Elvi miał być lubelskim samochodem elektrycznym. Ursus stracił dofinansowanie na jego stworzenie

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju cofnęło lubelskiemu Ursusowi dofinansowanie na stworzenie samochodu dostawczego o napędzie elektrycznym. Powodem ma być trudna sytuacja finansowa lubelskiej spółki.

W kwietniu 2017 roku, na odbywających się w Hanowerze największych w Europie targach przemysłowych, lubelski Ursus zaprezentował koncepcyjny samochód dostawczy o napędzie elektrycznym o nazwie Elvi. Zgodnie z założeniami, miał to być pierwszy w pełni polski elektryczny samochód dostawczy. Kabina miała mieścić trzy osoby a tył pojazdu, w zależności od potrzeb, mógł być zamieniony w chłodnię, plandekę, kontener lub otwartą skrzynię.

Wśród klientów upatrywano firmy zajmujące się wywozem odpadów, przewozem paczek, budownictwem czy dostawą żywności. Do tego po przekonstruowaniu, mógł być wyposażeniem służb medycznych czy straży pożarnej. Ursus na prace nad jego skonstruowaniem otrzymał dotację w kwocie 8 mln złotych.

Teraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju odstąpiło jednak od podpisania umowy z Ursusem. Powodem ma być trudna sytuacja finansowa lubelskiej firmy, co zdaniem Centrum, w rozumieniu unijnych przepisów dotyczących pomocy państwa wyklucza z otrzymania dofinansowania. Ursus nie zgadza się z tą decyzją podkreślając, że NCBiR miało wiedzę, iż spółka od 7 listopada 2018 r. znajduje się w przyspieszonym postępowaniu układowym. Zmierza też odwołać się od tej decyzji.


(fot. Ursus)

Zobacz również

22 komentarze

  1. Co najmniej od roku bylo wiadomo, ze kasa z Ursusa jest wywożona każdymi możliwymi drzwiami i oknami. Nikt w promieniu 200km nie dawał Ursusowi nic na przelew. To było bardziej niż pewne 🙁

  2. Wielka szkoda. Mocno kibicowałem Ursusowi. Widać jak polityka miesza się do biznesu, to tak wychodzi.

    • Kuba bez głupiego uśmiechu na piwie

      To nie polityka tylko cwaniactwo ludzi, którzy tkwią w przekonaniu, że są wyzej nad wszystkimi i wszystko im wolno. Pomarzyć można, ale zrobić coś dochodowego juz nie, bo i po co, można wyprowadzić kasę. Te pomysły może by się sprawdziły, gdyby taki Ursus leżał w województwie gdzieś w głębi Polski albo na zachodzie, ale z mentalnością ludzi z naszego regionu, którzy zresztą zostali tak nauczeni przez swoich „mentorów” z wcześniejszych pokoleń, nie ma co liczyć na to, że taki biznes się utrzyma.
      Najgorsze, że jeszcze im mało i chcą te 8 mln, które tez wyprowadzą. Bardzo dobrze, że tak sie stało, żadnej kasy więcej im nie dawać, a najlepiej to zamknać i zakończyć tą farsę zanim zacznie generować jeszcze więcej strat, bo to wstyd i hańba. Jeśli nie potrafią sami na siebie zarobić, nie dotrzymują terminów w zasadzie nawet nie wykonując zleceń, nie podpisują wygranych przetargów, nie płacą pracownikom, to o czym tu mowa w ogóle? Jeden wielki wał, zatajany najdłużej jak się tylko dało, pod przykrywką, że wszystko jest super, chociaż od dawna juz nie było.
      Media zamiast pisać to co im podrzucają, powinny same zacząć węszyć i szukać dziury w całym, wtedy mieli by sensacje, może ktoś wczesniej zabrał by się za tych cwaniaków.

    • Jaka polityka? Jedyna polityka to ta prowadzona przez zarząd firmy – wyprowadzić ile się da. To taka Ukraina Janukowycza.

  3. Od początku ” Ursus” był przerysowany to nic nie mogło wyjść, wielki szum , wielkie marzenia .Tylko FSC mogło funkcjonować i mieć zbyt a ludzie pracę.

  4. Prototyp wyglądał bardzo ciekawie, ale jak pokazali wersję produkcyjną identyczną z Lublinkiem z lat 99/00 to zapał miną:)

    • Dokładnie 🙂 mamy 2019 rok a na zdjęciu widać kabinę Lublinka, nawet z tymi samymi drzwiami, co konstrukcja z lat 99/00, bazująca na dostawczym żuku.Heh

      • Lublina, który od zawsze był przestarzały a jego rozwiązania konstrukcyjne to jakieś nieporozumienie. Przetrwał tyle lat tylko dlatego, że miał ramę i biznesmeni w gumowcach mogli przeładowywać go praktycznie do woli.

  5. Moze muscle narochod.Grafenowe nadwozie.ultralekkie podwozie z aerodynamicznymi otworami na stopy napedowe jak we Flinstonach,dotacje do kieszeni i jabadabaduu na kajmany z walizeczkami doljarow.

  6. Komuś bardzo musiało na tym zależeć

  7. Tylko fizycznych żal. Mieli marzenia a najwięcej stracili, jak zawsze.

  8. A to akurat dobrze;) wstyd by był co nie miara! Z resztą toż to poczciwy lublin sprzed 25 lat a oni chcieli kasę na postkomunistyczny relikt który od dekady powinien być w muzeum techniki polskiej… Brać kasę na stworzenie czegoś co zostało stworzone ćwierć wieku temu… Dobre !

  9. Nie narzekajcie! Plany URSUSA były ambitne i realne. Zabrakło pieniędzy na projekty, rozwój i wsparcia Państwa mianowicie wtedy kiedy ruscy kupili FSC wraz z ambitnymi prototypami (honker 4drzwiowy, dostawczak LUBO itp)
    Zagraniczne koncerny ZAWSZE są wspierane przez swoje rodzime kraje (kupno aut do służb porządkowych mundurowych biurowych itp,. Cudów nie ma czasem trzeba się pogodzić z niedoskonałościami projektów które są świeżo wprowadzane na rynek. PLUSY to praca dla rożnych branż w przemyśle, wspieranie szkol zawodowych i uczelni. Jeśli nie chcemy być montowniami europy zachodniej i postrzegani jako tani robole musimy próbować…tym razem się nie udało…

    • Przestań wyjeżdżać z tym tanim patriotyzmem. Są w Polsce firmy, które robią wyroby dla zachodnich koncernów i nie muszą się parać produkcją badziewia produkowanego w imię „może być byle jakie aby polskie”. A pracownicy Ursusa wiedzą, że nie ma znaczenia dla kogo się pracuje jak jest praca i kasa za nią na czas. W Ursusie tego nie ma. Jeździłeś wogóle tym dinozaurem motoryzacji, bo mam wrażenie, że gadasz po próżnicy.

  10. Pracowałem tam, pieniądze ze spółki były wyprowadzane przez K**** Z. i jego kolesi po MISTRZOWSKU!!!!!!!!!!!!!!!!!.
    Z firmy Ursus Bus, bardzo podobnie!!!!!!!!!!!.

  11. Zaorać i tyle

  12. Nysa 325 -> Lublin -> Elvi (wyglądający jak smutna panda). Brawo. Faktycznie, warto dać 8 mln PLN za tak nowatorski pomysł. Mało tego, Prototyp przedstawiony wcześniej jest jakoś mocno podobny do pojazdów elektrycznych używanych przez Deutsche Post : http://pluginfuture.com/wp-content/uploads/2016/04/DP_DHL_1.jpg

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 3.9666zł -0.06%
    • GBP 4.9699zł 0.41%
    • EUR 4.4739zł 0.06%
    • CHF 4.2121zł 0.22%

    Polub nas

    Darmowe ogłoszenia lokalne

      Materiały wideo

      Lubelscy policjanci wzięli udział w akcji #GaszynChallenge (wideo)
      Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
      99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
      W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
      W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)

      Co? Gdzie? Kiedy?

      Festiwal Pierogów Świata w Lublinie
      Potrzebna krew dla 8-letniego Tomka
      W Wojciechowie znów będzie wielkie kucie. Niebawem ruszają Ogólnopolskie Warsztaty Kowalskie
      Kiermasz Produktów Lokalnych w Kazimierzu Dolnym
      W niedzielę odbędzie się „Festiwal Młody Ziemniak”