Sobota, 15 lutego 202515/02/2025
690 680 960
690 680 960

Neoplany i stare jelcze wkrótce przestaną wozić po Lublinie pasażerów. Wiadomo, jakie autobusy je zastąpią

Lubelskie MPK w końcu rozstrzygnęło do końca ogłoszony jeszcze w czerwcu ub. roku przetarg na dzierżawę nowych autobusów. Jest bowiem zgoda na przeznaczenie dodatkowych środków na ten cel.

Na początku wakacji z lubelskich ulic mają zniknąć najstarsze autobusy komunikacji miejskiej. Chodzi o mające ponad 20 lat neoplany i niekiedy jeszcze starsze jelcze. Pojazdy te, nie dość, że są mocno awaryjne, to jeszcze ze względu na swój wiek nie są wyposażone w udogodnienia dla pasażerów czy też kierowców. Tabor ten zostanie zastąpiony przez przegubowe solarisy i krótsze ursusy. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne rozstrzygnęło już cały przetarg na dzierżawę nowych pojazdów.

W czerwcu ub. roku podjęta została decyzja o odnowieniu taboru. Przewoźnik ogłosił przetarg na dzierżawę 25 niskoemisyjnych pojazdów. Przetarg został podzielony na dwie części: pierwsza dotyczyła 10 autobusów standardowych o długości 12 metrów, druga 15 autobusów przegubowych, 18-metrowych. Wymagano autobusów fabrycznie nowych, w pełni niskopodłogowych, klimatyzowanych, spełniających najwyższe europejskie normy ochrony środowiska, wyposażonych w monitoring, elektroniczne wyświetlacze, system głosowego zapowiadania przystanków czy też tzw. „ciepłe guziki”.

Swoje oferty złożyło dwóch wykonawców, przy czym jeden był zainteresowany dostawą 10 autobusów standardowej długości, zaś drugi 15 autobusów przegubowych. Obie oferty były jednak droższe, niż kwota jaką MPK zabezpieczyło na ten cel. Konsorcjum, w skład którego wchodzą: mLeasing oraz Ursus dzierżawę 10 autobusów wycenił na 13 042 526,40 złotych, przy czym spółka miała na ten cel 10 053 145,47 złotych. Z kolei konsorcjum Solaris Bus & Coach oraz Millennium Leasing za dzierżawę 15 autobusów przegubowych zażądało 31 104 486,00 złotych. MPK planowało jednak wydać maksymalnie 28 005 191,04 złotych.

Ponieważ obie oferty przekraczały kwotę przeznaczoną na ten cel przez lubelskie MPK, Zarząd Spółki wystąpił do Zgromadzenia Wspólników, po wcześniejszej zgodzie Rady Nadzorczej Spółki, o podwyższenie kwoty przeznaczonej na ten cel. Zgoda co do autobusów przegubowych zapadła szybko i pod koniec września ub. roku podpisano umowę z firmą Solaris. Niedawno uzyskano też dodatkowe fundusze na autobusy 12-metrowe. W wyniku tego w środę MPK rozstrzygnęło pozostałą część zamówienia. W przyszłym tygodniu planowane jest podpisanie umowy z lubelskim Ursusem.

Autobusy mają zostać dostarczone do przewodnika w dwóch partiach po pięć sztuk. Pierwsza do 130 dni, druga do 150 dni od podpisania umowy. Tymczasem już w przyszłym tygodniu na ulice wyjadą nowe przegubowe Solarisy, które dotarły do zajezdni MPK w minioną niedzielę. Pojazdy zostały już zarejestrowane, obecnie przygotowywane są do wyjazdu na linie. W tym przypadku spółka czeka jeszcze na dostawę 10 przegubowców. Zgodnie z umową, wozy powinny zostać dostarczone maksymalnie do 26 lutego br. Wszystkie nowe pojazdy mają mieć zamontowane biletomaty, w których można będzie płacić kartą, porty USB do ładowania telefonu czy tabletu, a także bramki do zliczania pasażerów.

(fot. lublin112)
2018-02-07 17:18:10

29 komentarzy

  1. Ocena: 0

    Jeczy trochę szkoda ale Neoplany to od samego początku porażka

    • To były dobre wozy. Który z dzisiejszych pojezdzi 20lat? Ten szajs ursusy z kiepskiej jakości materiałów? He?! Nie wróżę im długiego żywota.

    • Ocena: 0

      Mnie szkoda neoplanów. Bardzo lubię te autobusy. Oby mpk wszystkich nie skasowało. Mogą się przydać np. na linii nr 3 czy 7.

    • A kiedy będą helikoptery ? Bo jest duża część pasażerów która wini kierowców że przyjeżdżają na przystanek z dużym opóżnieniem i nie obchodzi ich to że są korki .

  2. śmiech na sali chwalić się w 2018 roku spalinowymi autobusami i na dodatek wypożyczonymi… gdy cała Polska kupuje już eleketryczne i hubrydowe.

    • Miasto inspiracji…..

    • Posmiej sie bardziej te solarisy co kupilo mpk wydzierzawilo to sa wycofane wozy z produkcji takich juz nikt inny niekupi tylko miasto inspiracji nastepne 15 ma byc w maju zakupi je ztm ciekawe czy tez beda te wycofane z produkcji. Kazdy z nich jest drozszy od mercedesa o 500 tys☺

    • 3 prezesoow w mpk trzeba na nich oszczedzac

    • Eleketrycznych hubrydowych to nikt nie kupuje , Bardziej elektryczne i hybrydowe dyslektyku z Pierdziszewa. Do szkoły idź pajacu zamiast komentować niezrozumiałe dla siebie teksty.

    • Ocena: 0

      I z dofinansowaniem unijnym… czyli tak naprawdę za grosze w porównaniu do tego wypożyczenia…

  3. Ocena: 0

    wynajm rozwiązanie idealne szkoda słów, zamiast się rozwijać

    • Ztm sie rozwina mpk tez sie rozwija hahha sprzedali swoja dzialke teraz to co za nia zarobili oddadz za wynajem w 5lat hahaha

      • Jan nierzetelny
        Ocena: 0

        Jeśli masz na myśli działkę na Kraśnickiej, to ona zawsze należała do urzędu miasta. Już z 15 lat temu pisali że chcą ją sprzedać. Ale dziwna sprawa jest z obecną zajezdnią trolejbusową, bo miasto pod nią kupiło działkę od… mpk, a po wybudowaniu zajezdni przekazało całą… zgadnij komu?

  4. 20 standardowych nowych wozow nie wyeliminuje starych jelczy skad wy bierzecie takie informacje ?? Neoplany niemaj 20 lat takich aytobusow jest ze 3 gora 5 hahah

    • Ocena: 0

      W większosci wyeliminuje. Jest wiele linii proszących się od dawna o wozy przegubowe m.in. 39. Wiec częśćwozów 12m zastąpiona zostanie przegubowymi.

  5. Dzierżawa, trzy razy drożej będzie kosztowała. Nikt mnie nie przekona, że właściciel autobusu dopłaca do interesu. Nie ważne ile to będzie kosztowało. Żuk będzie miał się czym pochwalić przed wyborami, jaki to dobry z niego gospodarz.

    • A zły ? W pierwszej dziesiątce sie mieści z najbardziej zadłużonych miast w Polsce ?

  6. Ocena: 0

    czy nie pachnie wam to ustawką? każda z firm zainteresowana inną częścią przetargu?

  7. Ocena: 0

    I dobrze, wymiana tych starych rzęchów to absolutna konieczność. Nawet w niektórych afrykańskich miastach mają nowsze autobusy.

  8. Jan nierzetelny
    Ocena: 0

    JEdnak tych pieniędzy nie przejadł, a zrobienie miasta z pipidówy do jakiej doprowadził piSSowski pruszkowski wymagało nakładów. Nie pamiętam jakie autobusy kupiło mpk za pruszkowskiego z piSS, ale pamiętam że największą inwestycją poza szopką, było ułożenie warstwy ścieralnej na DMM która wyglądała jak podłoże na jowiszu.

    • Ocena: 0

      10 kapen które od początku były do niczego – raz ze względu na jakość (gorzej jak ursus), dwa że to busy jakie mogą jeździć do poniatowej, a nie po mieście.

  9. Autosany powinni wykasować ,a neoplany zostawić.Aż miło się nimi jeździ, a te autosany to masahuku powinny się nazywać.Takie coś skonstruować to trzeba być niezłym baranem.

    • Ocena: 0

      Zawsze sam możesz skonstruować. Pokaż im co potrafisz po za pisaniem durnych komentarzy.

  10. Niepowtarzalny dźwięk skrzyni biegów Neoplana
    Ocena: 0

    Ach te Neoplany, ten kosmiczny dźwięk skrzyni biegów, tego nie ma żaden inny autobus.

Z kraju

Biznes i handel

Polityka i społeczeństwo

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia