Poniedziałek, 29 kwietnia 202429/04/2024
690 680 960
690 680 960

Autobus wodorowy na ulicach Lublina. Dziś odbyła się oficjalna prezentacja pojazdu (wideo, zdjęcia)

Miasto ma swój pierwszy autobus zasilany wodorem – to 12-metrowy pojazd marki Solaris, który od 1 września rozpoczyna kursowanie po lubelskich ulicach. W najbliższych dniach będzie kierowany do obsługi pasażerów na liniach nr: 3, 50 i 47.

– Jednym z kluczowych i istotnych kierunków rozwoju miast jest zastosowanie technologii opartych na wodorze. Bez wątpienia transport zbiorowy jest obszarem, w którym będą coraz bardziej powszechne. Od lat rozwijamy zrównoważoną i ekologiczną komunikację miejską będąc liderem elektromobilności. Teraz idziemy krok dalej – do lubelskiej floty pojazdów dołączył pierwszy autobus napędzany wodorem. Jego dostawa zwiększyła udział bezemisyjnego transportu publicznego w obsłudze mieszkańców i mieszkanek Lublina. Chcemy być w czołówce polskich miast, w których autobus zasilany wodorem jest kierowany do regularnej obsługi liniowej – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Wartość pojazdu to 3,7 mln zł

Fabrycznie nowy autobus wodorowy Solaris Urbino 12 Hydrogen to pojazd klimatyzowany, niskopodłogowy, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażony w automat do sprzedaży biletów oraz system do zliczania pasażerów. Pojazd na pokład może zabrać 85 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Pojemność zbiornika na paliwo wodorowe to 1560 l, a zasięg na pełnym tankowaniu ok. 300 km. W skład wyposażenia pojazdu wchodzi również mobilna ładowarka o mocy 20 kW przeznaczona do ładowania baterii w autobusie wodorowym. Wartość pojazdu to ponad 3,7 mln zł brutto.

– Zakończone odbiory techniczne oraz formalności związane z przygotowaniem do eksploatacji i zarejestrowaniem pojazdu, pozwalają skierować go do regularnej obsługi liniowej. Autobus wodorowy będzie kursował na różnych liniach i trasach, by móc sprawdzać go w zmiennych warunkach drogowych. Jego głównymi zaletami są m.in.: krótki czas tankowania, duży zasięg, zerowa emisyjność spalin do atmosfery oraz cichy tryb pracy – mówi Grzegorz Malec, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Autobus wodorowy na ulicach Lublina. Dziś odbyła się oficjalna prezentacja pojazdu (wideo, zdjęcia)

fot. lublin112.pl

Wytwarza prąd na bieżąco z wodoru

Autobus wodorowy jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik. Nie ma żadnego procesu spalania – w wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną. Wodór jest zatem wyjątkowo efektywnym nośnikiem energii, a efektem spalania zielonego wodoru jest wyłącznie woda.

Co z tankowaniem?

By zapewnić tankowanie pojazdom wodorowym powstanie zewnętrzna stacja tankowania wodorem, która będzie sąsiadować z zajezdnią przy ul. Grygowej. Do końca czerwca 2024 r. zbuduje ją spółka PAK-PCE Stacje H2. To efekt podpisanego w 2021 r. listu intencyjnego pomiędzy MPK Lublin a Zespołem Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin w celu zapewnienia ciągłości dostaw wodoru. Był to pierwszy, niezbędny krok poprzedzający ogłoszenie procedury przetargowej na zakup autobusu wodorowego przez Miasto Lublin. Do czasu uzyskania dostępu do stancji tankowania wodorem, MPK zapewni zasilanie z mobilnego punktu dostaw tzw. trailera.

W planach kolejne zakupy

Lubelska flota miejskich autobusów ma szansę powiększyć się o kolejne pojazdy wodorowe. Spółka MPK Lublin złożyła wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie dwudziestu 12-metrowych pojazdów napędzanych wodorem. Kwota dofinansowania to 100%, a wartość przedsięwzięcia wynosi 80 mln zł. W nowej perspektywie unijnej Miasto również przewiduje dalszy rozwój elektromobilności – w planach jest zakup około 100 pojazdów zeroemisyjnych.

Autobus wodorowy na ulicach Lublina. Dziś odbyła się oficjalna prezentacja pojazdu (wideo, zdjęcia)

fot. lublin112.pl

Odnawialne źródła energii

Wyjazd autobusu wodorowego na ulice miasta to nie jedyna nowość w funkcjonowaniu lubelskiej komunikacji miejskiej. Od września prąd zasilający lubelskie trolejbusy oraz autobusy elektryczne będzie w całości pochodził z odnawialnych źródeł energii.

– Naszymi działaniami wpisujemy się w niskoemisyjną politykę transportową Lublina, ukierunkowaną na elektromobilność. Przyszłość transportu publicznego w coraz większym stopniu opiera się na odnawialnych źródłach energii i zmianach w stronę zrównoważonego rozwoju miast. Lublin już dziś spełnia ustawowy wymóg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie. Aktualnie w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej takie pojazdy stanowią ponad 34% – pasażerów wozi 40 autobusów elektrycznych oraz 100 trolejbusów, a od dzisiaj również autobus wodorowy. Zasilanie pojazdów zieloną energią to kolejny element funkcjonowania tych ekologicznych środków transportu – mówi Tomasz Fulara, Prezes MPK Lublin Sp. z o.o.

Na początku sierpnia MPK Lublin rozstrzygnęło przetarg na zakup energii elektrycznej na potrzeby Spółki. Postępowanie dotyczyło dostawy energii w okresie od 1 września do 31 grudnia 2023 r., w łącznej ilości szacunkowej 6 tys. MWh (m.in. na zasilanie trakcji trolejbusowej i ładowanie autobusów elektrycznych). W postępowaniu wpłynęła jedna oferta, którą złożyło Towarzystwo Inwestycyjne Elektrownia-Wschód Spółka Akcyjna z Lublina, oferując cenę blisko 5,8 mln zł brutto. Dostarczona energia w całości będzie wytworzona z odnawialnych źródeł energii

Zakup autobusu wodorowego dofinansowano z projektu „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej” w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

 

17 komentarzy

  1. kronikidewelozwoju

    Stacja tankowania dedyK0wana P0d jeden P0jazd – Lanser Jakubowicki gotów jest wydać każde pieniądze, żeby zdobyć punkty w kolejnym fejkowym rankingu na „zielone miasto”.

    • Zawsze musi być coś jako pierwsze. Bierz pod uwagę że, z czasem może przybyć takich pojazdów. Zarówno w komunikacji miejskiej jak i aut prywatnych. Na chwilę obecna są drogie, ale i są ludzie których na nie stać i którzy mogą teraz je zakupić wiedząc że, mają je gdzie tankować.
      I nie rób gów…burzy. Szukaj pozytywów.

      • Już budowali stacje CNG pod 1 autobus. I co? Już go nie ma.

        • Autobusu może i nie ma. Ale za to bardzo dużo aut na CNG w Lublinie jest. Miedzy innymi kilka śmieciarek z MPO, kilka taksówek i wiele aut prywatnych. Więc stacja jest wykorzystywana, nie stoi pusta.

  2. Czy przed wejściem do tego autobusu trzeba będzie podpisywać jakieś papiery, że robi się to na własną odpowiedzialność?

  3. Tylko gdzie zamierzają do czerwca 24 roku tankować autobus wodorowy jak żadnej cysterny z wodorem nie ma na terenie zajezdni Wczoraj podpięty był pod ładowarkę elektryczną mobilną

    • Wodór z gniazdka, też się da. A tak poważnie ten wielki zestaw butli jest rozsądnym rozwiązaniem do czasu oddania stacji, swoją drogą ciekawe kto im zapewni taki zestaw trailera

  4. Teraz idziemy krok dalej – do lubelskiej floty pojazdów dołączył pierwszy autobus napędzany wodorem. Żeby zapewnić mu fundusze na kursowanie zawiesimy 3 rozkłady z linii priorytetowych.

  5. I w dalszej części artykułu że jest zamiar zakupu 20sztuk 12metrowych a może trzeba by było kupić 15sztuk 18metrowych bo komunikacja jak pasy jeździ a jak przykedzie to czasem autobus wypchany po brzegi skoro jeżdżą z mniejszą częstotliwością niech będą większe jak by jeździły jak za dawnych lat co 5-7min to by mogły jeździć i 10metrowe ale jak autobus co 40min to 12tka trochę mala

  6. Fajnie. Przy tej częstotliwości cięcia rozkładów w sumie niebawem im dwa wystarczą…

  7. Pojemność zbiornika na paliwo wodorowe to 1560 l, a zasięg na pełnym tankowaniu ok. 300 km.
    Ile to kilogram wodoru? 14.128 litra
    Cena kilograma wodoru 89zł
    łatwo policzyć jaki to „interes”

  8. Znowu NIEMIEC zarobił, a POLAK za swoje (POŻYCZONE) w roli beta-testera.
    Jak się bawić to się bawić, drzwi wy*ać okna wstawić – NA BOGATO W LUBLINIE!

  9. Spalanie oczywiście JEST! Tyle że niskotemperaturowe, bez emisji szkodliwych zanieczyszczeń…
    Co do ekonomii i ogólnego bilansu energetycznego trudno się jeszcze wypowiadać, ale wodór na naszych szerokościach geograficznych nie bierze się z nieba …

Dodaj komentarz

Z kraju