Piątek, 19 kwietnia 202419/04/2024
690 680 960
690 680 960

W nocy z 11 na 12 listopada wyruszył transport olbrzymiego „kreta”. „To wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym”

Największe elementy maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica (woj. podkarpackie), rozpoczynają swoją drogową podróż na plac budowy. Transport maszyny TBM wyruszył w nocy z 11 na 12 listopada. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przestawiła przebieg tras przejazdu na najbliższe dni.

Data: noc z 11 na 12 listopada (piątek/sobota)

Trasa przejazdu   

Kolumna pojazdów wyjechała z Portu Famet w piątek (11 listopada) o godz. 22:00 i poruszać się będzie ul. Berylową i Oświęcimską. Kolejno drogą wojewódzką nr 423 (DW423) konwój przejedzie przez miejscowości Przywory i Chorula oraz dalej DW424 w kierunku wjazdu na autostradę A4 w okolicach węzła Krapkowice. Dzienny postój zaplanowano na tymczasowej drodze dojazdowej.

Spodziewane utrudnienia   

Na tym odcinku transport będzie się poruszał między godziną 22:00 a 2:00 z maksymalną prędkością 10 km/h, całą szerokością jezdni, zajmując dwa pasy ruchu. W miarę możliwości jest apel do kierowców o korzystanie z tras alternatywnych.

Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną, piloci kierujący ruchem.

Data: noc z 12 na 13 listopada (sobota/niedziela)

Trasa przejazdu   

W sobotę (12 listopada) o godz. 22:00 kolumna pojazdów wjedzie na autostradę A4 na wysokości węzła Krapkowice. W tym czasie autostrada A4 (km 249) zostanie zamknięta pomiędzy węzłami Opole Południe i Krapkowice w obu kierunkach na ok. godzinę. Bieżące informacje o utrudnieniach będą wyświetlane na tablicach zmiennej treści ze wskazaniem węzłów, na których można będzie zjechać na drogi alternatywne.

Od godzin popołudniowych, w sobotę (12 listopada), wystąpią na tym odcinku (km 249) utrudnienia związane z demontażem barier ochronnych w pasie rozdziału. W kierunku Katowic i Wrocławia nastąpi zwężenie lewego pasa ruchu – kierowcy będą mogli się poruszać prawym pasem. Taka zmiana organizacji ruchu będzie obowiązywała do wczesnych godzin porannych w niedzielę (13 listopada).

Na wysokości Góry św. Anny (około godz. 00:30) zaplanowano 45-minutowy postój konwoju. Około godziny 3:00 (13 listopada) konwój z elementami maszyny TBM wjedzie na teren województwa śląskiego, gdzie postój dzienny zaplanowano na parkingu za PPO Żernica.

Spodziewane utrudnienia   

Na odcinku woj. opolskiego w ciągu autostrady A4 transport będzie się poruszał między godziną 22:00 a 3:00 rano z maksymalną prędkością 10 km/h, całą szerokością jezdni. W miarę możliwości kierowców prosi się o korzystanie z tras alternatywnych. Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną oraz piloci kierujący ruchem.

Data: noc z 13 na 14 listopada (niedziela/poniedziałek)

Trasa przejazdu   

W niedzielę (13 listopada) około godziny 22:00 transport rusza dalej i będzie trwał aż do dotarcia do następnego miejsca postoju wyznaczonego na MOP Woźniki, co planowane jest w godzinach porannych 14 listopada (poniedziałek). Z przejazdem po tym odcinku wiążą się największe utrudnienia w województwie śląskim. Kolumna transportowa bowiem przejedzie przez największy w Polsce węzeł autostradowy na połączeniu A4 i A1 w Gliwicach.

Spodziewane utrudnienia  

Już 10 listopada (czwartek) została wyłączona z ruchu łącznica węzła Sośnica Gliwice na relacji A4 z kierunku Wrocławia w kierunku A1 do Łodzi. Jej wyłączenie z ruchu spowodowane było koniecznością demontażu kolidującej z transportem infrastruktury autostrady, między innymi jej oświetlenia. Objazd wyznaczono łącznicami węzła w kierunku Gliwice a dalej w kierunku Łodzi. Usunięcie tej zmiany organizacji ruchu nastąpi 16 listopada (środa).

Zachowaj ostrożność!

Tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono. GDDKiA apeluje do wszystkich kierowców o ostrożność i stosowanie się do znaków oraz wprowadzanej na czas przejazdu zmienionej organizacji ruchu. Transport maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine) to wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym przygotowywane od wielu miesięcy przez wyspecjalizowane firmy.

Olbrzymi „kret”

Maszyna TBM jest ogromna i będzie składana na placu budowy przy pomocy żurawi gąsienicowych o udźwigu 650 i 300 ton. To nie zmienia faktu, że te części to potężny ładunek, który wymaga specjalistycznego transportu. Duża część elementów maszyny, w tym jej największe fragmenty, wypłynęły statkiem z hiszpańskiego portu Santander i trafiły do Szczecina. Najmniejsze elementy zostaną przetransportowane drogą lądową bezpośrednio z Hiszpanii do Babicy pod Rzeszowem. Mniejsze z elementów przetransportowanych statkiem do Szczecina również zostaną przewiezione drogami na plac budowy S19. Te największe przeładowano na barki i pontony, a następnie spławiono Odrą do Opola. Stąd już transportem drogowym, w trzech konwojach, wyruszą do Babicy.

Cały transport będzie się składał z czternastu zestawów transportowych podzielonych na trzy konwoje. Do przewozu największych elementów wykorzystane zostaną zestawy o bezprecedensowych wymiarach – szerokość 9 m, długość 74 m i waga ok. 260 ton, co łącznie z ładunkiem wyniesie 500 ton. Będą się składały z ciągnika balastowego ciągnącego zestaw, dwóch wielkich platform i drugiego ciągnika balastowego – pchającego, który będzie zamykał zestaw. Pozostałe transporty (składające się z jednego ciągnika i platformy) będą szerokości od 6 do 8 m i  długości 35-40 m.

Utrudnienia w ruchu 

Taki nietuzinkowy ładunek i jego transport to również wyjątkowe zmiany w organizacji ruchu i czasowe utrudnienia. Transport będzie się odbywał wyłącznie w godzinach nocnych, pomiędzy 22 a 6. Nie zmienia to jednak faktu, że na trasie przejazdu wystąpią pewne utrudnienia. Będzie to związane m.in. z czasowym zwężeniem pasów czy przeniesieniem ruchu na drugą jezdnię. Będą też okresowe wyłączenia z użytkowania danego odcinka drogi czy obiektu, co będzie się wiązało również z lokalnymi objazdami.

Ładunki rozpoczną podróż po drogach województwa opolskiego, następnie przez województwa śląskie, łódzkie, mazowieckie i lubelskie dotrą na miejsce budowy na Podkarpaciu. Transport pojedzie m.in. autostradą A4, dalej przez węzeł Gliwice Sośnica wjedzie na A1, a następnie poruszał się będzie S8 w kierunku Warszawy. Dalej mostem w ciągu S2, gdzie przekroczy Wisłę i na S17 w kierunku Lublina. Stąd skieruje się na S19 i w okolicach Rzeszowa na obecną DK19, aby dotrzeć na plac budowy odcinka szlaku Via Carpatia.

O tym, kiedy transport pojawi się na terenie woj. lubelskiego, będziemy informować na bieżąco.

(fot. źródło GDDKiA)

 

17 komentarzy

  1. chłop ze Spiczyna

    Dach na Narodowym do naprawy, PO tym transporcie nawierzchnia drogi będzie do wymiany, na pewno asfalt nie wytrzyma takiego ciężaru i POpęka.

    • Nie dach, a jedna stalowa lina. Dostrzegasz dr**lu tę różnicę ,?

      • PO co mówić, że mam kapcia. To nie POprawne. Przecież nikt nie zaprzeczy, że mam 3 koła dobre. ,,Dostrzegasz dr**lu tę różnicę”? A od czego jest taśma by tą jedyną linę naprawić?

      • De…lu Nie linę a dzwigar stalowy liny

      • chłop ze Spiczyna

        do Lubelak, a to czytałeś? Czy tylko TVN oglądasz??? wskazanie od projektanta i wykonawcy było jednoznaczne, by natychmiast zamknąć stadion. „Cały czas monitorujemy, co się tym pęknięciem dzieje. To jest potężny element metalowy wielkości samochodu, może nawet większy, odlewany indywidualnie na potrzeby tego konkretnego projektu. Co tam się stało, czy to byłaś jakaś wada materiałowa, a ten element czyli iglica waży 60ton.

    • Jaki ciężar czy wiesz ile kół będzie miała platforma? a ciężar będzie rozłożony i na pewno nie będzie przekroczony nacisk osi na jezdnię. Nie znam się ale napiszę.

  2. Wytłumaczy mi ktoś bo chyba za głupi jestem. Przykładam linijkę do mapy i w żaden sposób nie mogę zrozumieć dlaczego z tym transportem jadę przez Warszawę? A nie A4 prosto do Rzeszowa?

    • Ponieważ A4 jest za stara (czyli niedostosowana) na takie obciążenie. Jadą nowszymi drogami.

    • Też mnie to zastanawiało, ale podali ze to chodzi o bramki do opłat,na A4, które trzeba byłoby demontować, ponoć lepiej objechać pół Polski, diabli wiedzą w czym rzecz na prawdę…

      • Są specjalne bramki dla gabarytów skrajne z prawej a po drugie ani kierowcą ani firma nie wybiera sobie trasy,dostaje się odpowiednie pozwolenia na odcinki drugi

    • Bo to Polska nie elegancja Francja

    • Nooo żeby w Warszawie Czaskoskiemu pokazać jak wyglądajo maszyny do kopania tuneli metra .

    • Wydaje ci się, że do przewiezienia jest coś, co można porównać ze skrzynką jabłek, którą można przewieźć nawet starym „maluchem”?
      Czy wyliczając po swojemu uwzględniłeś ciężar, długość, szerokość i wysokość składu transportującego?
      Już byli tacy jak ty, pod którymi most zaczął się zapadać albo zaklinowali się pod wiaduktem 🙂
      Wracaj do piaskownicy – tam możesz sobie eksperymentować.

  3. A nie mogą po drodze wydłubać tunelu pod Al.Warszawską?

  4. A dlaczego nie port Gdańsk i Wisłą na podkarpacie, tylko Szczecin ,Odra?

    • Jakbyś obserwował uważnie mapę, panie Osrerwatorze, to byś zobaczył zaporę we Włocławku. Dalej nic nie pływa z Gdańska. Zaktualizuj mapy, bo masz chyba te dla flisaków z XIX w.

  5. Gondol Jerzy Znadwisły

    Kurde, tyle dobrej stali poniewiera się po Europie a można by z tego sporo Abrams’ów zrobić.
    Albo inny dobry uczynek

Z kraju