyłapanych na przestępstwie). Nadmieniam poza tym że artykuł wyczerpuje znamiona pomówienia i nie zdziwcie się jak zostaniecie przez sieć pozwani o zniesławienie.

        • Odsyłamy do lektury przepisów dotyczących oznaczenia cena produktów w placówkach handlowych. W materiale została zawarta informacja uzyskana w biurze sieci. Materiał opisuje dany fakt, a nie ocenia lub wskazuje, że ktoś celowo oszukuje. Podobny temat był już poruszany z cenami walizek w jednym z hipermarketów w Lublinie.
          Pozdrawiamy

          • Przepisy dot. oznaczenia towarów są dla mnie jasne ale Wy pokazujecie nieprawdziwą wg mnie informację, widać na zdjęciu że cena jest zaklejona i zdrapana przez klientkę, a to oznacza że w momencie sprzedaży nie była widoczna, tym samym sieć raczej przepisów nie złamała bo wtedy klientka mogłaby zażądać sprzedania towaru po cenie widocznej na metce. Ja Was pozywać na pewno nie będę bo to nie moja broszka a i uważam ze robienie zakupów w galeryjnych sieciówkach to zwyczajne marnowanie pieniędzy, ale trochę to nie w porządku z Waszej strony, tak myślę. Nie róbcie sobie wrogów bez potrzeby, ludzie Was lubią.

        • Lepiej się nie dało tego ująć;) Dokładnie to samo chciałam napisać.

  2. buhaha! To dopiero odkrycie.
    Od zarania dziejów każde firmy z każdej branży tak postępują przy promocjach.

  3. fajny link do dysku C 😀

  4. Dobry wieczór. Ja chciałbym na wstępie podziękować redakcji lublin112 za takie artykuły na poprawę humoru. Widać jak niektórzy mieszkańcy Lublina mają problemy dnia codziennego … A to pewna sprytna Pani chciała za darmo parkować swoje auto pod Biedronka i ja skasowali na 100 zł za dzień(blokowała miejsce parkingowe klientom sklepu) a to druga Pani ma problem z hukiem fajerwerków….. Z kolei jeden Pan nie wiedział gdzie ma przednią szybę w swoim aucie i położył bilet z parkometru na siedzeniu za co musiał się grubo tłumaczyć bo dostał mandat. Odnośnie sklepów i przecen na towar to trzeba być czujnym ……. promocja nie zawsze jest promocją….. A co sklep miał odpowiedzieć na zarzuty…… że naiwnych klientów kroimy z pieniędzy a jak któryś się zorientuję to powiemy że pomyłka przy metkowaniu. Trochę dystansu do życia….. To tylko Polska.

  5. nie korzystam z żadnych "promocji{

    To są jeszcze naiwni nabierający sie na takie „promocje ” ? przecież dzieci już wiedzą że to lipa

  6. Chciałem kupić głośnik w Mediaexpercie. Była na nim cena 119zł po czym dzień później cena była już 179 a następnie zrobiono „PROMOCJĘ” na 109zł i opisano ile to procent obniżki (40). Czy to uczciwe podnosić ceny po to by zrobić niesamowitą promocję i nabierać w ten sposób ludzi? Wiele sklepów tak robi i trzeba by codziennie te ceny śledzić i takie nieuczciwe praktyki nagłaśniać.

    • dodam ze produkty oferowane tam w nizszych cenach to te ktore mialy zgloszenie naprawy gwaramcyjnej nie dajcie sie oszukac ze to sa nowe produkty, tylko przy zakupie pytajcie czy nie bylo zgloszenia naprawy gwarancyjnej. W innych marketach tez tak robia, walczmy z oszustwami.

  7. No tak, jasne, bo jakby napisali minus 45% a nie 50% to szanowna pani by nie kupiła. Cena 29,90 była dla niej atrakcyjna, to kupiła. I tyle.
    A z metkami to równie dobrze mogło być tak, że ktoś nakleił najpierw złą cenę, na która następie nakleił prawidłową. Więc nie bardzo wiem po co ten wywód na temat oznaczeń. Przecież tu ewidentnie widać, że nie było kilku cen, bo jedna zakrywała drugą.

    • Lublin112 stwierdził, że wtedy pracownicy powinni ODKLEJAC pomylona lub stara cene i naklejac aktualna 🙂 czyli jesli co jakiś czas jest „ciecie cen” to na całym sklepie na KAZDEJ jednej metce (czyli jakieś 2000szt) powinno się odklejac cene stara i wtedy dopiero naklejac nowa. Proponuję, aby podejść do tego sklepu i spróbować oderwać wszystkie ceny które są na jednej metce. Po pierwsze- ile czasu to zajmie, a po drugie czy da się tak łatwo usunąć wszystkie naklejki z metki. Akurat również pracuje w sklepie grupy Inditex dlatego mamy te same naklejki więc wiem, że takie coś jest niemożliwe do zrobienia. Nikt nie zmusza klienta do zakupu. No ale ze sami lecą jakby w życiu wyprzedaży nie widzieli, a po drodze mało się wzajemnie nie pozabijaja no to wybaczcie…

  8. Tak, na pewno to pomyłka. Zdecydowanie, bez dwu zdań.

  9. kiedyś kupiłem drukarkę w MediaExpert w standardowej cenie bez promocji za 279,- złotych, miesiąc później wielka promocja w MediaExpert, traf chciał, że akurat trafiła w moje ręce gazetka, na pierwszej stronie drukarka (dokładnie ten sam model) za uwaga…299,- złotych w promocji:) jak do nich napisałem z prośbą o info dlaczego okłamują klientów to odpisali mi tylko, że promocja była od ceny detalicznej sugerowanej przez producenta na dzień premiery produktu 🙂

  10. To to jeszcze nic. Zobaczcie „włączamy niskie ceny” albo inne promocje w Media Expercie. Tam to dopiero cyrk. Kilka dni wcześniej można kupić sprzęt o wiele taniej niż po promocjach. I co dziwne ludzie idą i kupują ..bo jest taniej w promocji. Podobnie jest w EuroAGD raty 0% a cena towaru o wiele większa niż w innych sklepach. Tak się zarabia na naiwnych ludziach z przyzwoleniem państwa.

  11. Nie ważne ile kosztuje wczoraj ,przed wczoraj, jutro pasuje ci cena dzisiaj kupuj , nie pasuje przyjdź jutro w czym jest problem mamy wolny kraj każdy sprzedawca narzuca sobie tyle marży ile uważa , za drogo idź do konkurencji a nie wielka afera 49,99, 59,99, 29,99 za drogo idź do ciuchlandu tam jest 5 zł za kilo heh

  12. A głupi babol kupi wszystko pomimo tego że to samo było w łapie tydzień temu z 2x niższa ceną bez przecen i promocji….
    Taka konstrukcja bańki….

  13. Nie rozumiem autorki zdjęć, której celem jest stworzenie jakiejś nagonki na sklep. Zapłaciła za produkt tyle ile wskazuje czerwona naklejka z ceną więc nie została oszukana. W jej mniemaniu przekreślona na czerwonej naklejce kwota 59,50 nie pokrywa się z ceną białą, pierwotną a co jeśli to biała cena została źle naklejona i tu jest błąd? Zanim owa pani bedzie szukać dziury w całym może wejdzie na stronę internetową sklepu i sprawdzi z jakiej ceny pierwotnej jest ta obniżka? Bazuje wyłącznie na dwóch naklejkach i na ich podstawie snuje bezsensowne wnioski. Ludzie szukają wszędzie podtekstów, że ktoś chce ich okraść i oszukać, dajcie żyć.

  14. standard promocji…. szkoda klawiatury

  15. skoro biała cena była błedem.. tzw omyłkowo przyklejona.. to hello… skroro nakleja sie drugą cene.. to mogła paznokciem zdrapac błedną metkę… tak sie robi w innych sklepach….jeśli błednie przyczepi sie złą cenę… bynajmniej jest to wymagane…fakt niee jestesmy nieomylni.. .. wiec raczej firma podnosi cene… nie dajcie sie nabrac… ta cena 19… to zapewne cena w innej walucie… wiec w przeliczeniu na polskie cena 49.99 to pierwsza cena.. noo a pozniej firmy podnoszą ceny…. jak ktos pracuje w handlu to wie

  16. Miałam podobną sytuację w sklepie Tailyweil… Nawet mam gdzieś zdjęcia niezwykłej promocji ? gdzie cena początkowa wynosiła 39.99 a w promocji 49.99 xd

  17. Można by podać kilka przykładów z kilku znanych sieci w Lublinie gdzie przed tak zwaną promocją cena główna podskakiwała o naście procent i od tego robiono przecenę taką ze cena w promocji albo była taka samo albo i wyższa od pierwotnej .A ten cały Black Friday to już byłą w ogóle paranoja i festiwal kanciarstwa 😀

  18. To nie jedyny sklep który tak robi. To jest norma. Rzecz kosztuje np. 99.99 potem przeceniana jest na 79.99 na białą metke. A jak jest wyprzedaż – 50% to oczywiście biała jest zmieniana spowrotem na 99.99 i od tego jest to – 50%. Tak jest wszędzie. Niektórzy orientują się bo jak ktoś obserwuje konkretną rzecz bo mu na niej zależy to wie jaka była pierwotna cena. Ale większość ludzi nie ma zielonego pojęcia o takich praktykach

  19. Mam nadzieję że zwiędną i zbankrutują

  20. W większości sklepów tak jest,w Polsce nie robią promocji, tylko szum medialny aby wszyscy biegli i brali jak leci.

  21. To zwykła pomyłka. Bardzo długo pracowałam w takim sklepie. Na dostawie o 6 rano trzeba okleić wszystkie ubrania a jest tego ogrom. Później są pomyłki, które szybko musimy poprawić. A później jest sale czyli trzeba metkować na czerwono. Nie róbcie awantur – trochę zrozumienia 😉

  22. jest promocja 8paku piwa naszego lubelskiego w Lec…cu i to nie jest kant tylko prawdziwa okazja

  23. To samo zdarzyło mi się w Reserved z tym, że cena po obniżce była wyższa od wyjściowej ceny:)

  24. zły mirek handlarz

    Dla tych co próbują tutaj Januszować, a nigdy nie pracowali w żadnej sieciówce. Czasami magazyny centralne źle metkują towary. I dajmy na to, bluzka za 49.90 jest w rzeczywistości za 59.90 w systemie, więc w obowiązku pracownika leży, by ten towar przemetkować, by nie wyszła dziwna sytuacja, że na metce Grażyna ma 49.90, a w rzeczywistości do zapłaty jest 59.90. To nie jest oszukiwanie, to są po prostu błędy. Sprzedawcy nie mają z tym nic wspólnego, a muszą się czasami nasłuchać. Potem finalnie SALE wychodzi z metki, która jest już poprawiona. A ludzie rzucają się, że hurrr OSZUKUJO durr. Chodzą te Grażynki i Janusze i mądrzą się, jak to oni hehe wiedzą, że mu tu ceny bindujemy i jacy to z nas oszuści. TO SKORO WIESZ, ŻE CIĘ OSZUKUJĄ, TO PO CO CHODZISZ ZAWRACAĆ KOMUŚ CZTERY LITERY? Nie pozdrawiam.

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 4.0885zł -1.31%
    • GBP 5.0298zł -0.32%
    • EUR 4.48zł -0.69%
    • CHF 4.2226zł -0.88%

    Polub nas

    Darmowe ogłoszenia lokalne

      Materiały wideo

      Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
      99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
      W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
      W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)
      Szturm Twierdzy Zamość 2019

      Co? Gdzie? Kiedy?

      Dzień Dziecka w gminie Podedwórze. Dla najmłodszych przygotowano balony z helem
      Policjanci zapraszają do honorowego oddawania krwi
      Lubelskie obchody Dnia Flagi RP i Święta Narodowego Trzeciego Maja
      #zostańwdomu z Muzeum Wsi Lubelskiej | Oferta kulturalna Muzeum w sieci
      #zostańwdomu i weź udział w warsztatach kultury online