Taksówkarze zawiesili protest. Trwają intensywne kontrole nielegalnych przewoźników (zdjęcia)

Po zarzutach protestujących taksówkarzy o bierność w stosunku do przypadków łamania prawa przez nielegalnych przewoźników, służby w całym kraju ruszyły z intensywnymi kontrolami. Przeprowadzono je także w Lublinie.

W poniedziałek w Warszawie odbył się ogólnopolski protest taksówkarzy pod hasłem „Stop Nielegalnym Przewozom”. Wzięli w nim udział przewoźnicy z całego kraju, w tym z Lublina. Łącznie do stolicy zjechało ok. 900 taksówek i około 1,5 tys. osób. Uczestnicy manifestacji po kilku godzinach spotkali się w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii z przedstawicielami rządu. Tam przedstawili swoje postulaty, domagając się jednocześnie respektowania i bezwzględnego egzekwowania obecnie obowiązującego prawa w zakresie zarobkowego przewozu osób.

Chodzi o kierowców świadczących swoje usługi w oparciu o takie aplikacje jak Uber czy Taxify, obecnie Bolt. Jak wyjaśniają, bierność służb spowodowała przez ostatnie 6 lat bardzo duży wzrost nielegalnych przewozów działających w szarej strefie. Podawano przykład Lublina, gdzie dzięki skutecznym działaniom policji i Inspekcji Transportu Drogowego udało się częściowo ograniczyć działalność Taxify. Zatrzymani w ubiegłym roku kierowcy otrzymali już decyzje administracyjne nakładające na nich kary w wysokości po kilkanaście tysięcy złotych.

– Masowa skala zjawiska możliwa jest dzięki łamaniu polskiego prawa w wielu obszarach takich jak unikanie ponoszenia obowiązkowych danin na rzecz państwa polskiego oraz stosowanie cen dumpingowych. Jak dodają, od taksówkarzy urzędy wymagają spełnienia szeregu restrykcyjnych wymagań i ponoszenia znacznych kosztów prowadzenia działalności. Z kolei firmy Uber czy Bolt działają ulgowo, a przede wszystkim z ominięciem przepisów polskiego prawa – wyjaśniali przedstawiciele NSZZ Solidarność Region Mazowsze Taksówkarzy Zawodowych.

W środę odbyło się spotkanie przedstawicieli związków zawodowych taksówkarzy z członkami rządu. Rozmowy zakończyły się ugodą. Strona rządowa zapowiedziała, że nowe przepisy określające funkcjonowanie transportu drogowego pomogą w walce z nielegalnymi przewozami. Zanim jednak zostaną one ustalone, służby mają prowadzić intensywne kontrole drogowe wymierzone w nielegalnych przewoźników. Druga strona obiecała zaś zawieszenie protestu na trzy tygodnie. W tym czasie będą obserwować realne działania i realizację obietnic złożonych przez stronę rządową. Taksówkarze zapewniają bowiem, że nie chcą ograniczania konkurencji, lecz przepisów, które zapewnią jednakowe warunki wykonywania zawodu.

Jak nas poinformowano, w całym kraju od godziny 7 do 15 przeprowadzone zostały 73 kontrole nielegalnych przewoźników. Inspektorzy typowali do kontroli pojazdy, w przypadku których istniało podejrzenia świadczenia usług przewozu osób niezgodnie z prawem. Podejrzenia inspektorów potwierdziły się. Większość skontrolowanych przewoźników wykonywała taki transport bez licencji lub pojazdami niespełniającymi określonych wymogów.

– Zintensyfikowaliśmy kontrole, inspektorzy będą je realizować zarówno w ramach działań własnych, jak i we współpracy ze stroną społeczną oraz innymi instytucjami. Inspekcji zależy na zapewnieniu uczciwej konkurencji i ograniczeniu szarej strefy – tłumaczy Główny Inspektor Transportu Drogowego, Alvin Gajadhur.

Wstępne wyniki wskazują, że każda z kontroli wykazała nieprawidłowości. Z przekazanych nam informacji wynika, że nałożone zostały 73 kary każda w wysokości 12 000 zł, z czego 7 zostało zapłaconych na miejscu. Trzy samochody zostały odholowane na parking na poczet kary. Kontrole prowadzone były również w Lublinie. Jak zapowiadają inspektorzy, będą się one odbywały aż do skutku.

(fot. nadesłane)

29 komentarzy

  1. Dla tego powinien byc wolny rynek

  2. Do Rodowitego
    Szanowny panie Taksówką jeżdżę od 5 lat jako kierowca I nie dlatego że nie miałem nic innego do roboty tylko dlatego że byłem już w takim wieku że z moim zawodzie nie było już dla mnie miejsca i co miałem robić gryźć tynk ze ścian mam na utrzymaniu rodzinę i pracuje legalnie A jeśli chodzi o samochody w uberze albo bolcie to mogę się z tobą założyć że nie ma tak że 100% tych samochodów to są nówki sztuki i to samo masz na taksówkach są samochody starsze ale są samochody nowe i cały czas się to wszystko zmienia A jeśli chodzi o kwestie słupów i ich stawki to niektórzy z kolegów mają rację to miasto powinno ustalić stawkę maksymalną z kilometra i wtedy słup nie miałby prawa zażądać od ciebie więcej niż miałby ustawione a tak a propos to jeżeli wsiadasz do jakiejkolwiek taksówki to bądź w takim stanie żeby móc przeczytać na cenniku na szybie ile gość sobie życzy za przejazd a jeżeli cennika nie ma to po prostu Omijaj go i idź do następnej taksówki Januszu komentarzy.

  3. W Warszawie każda korporacja ma swoją aplikację, wystarczy ściągnąć ?

  4. Ten sraczkowaty lif jeździ dzisiaj z kogutem TAXI i ma spokój z kontrolą, bo służby kontrolują prywatne samochody a TAXI mijają, lol

  5. Pyta tu jeden: Dlaczego Cierpy nie założą apikacji takiej jak Uber. Otóż baranie cierpy mają taką aplikację i nie musisz pyska drzeć tylko zainteresuj się. A jak ta twopja znajoma wsiadła na PKS do pierwszego lepszego cierpa to co? Nie mogła sobie zamówić korporacji. Jak nie umie czytać cennikla to niech się sama zatanowi. Jak idzie do sklepu pobluzeczkę to sięchyba najpierw pyta ile kosztujem a nie bierze, płaci i potem pyskuje że za drogo. Tak jest czy nie. Taksówka to nie autobus z biletem za 3 zł.

Materiały wideo

Lubelscy policjanci wzięli udział w akcji #GaszynChallenge (wideo)
Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)

Co? Gdzie? Kiedy?

Pobiegnij leśnym szlakiem w szczytnym celu
Wyprawa – „Uroczyska pogranicza zapomniane cmentarze Polesia”
Zaproszenie na terenowe akcje poboru krwi
Spotkanie autorskie z Joanną Brodzik – „Umami. Opowieści i przepisy”
European Teqball Tour w Chełmie (wideo)