Poniedziałek, 29 kwietnia 202429/04/2024
690 680 960
690 680 960

Opony letnie czy całoroczne – na które rozwiązanie warto postawić?

W pierwszych ciepłych miesiącach roku wielu kierowców staje przed dylematem związanym z zakupem opon. Jeszcze do niedawna jedynym właściwym wyborem na tę porę wydawał się zakup opon letnich. W ostatnim czasie coraz popularniejsze stają się jednak opony całoroczne. By podjąć właściwą decyzję, należy wziąć pod uwagę kilka aspektów.

Opony letnie czy wielosezonowe – które są lepsze?

Wybór pomiędzy oponami letnimi a całorocznymi (zwanymi także wielosezonowymi) to coraz popularniejszy problem wielu kierowców. Opony wielosezonowe stają się systematycznie coraz popularniejsze, każdego roku notując lepsze wyniki w statystykach sprzedaży. Ich podstawowym atutem jest uniwersalność, czyli możliwość wykorzystania zarówno w sezonie letnim, jak i zimowym, która pozwala uniknąć konieczności przeprowadzania sezonowej wymiany ogumienia. Czy jednak takie opony faktycznie są lepsze niż opony sezonowe?

Pytanie o to, czy lepiej wybrać opony letnie, czy całoroczne zadają sobie zazwyczaj kierowcy stojący przed koniecznością wymiany obu kompletów sezonowych opon – nie tylko letnich, ale także zimowych. Wówczas zakup opon całorocznych, a więc jednego kompletu zamiast dwóch w ciągu jednego roku, wydaje się bardzo korzystną opcją ze względów finansowych. Opony wielosezonowe zazwyczaj są nieco droższe niż opony letnie, ale jeżeli mamy w krótkiej perspektywie konieczność zakupu także opon zimowych, wydają się inwestycją niezwykle opłacalną. 

Wszystko ma jednak swoją cenę. Opony całoroczne stanowią kompromis pomiędzy parametrami opon obu sezonów. Są lepsze od opon letnich… zimą oraz od zimowych latem. Latem nie są w stanie zapewnić tak dobrej wydajności i bezpieczeństwa jak opony letnie. Analogicznie jest w przypadku porównania z oponami zimowymi w sezonie zimowym.

Dla kogo przeznaczone są opony całoroczne?

Kierowcy szukający najlepszych parametrów jazdy – krótkiej drogi hamowania, stabilności na zakrętach, optymalnego zachowania opon na mokrym, jak i suchym asfalcie, powinni w cieplejszych miesiącach roku korzystać z opon letnich. Opony sezonowe są lepszym wyborem także dla kierowców pokonujących rocznie wysokie przebiegi, głównie po trasach szybkiego ruchu, gdzie opony są narażone na duże obciążenia. 

Kompromisowe rozwiązanie, jakim są opony wielosezonowe, dedykowane jest kierowcom o raczej umiarkowanym stylu jazdy oraz do pojazdów pokonujących rocznie niewielkie przebiegi. Wydajność opon całorocznych i letnich będzie zbliżona tylko w niewymagających warunkach jazdy – np. ruchu miejskim.

Dla kogo zatem opony całoroczne mogą być dobrym wyborem? Jak zapewniają sami ich producenci – przede wszystkim dla właścicieli niewielkich samochodów segmentów miejskich, pokonujących niewysokie roczne przebiegi. Zdecydować się na nie mogą kierowcy posiadający więcej niż jeden samochód w gospodarstwie domowym. Samochód numer dwa lub trzy, który jest użytkowany rzadko, może posiadać opony całoroczne. Jego właściciel unika wówczas konieczności dokonywania sezonowej wymiany opon, która może być czasochłonna – w zależności od kolejek w punktach obsługi. Istnieje także duże prawdopodobieństwo, że mało jeżdżący pojazd nie byłby w stanie zużyć dwóch kompletów opon sezonowych w ciągu kilku lat. W takiej sytuacji zakup opon całorocznych wydaje się rozwiązaniem ekonomicznym. 

Jak odróżnić opony letnie od całorocznych?

Zdarzają się sytuacje, w których właściciele mają problem z ustaleniem, jaki typ ogumienia obecnie znajduje się na kołach ich pojazdów. Trudnym przypadkiem jest odróżnienie opon letnich od całorocznych. Można to zrobić dokładnie studiując wzór bieżnika. Bieżnik opon całorocznych jest zwykle wyższy niż w przypadku letnich. Tym kryterium nie możemy się jednak kierować, kiedy mamy do czynienia z już wstępnie zużytymi oponami.

Ważniejszym wyznacznikiem jest wzór bieżnika. Opony letnie mają mniej nacięć i rowków niż pozostałe typy opon. W tym przypadku służą one bowiem tylko do odprowadzania wody, a nie także śniegu czy błota pośniegowego. Nacięcia będą także wąskie i stosunkowo rzadko rozmieszczone. Jeżeli mamy możliwość porównania opon także z ogumieniem zimowym, zauważymy, że opony całoroczne posiadają bieżnik mający wspólne cechy zarówno z oponami letnimi, jak i zimowymi. Opony wielosezonowe często posiadają asymetryczny bieżnik, którego jedna część przypomina oponę letnią, a druga zimową.

Oznaczenia opon letnich i wielosezonowych

Na oponach letnich producenci nie muszą umieszczać żadnego konkretnego symbolu. Niektórzy decydują się na oznaczenie swoich produktów symbolem słoneczka, ale nie jest to powszechne. W przypadku opon wielosezonowych, na boku opony znajdziemy tzw. symbol płatka śniegu (3PMSF), który oznacza, że opona posiada homologację dopuszczającą do jazdy zimą. Jeśli opona posiada zatem taki symbol, na pewno nie jest oponą letnią. Nadal nie mamy jednak pewności, czy nie jest oponą zimową. Z tego powodu producenci umieszczają na bokach opon całorocznych także dodatkowe oznaczenie, sugerujące ich przydatność przez cały rok. Nie zawsze jest to jednak taki sam napis w języku angielskim. Często spotykane oznaczenia to: All Weather (na każdą pogodę), 4Seasons czy All Seasons.