Niedziela, 28 kwietnia 202428/04/2024
690 680 960
690 680 960

Nowy rozkład jazdy na kolei. Nowe przystanki, połączenia i krótsze czasy przejazdu

W niedzielę 3 września 2023 r. zacznie obowiązywać jesienna korekta rozkładu jazdy na polskiej kolei. Podróżni będą mogli skorzystać z ukończonych inwestycji. Skróci się czas przejazdu w ważnych relacjach.

— Korekta rozkładu jazdy umożliwi pasażerom skorzystanie z owoców ostatnich inwestycji. Trasę między Krakowem a Warszawą oraz Trójmiastem można będzie pokonać w rekordowo krótkim czasie. Oddajemy do użytkowania przystanki kolejowe, takie jak Kraków Grzegórzki, Przemyśl Wschodni czy Rzeszów Baranówka — mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

— Polacy dostrzegają dobre zmiany na polskiej kolei. Dzisiaj z tego rodzaju transportu korzysta najwięcej Polaków w całym XXI w. Rozwijamy kolej na każdym polu, ponieważ jest to najbardziej ekologiczny i komfortowy środek transportu — powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Skuteczna walka z wykluczeniem komunikacyjnym

— Już dzisiaj transport kolejowy dociera do miejscowości zamieszkanych przez ok. 600 000 osób więcej niż 8 lat temu. Odnawiamy linie kolejowe i doprowadzamy ten transport do miejscowości, w których nigdy albo od dawna go nie było. To pokazuje determinację i skuteczność w dążeniu rządu do likwidacji zjawiska wykluczenia komunikacyjnego — przekazał wiceminister Bittel, który pełni także funkcję Pełnomocnika rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

W woj. podkarpackim podróżni skorzystają aż z 8 nowych przystanków. Cztery z nich wybudowano w ramach rządowego Programu Przystankowego: Przemyśl Wschodni na linii Kraków – Medyka, Strzyżów Zachód na linii Rzeszów – Jasło oraz Chorzelów Południowy i Mielec Południowy na linii Padew – Mielec – Dębica. Od 3 września pasażerowie otrzymają do dyspozycji również nowe przystanki będące częścią Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Są to: Sędziszów Małopolski Wschodni, Rzeszów Dworzysko i Rzeszów Baranówka na trasie Kraków – Medyka oraz Żarnowa na linii Rzeszów – Jasło.

Nowa korekta rozkładu jazdy oznacza również inaugurację przystanków Kraków Grzegórzki, Białystok Zielone Wzgórze i Toruń Katarzynka, niezwykle ważnych dla mieszkańców tych aglomeracji. Jest to potwierdzenie systematycznego poprawiania się oferty przewozowej w dużych polskich miastach.

Rekordowo krótkie czasy przejazdu i nowe możliwości podróży

Od 3 września najszybszy pociąg PKP Intercity będzie pokonywał trasę z Krakowa Głównego do Gdańska Głównego w 4 godziny i 50 minut, a z Krakowa Głównego do Warszawy Zachodniej w 2 godziny i 5 minut. Będą to rekordowo krótkie czasy przejazdu w historii przewoźnika i całej polskiej kolei. Wrześniowa korekta rozkładu przyniesie także poprawę czasu przejazdu na trasie z Warszawy Centralnej do Wrocławia Głównego, którą najszybszy pociąg PKP Intercity pokona w 3 godziny i 33 minuty. Około 20-minutowemu skróceniu ulegnie natomiast czas przejazdu między Warszawą Centralną a Poznaniem Głównym.

Od września zacznie kursowanie na trasie Lublin Główny – Poznań Główny pociąg spółki PKP Intercity: IC Koziołek. Tym samym będzie to trzeci skład – po IC Lubuszanin oraz IC Górski – kursujący bezpośrednio pomiędzy stolicami województw lubelskiego i wielkopolskiego. Pociąg ten będzie kursował codziennie, a po drodze zatrzyma się między innymi w Łodzi, Tomaszowie Mazowieckim, Radomiu oraz w przywróconej po latach Drzewicy i Przysusze. Z Lublina pociąg wyjedzie po godzinie 8 rano, a do Poznania przyjedzie koło godziny 15. Trasę z Lublina do Radomia IC Koziołek pokona w 1 godzinę i 24 minuty, do Łodzi dojedzie po 3 godzinach i 3 minutach, a całą trasę przejedzie w 6 godzin i 20 minut (w dniach 3 – 27 września w związku ze zmienioną organizacją ruchu IC Koziołek pokonywać będzie trasę w czasie 6 godzin i 37 minut). Połączenie będzie realizowane nowoczesnym elektrycznym zespołem trakcyjnym typu FLIRT.

Od 3 września na trasę podstawową wróci pociąg TLK Flisak. W efekcie tej zmiany do siatki połączeń PKP Intercity zostaną włączone miasta Sztum oraz Kwidzyn, a mieszkańcy Grudziądza ponownie zyskają możliwość kolejowych podróży do m.in. Trójmiasta, Łodzi, Częstochowy czy Katowic.

Wygodniejsze podróże z wielu stacji i przystanków

Korekta rozkładu jazdy jest także okazją do udostępnienia podróżnym zakończonych inwestycji na już istniejących stacjach i przystankach. Wygodniej z kolei będą mogły skorzystać osoby wsiadające do pociągu na przystankach Słupca, Pleszew, Książno i Recz Pomorski  w tych lokalizacjach oddane do użytku zostaną nowe perony. Zwiększy się komfort podróży na stacji Mrozy: dwukrawędziowy peron zostanie wydłużony o 100 metrów, co umożliwi obsługę dłuższych pociągów pasażerskich.

Informacja dla podróżnych

Aktualny i przyszły rozkład jazdy pociągów można sprawdzić przed podróżą w Internecie na portalpasazera.plrozklad-pkp.plwww.intercity.pl oraz w aplikacjach mobilnych Portal Pasażera i Rozkład-PKP. Również przewoźnicy publikują rozkład jazdy na stronach internetowych, np. https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/aktualnosci/pkp-intercity-zwieksza-czestotliwosc-pociagow-na-wakacje.html. Nowe rozkłady są dostępne także na stacjach i przystankach w formie plakatów.

(źródło MI)

20 komentarzy

  1. Pan Sołtys z Lublina

    Po co mi kolej jak od czasu kiedy dostaję „trzynastki” i „czternastki” (a i podwyżka emerytury też nie była jak za tuskowych rządów) stać mnie, na paliwo do mojej Merivy

  2. To pewnie i stać cię na psychiatrę. Powinieneś się łeczyć.

    • Pan Sołtys z Lublina

      Antoni, jestem zdrowy bo TVP nie oglądam, do kościoła nie chodzę (chociaż uśmiecham się i dzień dobry mówię), ale „dobrodziei” nie słucham.
      No i teraz uważaj… potrafię sam myśleć(!).

  3. Może mi ktoś napisać co innowacyjnego w 21 wieku jest w pokonaniu 500km trasy koleją (brak korków, itp) prawie w 7 godzin? Albo jak to jest możliwe, że Warszawa-Kraków jest 3,5 godziny czy też Kraków-Gdańsk nieco ponad 4godziny a Warszawa-Lublin aż 2-2,5 godziny (I po kilku letnim remoncie torów)?

    • Co nowego? Mówisz masz, dzisiaj do Warszawy od Otwocka na piechotę. Jest nowe, jest!

    • do mx4 Nie kłam albo sprawdź jak się zatrzymałeś w czasach przejazdu do Warszawy kilka lat temu. Sprawdź nawet nie odchodząc od komputera rozkład na stronie PKP. Pociągi bezpośrednie Lublin Główny – Warszawa Centralna lub Gdańska (obydwie stacje w środku stolicy) oraz w kierunku odwrotnym pokonują zgodnie z rozkładem w czasie 1 godz. 45 min. do 1 godz. 56min.

  4. A kiedy pierwszy w Polsce pociąg dużych prędkości – są już takie na całym świecie tylko nie w Polsce, kiedy ?

    • Pan Sołtys z Lublina

      Jak to kiedy ? Jak PiS załapie się na trzecią kadencję

    • Jak to kiedy, będzie ukradzione z wielką prędkością przez pisowców kilka miliardów w CPK. Mało? Nie martw się, coś jeszcze wymyślą, są w tym najlepsi.

      • Julux PO nisczyło kolej i okradało nas ile wlazło. Mieliśmy należeć do Putina. na zachodzie były inwestycje a u nas nic. Na zachodie stadiony, autostrady a gdzie obiecana na 2012 autostrada do granicy z Ukrainą?

  5. Polskie koleje to tylko fantaści system maja analogowy łatwy do przechwycenia maja notorycznie opóźnione pociągi .żeby te głąby wzięły przykład z japońców gdzie pociągi nawet sekundy się spóźnić nie mogą a trasę 550 km pokonuje się tam w mniej niż godzinę

    • „olaf” skoro sam nie jesteś fantastą to napisz na jakiej trasie (o długości 550km) japoński pociąg przewozi pasażerów w mniej niż godzinę?
      Nie podawaj przykładów z biciem rekordów prędkości tylko normalnie dla pasażerów kursujące pociągi.

  6. Pamiętacie pośpieszny z Lublina do Szczecina o 18.00 a w Szczecinie o 10.00? Tak było jeszcze kilkanaście lat temu.

  7. Pamiętacie pośpieszny z Lublina do Szczecina o 18.00 a w Szczecinie o 10.00? Tak było jeszcze kilkanaście lat temu. Jeszcze kilka lat temu Kraśnik był ruiną. teraz mamy połączenie z połową Polski. Tylko rząd PiS. Reszta `15 października na aut.

  8. tak, tak, ASZ dziennik pisze o fuzji pkp i lotto…polecam

Dodaj komentarz

Z kraju