Strażacy mile zaskoczeni zachowaniem kierowców. Korytarz ratunkowy na al. Witosa w Lublinie (wideo)

Zwiększa się świadomość kierowców na temat tego, jak ważne jest zapewnienie sprawnego przejazdu służbom ratunkowym. Wyraźnie widać to na nagraniu, jakie otrzymaliśmy od strażaków. Prezentuje ono dojazd na miejsce piątkowego pożaru na lubelskim Felinie.

Od wielu lat prowadzone są różnego rodzaju akcje mające uświadomić kierowcom, jak ważne jest ich właściwe reagowanie na widok nadjeżdżającego pojazdu uprzywilejowanego. Kierowcy radiowozów policji, karetek pogotowia ratunkowego czy też wozów straży pożarnej uruchomiają sygnały świetlne i dźwiękowe tylko wtedy, kiedy jadą ratować ludzkie zdrowie i życie, bądź też, gdy zagrożone jest czyjeś mienie. Dlatego widząc pędzące ulicami tego typu pojazdy należy mieć świadomość, że każda sekunda jest bardzo ważna.

Tymczasem często dochodzi do sytuacji, że niektórzy kierowcy blokują przejazd pojazdów uprzywilejowanych. Jedni robią to nieświadomie, np. słuchając głośno muzyki i nie obserwując tego, co dzieje się wokół, inni zaś postępują w ten sposób celowo. Szczególnie niebezpieczne i godne potępienia jest blokowanie tzw. „korytarza życia”, który służy do sprawnego i szybkiego dojazdu służb ratunkowych na miejsce zdarzenia. W ubiegłym miesiącu w Ministerstwie Infrastruktury powstał długo wyczekiwany projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym, mający na celu uregulowanie prawne tworzenia korytarza ratunkowego. Podobne przepisy obowiązują już m.in. w Austrii, Niemczech, Hiszpanii, Danii, Grecji i Słowenii.

Jak to powinno wyglądać w praktyce, można obejrzeć na nagraniu, które otrzymaliśmy od strażaków z jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej w Wilczopolu. W miniony piątek przed godziną 19:30 zapalił się nieużywany i opuszczony budynek magazynowy przy ul. Doświadczalnej w Lublinie. Kłęby dymu widoczne były nie tylko z terenu całego Lublina, lecz również z wielu odległych miejscowości. W akcji gaśniczej uczestniczyło kilkudziesięciu strażaków z Lublina oraz z okolicznych miejscowości, w tym właśnie z Wilczopola. Kiedy pędzili oni al. Witosa, kierowcy sprawnie zjeżdżali na bok, aby umożliwić im szybki dojazd. Jak tłumaczą ratownicy, gdyby za każdym razem kierowcy w ten sposób reagowali, z pewnością byłaby szansa na uratowanie większej liczby poszkodowanych np. w wypadkach drogowych.

(wideo – nadesłane)

Zobacz również

36 komentarzy

  1. na zachodzie norma u nas zaskoczenie … ale trzeba się cieszyć z tego co mamy, za kilka lat i u nas będzie to normą

    • może normą będzie też niecałkowite blokowanie drogi przez 3 wozy przy byle stłuczce… bo tak zwykle straż robi…

      • takie są procedury. nie oni sami to wymyślili.w dodatku muszą się zostawić żeby ktoś im nie wjechał w tyłek

        • Może warto te „procedury” przemyśleć jeszcze raz?
          Rozumiem sytuację, gdzie jest jeden pas ruchu i nie można przejechać, ale blokowanie np. trzech pasów ruchu, gdy zdarzenie miało miejsce na pierwszym, skrajnym?

        • ty mi procedurami oczu nie mydl… jak jest wola człowieka to można zabezpieczyć bezpieczeństwo służb i zapewnić przejezdność choćby wahadłowo… ale jak nie ma woli a nawet często arogancja (nich stoją bo my tu szkło z asfaltu zmiatamy) to się stoi przy byle stłuczce. Później się dziwią, że ludzie w desperacji zawracają na ekspresówce i wracają do węzła pod prąd… bo policja też w tym czasie ma w d… żeby zapewnić objazd…
          Widzisz żadnych procedur do tworzenia korytarza życie nie ma.. a jednak ludzkie podejście powoduje że taki powstaje…

    • Na zachodzie norma? Dziecko. Pooglądaj filmy z kamerek internetowych, to zobaczysz tę „normę”. Kurna jak zwykle musi się znaleźć malkotent wedle którego „u sąsiada nawet trawa jakby zieleńsza”.

  2. Energia elektryczna

    Niech tylko nie robią metrowych krawężników jak w mieście i nie stawiają słupków.

    • Zgadzam się, niektóre krawężniki uniemożliwiają zjechanie z drogi. Czasem przytulenie się do krawężnika to za mało.

    • Krawężniki robi się po to żeby droga się nie rozchodziła a wysokie żebyś nie marudził przy następnej naprawie nawierzchni lub położeniu nowej . Myśl w przyszłość nie do tyłu.

      • Ciekawe, ciekawe…
        Droga nie będzie „się rozchodziła”, jak będzie dobrze zrobiona i nie chodzi tu o krawężniki. 🙂

      • Zobacz w ilu krajach Europy drogi się „nie rozchodzą”. Nawet te nasz krajowe, poza miastem jakoś do rowów nie zjeżdżają. 🙂 Wystarczy kłaść krawężniki bokiem to i wysokość krawężnika i kąt nachylenia ścianki się zmienia na znacznie przyjaźniejszy kierowcom. Tylko robić to trzeba z głową, bo np na Głębokiej krawężniki położono bokiem, ale tak wysoko, że szkoda zawieszenia – nikt nie zjeżdża. No ale tam zawsze po deszczu woda stoi to zapewne dlatego 🙂

    • Chciałbym dodać, że słupek stoi co najmniej 0,5m od krawędzi jezdni, natomiast pojazd zaparkowany w miejscu słupka może stać nawet częściowo na jezdni. Nie trzeba dodawać, w którym przypadku zostaje więcej miejsca.

  3. Niechcący to było.

  4. dokładnie , o korytarze się upominają , a krawężniki coraz wyższe , BARANY

  5. Poprostu mieli gdzie zjechac…

  6. korytarz życia robi się jak jest korek , i to zanim przyjadą służby a nie jak na filmie kierowca niper*** w syrene na maksa…

    • O to to, korytarz życia tworzy się zjeżdżając do skrajni jezdni stojąc w korku, a nie w momencie kiedy w lusterku wstecznym widzi się kilkutonowego kolosa świecącego na niebiesko. Jak pod zamkiem po południu stojąc w korku zjeżdżam do krawędzi to mnie inni wyprzedają bo myślą, że mi się samochód zepsuł 😀

  7. Akurat w tym miejscu kierowcy zawsze zjeżdżają…

  8. Brawo ludzie tak trzymać…. Ale to była dobra droga do zrobienia korytarza. I tu mam apel do Dyrekcji Dróg i Autostrad…. Jak by wyglądał korytarz na Al. Krasnickich i na innych ulicach gdzie krawężniki są bardzo wysokie albo nie ma miejsca na zjazd bo jest bariera oddzielajaca jezdnię??? Przy budowie trzeba myśleć o takich rzeczach!

  9. Bądź jak żuk.Ciesz się z byle gówna.

  10. Ja mam sportowe Audi i niskie spoilery. Jak jest wysoki krawężnik to nie zjada. A wysokich krawężników przybywa.

  11. Bardzo dobrze ktoś napisał i ja powtórzę, mieliśmy gdzie zjechać to zjechaliśmy .

  12. Kierowcy mogli zjechać, bo nie było tych cho…ych wysokich krawężników. Co za inżynier tak projektuje drogi, z których nie ma możliwości szybkiej ucieczki.

  13. W pełni popieram, ale gdy się słyszy o zdejmowaniu kotków z drzewa, to taka akcja powoduje więcej zagrożeń, niż korzyści! Na sygnale do kotka i ludzie za wszelką cenę uciekają z drogi. Za takie coś, powinno się karać!

  14. Niech może projektanci dróg zaczną ogarniać że krawężnik pół metra przy jezdni to nie jest miarą bezpieczeństwa to będzie lepiej i z tymi korytarzami. Niestety mówi się że dużo wypadków itp ale czy faktycznie to zawsze wina kierowcy i czy nie dało by się uniknąć wielu wypadków gdyby drogi były nieco lepiej zaprojektowane. I nie mam na myśli dróg tylko z PRL ale i teraz te nowe t9 często jakaś masakra . A te słupki na osi jezdni to zupełnie jakieś nieporozumienie.

  15. W Niemczech norma tylko karetki i straż ma taki sygnal że zmarłego z grobu podnosi nie to co tutaj ze nie słychać z paru metrów

    • Fryga31 idź do audiologa , niech ci słuch zbada, bo chyba już przygłucha nieźle jesteś skoro nie słyszysz syren pojazdów uprzywilejowanych i stwarzasz zagrożenie na drogach.

  16. BRAWO dla wszystkich kierowców umiejących się zachować. Tak trzymać.

  17. Po co ten **** jeszcze używa klaksonu?

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 3.8848zł -0.42%
    • GBP 5.0014zł -0.23%
    • EUR 4.2807zł -0.25%
    • CHF 3.9206zł -0.75%

    Polub nas

    Darmowe ogłoszenia lokalne

      Materiały wideo

      99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
      W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
      W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)
      Szturm Twierdzy Zamość 2019
      Jutro premiera nowego pokazu na fontannie multimedialnej. Zobacz zwiastun (wideo)

      Co? Gdzie? Kiedy?

      Kiermasz charytatywny w centrum handlowym Felicity. Celem jest pomoc dla Zoi
      Walczymy razem z Sebastianem: Świąteczny Charytatywny Turniej Piłkarski w Zamościu
      90 lat Polskich Linii Lotniczych LOT – historia lotnictwa komunikacyjnego w Polsce
      Pierzak w Muzeum Wsi Lubelskiej
      Festiwal kultury ukraińskiej „Ukraina w Centrum Lublina”
      x

      Szanowny Czytelniku!

      Pragniemy Cię poinformować, że nasza strona może dostosowywać treści do Twoich potrzeb. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych w celach personalizacji treści marketingowych, dzięki czemu otrzymujesz:

      Lepszą jakość strony. Możemy dostosowywać treści pasujące do poszczególnych grup odbiorców.

      Reklam jest mniej i są bardziej dopasowane do Twoich potrzeb. Dzięki reklamom finansujemy nasz rozwój, dzięki czemu nasz serwis nie wymaga opłat

      Twoje dane są u nas bezpieczne.Zgodę na przetwarzanie danych możesz wycofać w każdej chwili na stronie Polityka Prywatności.

      Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na przetwarzanie, w tym profilowanie* przez ITLU sp z o.o. oraz naszych Partnerów, Twoich danych danych osobowych zapisanych w plikach cookies i im podobnych technologiach stosowanych w Serwisach przez ITLU sp. z o.o. i Partnerów w celu marketingowym, obejmującym analitykę w celach marketingowych oraz wyświetlanie spersonalizowanych ofert, reklam i innych usług.

      Pamiętaj, możesz w każdej chwili nie wyrazić zgody lub cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

      Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych w celach dopasowania treści i reklam. Więcej przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

      Kto jest administratorem danych osobowych?

      Administratorem Twoich danych osobowych będziemy my, tj. spółka ITLU Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie oraz nasi Partnerzy (reklamodawcy).

      Szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania

      Twoje dane uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii będziemy przetwarzać, w tym profilować:

      • w naszych celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych, w celach dokonywania analiz i badania ruchu na stronach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszych usług, w celu dochodzenia praw i roszczeń (podstawa: nasz prawnie uzasadniony interes),
      • w celach marketingowych naszych partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych (podstawa: Twoja zgoda).

      Jeśli wyrazisz na to zgodę nasi Partnerzy będą przetwarzali, w tym też profilowali Twoje dane osobowe uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii w celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie a także badań analitycznych w tych celach.

      Więcej przeczytasz w Polityce Prywatności.

      Twoje prawa

      Jeśli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych możesz ją zawsze cofnąć.

      Przysługuje Ci też prawo dostępu do Twoich danych, prawo do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania. Przysługuje Ci także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym będzie Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień przeczytasz tutaj.

      * Do przetwarzania wykorzystywane będą następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera a także inne podobne informacje.