Prace przy przebudowie linii kolejowej Lublin – Warszawa wstrzymane. Podwykonawcy zostali bez pieniędzy

– Co z naszymi pieniędzmi za wykonaną pracę? – pytali dziś podwykonawcy pracujący na remontowanym odcinku linii kolejowej Lublin – Dęblin. Już teraz wiadomo, że droga do ich odzyskania będzie długa. Główny wykonawca opuścił plac budowy. Obecnie umowa nie została jeszcze zerwana.

W poniedziałek włoska firma Astaldi, generalny wykonawca modernizacji linii kolejowej łączącej Lublin z Warszawą, opuścił teren budowy. W efekcie prace na odcinku Lublin – Dęblin, który realizowała spółka, zostały wstrzymane. W wielu miejscach zabrano też sprzęt wykorzystywany do realizacji inwestycji. Dodatkowo podwykonawcy nie otrzymali pieniędzy za wykonane na zlecenie włoskiej firmy prace.

Jak nas poinformowano, informacje podawane przez niektóre portale internetowe na temat zerwania umowy są nieprawdziwe. Opierają się na plotkach publikowanych bez potwierdzenia tego faktu zarówno w PKP jak i u wykonawcy. Umowa obowiązuje, jednak z powodu kłopotów finansowych, jakie nękają firmę Astaldi, nie ma obecnie większych szans, na dokończenie przez nią inwestycji.

Już w połowie września PKP Polskie Linie Kolejowe interweniowały u głównego wykonawcą. Głównym tematem jaki wtedy omawiano, była sytuacja na placu budowy. Występowały bowiem bardzo duże opóźnienia w założeniu do zaplanowanego postępu prac. Wynosiły one w zależności od miejsca, od dwóch do nawet ośmiu miesięcy. Kolejarze już wtedy mówili, że włoska firma Astaldi, straciła płynność finansową, co przełożyło się na problemy z inwestycją.

Dzisiaj o godzinie 15 w siedzibie PKP S.A. Polskich Linii Kolejowych w Lublinie odbyło się spotkanie kilkudziesięciu podwykonawców pracujących na przebudowywanym szklaku kolejowego Lublin – Dęblin, na zlecenie firmy Astaldi. Firmy czekają na zapłatę faktur, jednak odzyskanie pieniędzy zaczyna być coraz bardziej skomplikowane.

Niektórzy pytali wprost, co maja powiedzieć swoim dzieciom, ponieważ przez problemy finansowe tracą płynność i mogą stracić domy i mieszkania. Co więcej, padały pytania, czy mają nadal pracować na terenie remontowanego szklaku kolejowego.

Przedstawiciel prawny PKP poinformował, że podwykonawcy mają prawo zejść z terenu robót, jednak oni sami mówią, że nie jest to takie proste, ponieważ w umowach mają zapisane kary za zerwanie kontraktów. Na pytanie do przedstawicieli PKP, kiedy otrzymają pieniądze za faktury, padła odpowiedź, że wszyscy mają przygotować pełną dokumentację finansową i przekazać spółce, która będzie weryfikować otrzymane dokumenty. Kiedy podwykonawcy otrzymają pieniądze? Nie wiadomo.

Jeden z przedsiębiorców przesłał w sierpniu swoje dokumenty do PKP i do chwili obecnej nikt nie odpowiedział mu co dalej. Takich firm, które czekają na zapłatę za wykonane prace jest kilkadziesiąt. Przedsiębiorcy zarzucali przedstawicielom PKP, że nie mają wiedzy ile wynoszą zaległości, które powinny być zapłacone.

– Podjęliśmy decyzję, że państwu zapłacimy, więc tu jesteśmy. Chcę tutaj zaznaczyć, że jesteście państwo zabezpieczeni w 100%. Wam się od nas pieniądze należą – mówił jeden z przedstawicieli PKP S.A. Polskich Linii Kolejowych.

Już teraz wiadomo, że zanim PKP sprawdzi faktury i stosowną dokumentację mogą minąć miesiące. Bywa tak, że jedna faktura to objętościowo jedna ryza papieru, a niektóre firmy mają dokumentów po kilkaset. Póki co budowa stoi i nie wiadomo, kiedy kolej upora się z problemem.

Jeszcze 23 sierpnia premier Mateusz Morawiecki chwalił prace związane z przebudową linii kolejowej Lublin – Dęblin – Warszawa – Otwock. Niestety największa w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat inwestycja kolejowa stanęła w miejscu, niespełna miesiąc po tej wypowiedzi.

 

100

101

102

103

105

2018-10-01 17:49:29
(fot. lublin112.pl, wideo LUW)

Zobacz również

43 komentarze

  1. Jeszcze niedawno widniały ogłoszenia firm z pracą na terenie trasy budowy linii kolejowej, dobrze że się nie zdecydowałem 🙂

  2. Jak nie udało mi się podpisać unowy na roboty z włochami na tym odcinku to bardzo żałowałem, myślałem że to złoty kontrakt. Współczuję przedsiębiorcom, mam nadzieje, że PKP poradzi sobie z tym dramatem.

  3. Wiedziałem że coś tu pójdzie nie tak i z czasem wybuchnie i się sprawdziło.

  4. to kolej na dobre wróciła do Parczewa:)

  5. chory kraj ,chore prawo ,wszystko chore

    Brawo …jak zwykle w podobnych przypadkach …główny wykonawca wział kasę i wydymał tych którzy ciężko na nią pracowali …jakie to nasze swojskie …takie rzeczy tylko w tym popierd….lonym kraju ,gdzie zawsze uczciwy czlowiek zostaje wydymany przez cwaniaków kasujacych miliony

    • Też tak uważam.Co za niemota wypłaca pieniądze za prace,które nie zostały wykonane?To sabotaż i dywersja.Należy dokładnie sprawdzić ile na tej transakcji zarobił oferent (osoba podpisująca umowę na wykonanie).A tak niedawno chwalono się,że kolejarze nadzorujący prace,wynajęli sobie śmigłowiec,aby z „góry” nadzorować prace.Również premier na placu budowy wpadł w samozachwyt….No i mamy to co mamy.Szkoda,że tutejsi kolejarze nie zakupili sobie pendolino,które mogło by poruszać się z prędkością 160 km/godz

  6. Panie Żuk. ..wynocha ze dworu…to za Pana sprawa „Polski Bus” został zjedzony przez takie prymitywny jak „bp” czy” cont”…likwiduje się połączenia istniejące z dobrą strategią i wygodą dla pasażera bo Pan Piotr ma ziomków. … Rozwala się firmę A pozniej udaje się dobrego i próbuje zatrudniać tych kierowców którzy odeszli bo mieli dość wyzysku

  7. no co jest panie Morawiecki

  8. Brawo polski zarzadzie dać inwestycję jakims zagranicznym jak by u nas nie było ludzi do pracy teraz macie brawo

  9. A tak pięknie miako być. Nawet nadzór ze śmigłowca nie pomógł, którym to się PLK chwalilo.

  10. Wincyj pośredników. Później polscy inżynierowie, ktorzy to wykonują lub projektują nie wyrabiają na swoją najniższą krajową…

  11. Klasycznie po polsku-podwykonawcy dostaną kase za 10 lat. Stracą plynnosc finansową,pogrązą sie w dlugach a skarbowka zablokuje konta. Zero zabezpieczen ze strony rządu. Tak dzialają przetargi w tym kraju. Nie patrzy sie na wiarygodnosc i plynnosc finansową na przestrzeni lat,tylko bierze sie najtanszy szajs i oszukuje podwykonawcow. Wszystkie maszyny glownego wykonawcy powinny zostac zabezpieczone na poczet wyplacenia podwykonawcom naleznych pieniedzy.

  12. Kto jeszcze o zdrowych zmysłach daje makaronom prowadzenie kontraktów budowlanych

    • Bezprawie i Niesprawiedliwość

      Powiedział bym że PiS, jednak co do tych zdrowych zmysłów to mam w tym wypadku wątpliwości.

      • PKP to bastion SLD i komunistów. Państwo w Państwie. Co ma PiS do tego? Myślisz, że taką inwestycję, to miesiąc się projektuje? Czy przypadkiem ta inwestycja to nie razem z S 17 na Euro nie miała być gotowa? A to już były obietnice Platformy Oszustów.

  13. Panie premierze pana wypowiedz nijak się ma do rzeczywistości !!!! Polskie firmy nadal są bez pieniędzy a generalny wykonawca zeszedł w dniu dzisiejszym z budowy linii LK7 Dęblin Lublin…
    Następne oszustwo w pana wypowiedzi brawo Pis !!!!
    Z tego co firmy mówią to mają zamiar blokowć drogę DK 17 samochodami ciężarowymi
    Róbcie tak dalej i czekajcie końca!!!!

  14. OTO DO CZEGO DOPROWADZIŁA POLITYKA PIS !! PRZEKRĘTY ZŁODZIEJSTWO NA KAŻDYM KROKU SAME AFERY, TO CO BYLO ZA PLATFORMY TO PIKUŚ!!! NIEMA DNIA ABY NIE PALIŁY SIE NIELEGALNE SKŁADOWISKA ŚMIECI Z ZAGRANICY!! OPONY!! ITD ITP A ONI TRĄBIA W TVP ŻE WSZYSTKO JEST OK HA HA ŻE TO WINA PLATFORMY! CZY KTOŚ JESZCZE NA TA ŚCIEME PIS SIE NABIERA?

    • Bezprawie i Niesprawiedliwość

      Morawiecki 23 sierpnia był przekonany, że będzie tak kolorowo, linia kolejowa powstanie i może jeszcze zostaną dotrzymane terminy. Panie premierze, jak to jest możliwe, że był Pan tak pełen optymizmu, w chwili gdy było wiadome już od pewnego czasu, że jest problem z wykonawcą, terminy nie zostaną dotrzymane oraz jest ryzyko, że nie będzie miał kto dokończyć tej trasy?
      Był Pan na terenie tej budowy, więc nie rozumiem jak mógł Pan nie widzieć, że tam dzieje się mało co, albo i praktycznie nic. Czy te slowa pełne optymizmu, wypowiedziane tak niedawno, gdy już było wiadome co sie stanie, mają na celu pocieszyć ludzi, że będziemy mieli takie nowoczesne połaczenie kolejowe, ale niestety jeszcze nie wiadomo kiedy i czy w ogóle? Dziękujemy w taskim razie za te słowa, które niestety nie przetransportuja nas z Lublina do Warszawy w takim czasie jak nam obiecywano na samym początku inwestycji. Lepiej było zostawić te tory w takim stanie jak wcześniej.
      To juz nawet nie kiełbasa wyborcza, ale totalna kaszanka…

  15. Ha, ha Mateuszek-kłąmczuszek, wszystko ok, tylko chwalić realizację inwestycji! Aleśmy się dorobili, jest Stefek Burczymucha Adrianem zwany i premier-kłamca, kto następny? Tułajew co to obiecuje wielkie inwestycje tylko jako radny głosował przeciwko wszystkim dotychczasowym a jako poseł krytykuje Żuka za zadłużenie miasta. Jakby się spytał Jasio: gdzie sens, gdzie logika? Może PIS mu przywiezie całe kontenery piniędzy tylko, że to będzie z naszych podatków i podwyżek. Wyślą je koleją po trasie Dęblin – Lublin.

  16. jaki ten kraj jest chory jaki ten naród naiwny

  17. Dobra zmiana. Brawo PiS.
    Potraficie tylko budować pomniki smoleńskie, lub maszty na flagę. Choć z tymi pomnikami to i tak nie jest za wesoło bo wychodzą wam za każdym razem jakieś koszmarki.

    • co wy wszyscy z tym PIS ?????????????dobrze że z PO było rewelacyjnie..głupi naród

      • Bezprawie i Niesprawiedliwość

        PO już się nie liczy, więc po co ciągle to PO wspominasz? Teraz jest PiS i to ich trzeba oceniac a nie PO, PO juz zostalo ocenione. Dla tego słyszysz ciągle PiS i PiS. Wystarczająco zrozumiała wypowiedź, czy dalej nie dotarło?

        • Jak PO kradło lub pozwalało okradać Polaków to było OK ale jak PiS to zablokował to już jest be. Z jednym się zgodzę. PO już się nie liczy ale taki smród po sobie zostawili, że latami trzeba będzie Polskę wietrzyć.

      • Nie było dobrze, więc przyszedł piSS. A po 3 latach widać że jest jeszcze gorzej. 3 lata nas grabią, a wy krzyczycie że wcześniej kradli… a i tak przez te 3 lata nikomu nic nie udowodniono, a jedynie oskarżono.

  18. Uroczyste otwarcie trasy kolejowej Lublin-Warszawa już w 2030!

    Były tory, tera nima i nie bedzie pendolina…na ch… było wszystko rozpieprzać do gołej ziemi?!

  19. Ciekawe ;ale widze tu wielu szczekaczy ,a jak budowano coś tam przez Chinczyków za PełO i też sie zabrali, to też mordę tak darliście? Co za głupi naród;jedni drudzy czy inni beda dymać takich oszołomów!

    • Tak, też krzyczeliśmy, ale wtedy opozycja nawet nas nie słuchała. A na tym coś tam coś to dobrze zna się elka k. z piSS.

    • Bezprawie i Niesprawiedliwość

      Zajmij się lepiej tym co jest teraz oszołomie, bos durny widać, żyjesz tylko wspominkami tego co było. Tego co było nie zmienisz, ale na to co jest masz wpływ, którego nawet nie wykorzystać, bo wolisz roztrwaniać to co było. To jest właśnie głupie myślenie takich jak Ty.

  20. firmy powinny wpłacać wadium na wypadek utraty płynności żeby zaspokoić potrzeby podwykonawców.. coś powinnno się zmienić.

  21. Powinni zwolnic zarzad PKP

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 4.0885zł -1.31%
    • GBP 5.0298zł -0.32%
    • EUR 4.48zł -0.69%
    • CHF 4.2226zł -0.88%

    Polub nas

    Darmowe ogłoszenia lokalne

      Materiały wideo

      Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
      99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
      W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
      W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)
      Szturm Twierdzy Zamość 2019

      Co? Gdzie? Kiedy?

      Dzień Dziecka w gminie Podedwórze. Dla najmłodszych przygotowano balony z helem
      Policjanci zapraszają do honorowego oddawania krwi
      Lubelskie obchody Dnia Flagi RP i Święta Narodowego Trzeciego Maja
      #zostańwdomu z Muzeum Wsi Lubelskiej | Oferta kulturalna Muzeum w sieci
      #zostańwdomu i weź udział w warsztatach kultury online