Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Przed nami kolejny transport elementów maszyny TBM. Będą utrudnienia w ruchu (wideo, zdjęcia)

Kolejne duże elementy maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine) rozpoczęły swoją drogową podróż. W nocy z 2 na 3 grudnia wyruszyły w trasę na plac budowy tunelu na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica (woj. podkarpackie).

Pierwszy konwój dotarł do celu

Cały transport będzie się składał z czternastu zestawów transportowych podzielonych na trzy konwoje. Pierwszy rozpoczął swoją podróż 11 listopada o godzinie 22:00 i 29 listopada w godzinach porannych dotarł do celu, czyli na plac budowy w Babicy.

Ładunek przejechał trasę liczącą ok. 750 km. Rozpoczął podróż po drogach województwa opolskiego, następnie przez województwa śląskie, łódzkie, mazowieckie i lubelskie dotarł na miejsce budowy na Podkarpaciu. Transport przejechał m.in. autostradą A4, dalej przez węzeł Gliwice Sośnica wjechał na A1, a następnie poruszał się po S8 w kierunku Warszawy. Dalej, mostem w ciągu S2 przekroczył Wisłę i drogą ekspresową S17 i S12 dotarł do Lublina. Stąd skierował się na S19 i w okolicach Rzeszowa na obecną DK19, aby dotrzeć na plac budowy odcinka szlaku Via Carpatia.

Cała operacja przebiegła bardzo sprawnie i zgodnie z założonym harmonogramem. Udało się skutecznie ograniczyć utrudnienia na trasie przejazdu.

Przed nami kolejne dwa transporty

Jeden transport się zakończył, a już ruszył kolejny. W nocy z 2 na 3 grudnia wyruszył konwój, który będzie wyglądał niemal identycznie jak ten pierwszy. Największy element tego transportu (napęd główny maszyny) będzie niewiele węższy, jednak jego waga to około 240 ton! Trasa przejazdu i utrudnienia z nią związane będą tożsame z tymi, jakie generował pierwszy transport.

Trzeci konwój, składający się z czterech zestawów, ruszy w styczniu. Będzie to jednak transport znacznie mniejszych części maszyny TBM. Nie będzie on generował utrudnień w ruchu i zostanie podzielony na dwie noce.

Przypominamy, że wybór trasy nie jest przypadkowy. To parametry ładunku i konkretnych obiektów inżynierskich były kluczowe dla takiego wyboru. Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną, piloci kierujący ruchem oraz obstawa Policji.

Podczas przejazdu drugiego konwoju, podobnie jak to miało miejsce przy okazji pierwszego, GDDKiA będzie w codziennych raportach informować o kolejnych etapach i utrudnieniach, jakie będzie on generował.

Apelujemy do wszystkich kierowców o ostrożność i stosowanie się do znaków oraz wprowadzanej na czas przejazdu zmienionej organizacji ruchu. Przejazd pierwszego transportu wywołał olbrzymie zainteresowanie, a w wielu miejscach, pomimo zimna i późnej pory, gromadziły się tłumy widzów. Apelujemy do nich o rozwagę, parkowanie pojazdów tak, by nie utrudniały przejazdu kolumny, i rozwagę przy robieniu zdjęć czy nagrywaniu filmów.  

Przed nami kolejny transport elementów maszyny TBM. Będą utrudnienia w ruchu (wideo, zdjęcia)

Przed nami kolejny transport elementów maszyny TBM. Będą utrudnienia w ruchu (wideo, zdjęcia)

Przed nami kolejny transport elementów maszyny TBM. Będą utrudnienia w ruchu (wideo, zdjęcia)

Data: noc z 3 na 4 grudnia (sobota/niedziela) Trasa przejazdu

W sobotę (3 grudnia) o godz. 22:00 kolumna pojazdów wjedzie na autostradę A4 na wysokości węzła Krapkowice. W tym czasie autostrada A4 (km 249) zostanie zamknięta pomiędzy węzłami Opole Południe i Krapkowice w obu kierunkach na ok. godzinę. Bieżące informacje o utrudnieniach będą wyświetlane na tablicach zmiennej treści ze wskazaniem węzłów, na których można będzie zjechać na drogi alternatywne.

Od godzin popołudniowych, w sobotę (3 grudnia), wystąpią na tym odcinku (km 249) utrudnienia związane z demontażem barier ochronnych w pasie rozdziału. W kierunku Katowic i Wrocławia nastąpi zwężenie lewego pasa ruchu – kierowcy będą mogli się poruszać prawym pasem. Taka zmiana organizacji ruchu będzie obowiązywała do wczesnych godzin porannych w niedzielę (4 grudnia).

Na wysokości Góry św. Anny (około godz. 00:30) zaplanowano 45-minutowy postój konwoju. Około godziny 3:00 (4 grudnia) konwój z elementami maszyny TBM wjedzie na teren województwa śląskiego, gdzie postój dzienny zaplanowano na parkingu za PPO Żernica.

Spodziewane utrudnienia

Na odcinku woj. opolskiego w ciągu autostrady A4 transport będzie się poruszał między godziną 22:00 a 3:00 rano z niewielką prędkością, całą szerokością jezdni.

Data: noc z 4 na 5 grudnia (niedziela/poniedziałek) Trasa przejazdu

W niedzielę (4 grudnia) około godziny 22:00 transport rusza dalej i będzie trwał aż do dotarcia do następnego miejsca postoju wyznaczonego na MOP Woźniki, co planowane jest w godzinach porannych 5 grudnia (poniedziałek). Z przejazdem po tym odcinku wiążą się największe utrudnienia w województwie śląskim. Kolumna transportowa bowiem przejedzie przez największy w Polsce węzeł autostradowy na połączeniu A4 i A1 w Gliwicach.

Spodziewane utrudnienia

Już 1 grudnia (czwartek) została wyłączona z ruchu łącznica węzła Sośnica Gliwice na relacji A4 z kierunku Wrocławia w kierunku A1 do Łodzi. Jej wyłączenie z ruchu spowodowane jest koniecznością demontażu kolidującej z transportem infrastruktury autostrady, między innymi jej oświetlenia. Objazd wyznaczono łącznicami węzła w kierunku Gliwice a dalej w kierunku Łodzi. Usunięcie tej zmiany organizacji ruchu nastąpi 6 grudnia (wtorek).

Tak jak przy pierwszym przejeździe trasy konwój będzie posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną, piloci kierujący ruchem. W miarę możliwości prosimy kierowców o korzystanie z tras alternatywnych.

(fot. wideo GDDKiA)

Komentarze wyłączone

Z kraju