Piątek, 26 kwietnia 202426/04/2024
690 680 960
690 680 960

W Świdniku powstają betonowe ulice. Nawierzchnia jest tania i trwała (zdjęcia)

Od wielu lat Świdnik boryka się z problemem zdegradowanych dróg gruntowych. Jest to szczególnie uciążliwe m.in dla mieszkańców nowych osiedli domków jednorodzinnych na peryferiach miasta. Z uwagi na ogromne koszty związane m.in. z wykupem gruntów oraz wykonaniem projektów i instalacji towarzyszących, przebudowa ich na drogi asfaltowe nie wchodziła w grę. Stosowano doraźne środki, w tym częste nawożenie kruszcu i wyrównywanie, jednak pomagało to tylko na pewien czas.

W końcu problem postanowiono rozwiązać w inny sposób. Władze Świdnika zdecydowały się zastosować metodę stosowaną m.in. w USA i Kanadzie. Chodzi o technologię betonu wałowanego. Jest ona tam na szeroką skalę wykorzystywana głównie na nawierzchniach dróg lokalnych, na pasach awaryjnych autostrad, nawierzchniach przemysłowych i fabrycznych, w portach czy też w jednostkach wojskowych. Beton wałowany łączy w sobie zalety jakościowe betonu lanego z zaletami nawierzchni asfaltowych. Cechuje go łatwość wykonania i krótszy czas realizacji robót, a co za tym idzie, niższy koszt inwestycji.

– Wykorzystanie betonu wałowanego gwarantuje trwałą, odporną na koleiny i szybką w układaniu nawierzchnię. Dzięki temu mieszkańcy dostaną dobrej jakości, gładką drogę, która będzie im służyła do czasu docelowej budowy ulic – tłumaczy burmistrz Waldemar Jakson.

W Świdniku technologię to wykorzystano przy remoncie dwóch ulic: Fiołkowej i Gospodarczej. Prace na 450 metrowym odcinku ulicy Fiołkowej zakończyły się kilka dni temu. Mieszkańcy jeżdżą już po nowej równej nawierzchni. Teraz wykonawcy przenieśli się na ulicę Gospodarczą. Tutaj zadanie jest większe – roboty obejmą 1,7 km drogi, a zgodnie z planem wykonawca ma czas na ich zakończenie do połowy grudnia. Na remonty obu ulic radni zapisali w budżecie miasta w sumie 1 mln zł. Jeśli mieszkańcy będą zadowoleni z efektów remontu, władze miasta wykorzystają beton wałowany na innych ulicach w Świdniku.

W Świdniku powstają betonowe ulice. Nawierzchnia jest tania i trwała (zdjęcia)

W Świdniku powstają betonowe ulice. Nawierzchnia jest tania i trwała (zdjęcia)

W Świdniku powstają betonowe ulice. Nawierzchnia jest tania i trwała (zdjęcia)

(fot. UM Świdnik)

15 komentarzy

  1. W Stalowej Woli tez jest droga betonowa i była bardzo fajna do pierwszej zimy. Niestety po zimie to już masakra jest. Wiec nie wiem czy taniej to i lepiej…

    • Nie tylko beton jest tu robiony w wała. Jeszcze żeby to lali w październiku, ale takie coś robione w mróz albo upał to proszenie się o kłopoty. Tak czy inaczej, zawsze jakieś utwardzenie jest, nawet jeśli beton zamieni się w tłuczeń.

    • W Stalowej droga betonowa obok huty ma 15lat
      .

  2. I tak szanowny pan szyndler ktory nie placi podadkow ta droge rozepsuje

  3. 1 mlion za 2 km drogi to sporo, raczej nie ma czym się chwalić.

  4. !!!!!!!!!!!!!!!!

    Zapraszamy lublin112 na wizję lokalną budowy ulicy Kusocińskiego w Świdniku. Ktoś kto lubi wysoki poziom adrenaliny świetnie odnajdzie się jeżdżąc dzień w dzień tą drogą, jak i próbując dostać sie do sąsiednich uliczek!!! Błoto, wystające z resztek płyt drogowych pręty (jako zachęta do wymiany opon na nowe) i kaskaderskie wyczyny przy próbie mijania drugiego auta, nie daj Boże ciężarówki z naczepą. Uff, już mi ciśnienie skoczyło!
    Ktoś powinien odpowiedzieć za tak fatalną organizację prac.

  5. 1 mln zł za 2 km drogi to paranoja

  6. 2 km drogi za 1 mln zł przesada i to gruba

  7. 500 zł za metr wtf

    • Przy szerokości pasa drogowego około 5m, daje to 100zl za 1m2, więc już cena nie wydaje się wysoka, ale w takiej cenie można już znaleźć firmę co wybrukuje to kostka z materiałem.

  8. Wszystkie firmy produkujące beton są Niemieckie a dwie firmy produkujące asfalt Orlen i Lotos są Polskie , kto ma interes by budować betonowe drogi ?

Z kraju