Pociągi do Włodawy wrócą na stałe? Rząd ogłosił nowy program kolejowy
23:52 25-10-2018
W ubiegłym tygodniu Premier Mateusz Morawiecki i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ogłosili start nowego rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury kolejowej. Według założeń, tzw. Program Kolej+ ma zapewnić uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Chodzi w nim o przywracanie lub poprawianie istniejących, bądź też budowanie nowych linii kolejowych. W pierwszej fazie zaplanowano 21 odcinków linii przeznaczonych do przebudowy lub reaktywacji. W naszym regionie są to dwie inwestycje. Pierwsza z nich to to budowa nowego połączenia kolejowego Lublin – Zamość w ramach projektu „Centralny Port Komunikacyjny”, a dokładnie ma to być odcinek z Trawnik do Zamościa. Druga to rewitalizacja linii kolejowej 81 Chełm – Włodawa w celu przywrócenia stałej komunikacji pasażerskiej.
Obecnie pociągi pomiędzy Chełmem a Włodawą kursują jedynie w wakacyjne weekendy. Stały ruch pasażerski na tej linii zawieszono w 2000 roku. Po latach przerwy, w 2012 roku uruchomiono letnie połączenie z myślą o turystach. Jest ono bardzo popularne również wśród osób, które wybierają się na rowerowe przejażdżki po ostępach naszej wschodniej granicy, a także terenach Chełmskiego, czy Sobiborskiego Parku Krajobrazowego. Jednak sezonowy pociąg jest nie tylko atrakcją turystyczną, stanowi bowiem doskonały środek transportu dla mieszkańców poszczególnych gmin, przez które przebiega linia kolejowa.
Wieloletni program Kolej+ zakłada trzy komponenty, tj. inwestycyjny, organizacji przewozów i chroniący infrastrukturę kolejową przed likwidacją. Zadania zostały podzielone na cztery koszyki: modernizacje istniejących linii na których prowadzi się ruch pociągów, modernizacje linii o znacznych ograniczeniach w prowadzeniu ruchu pociągów, kompleksowa odbudowa zamkniętych linii oraz budowa nowych linii. Całość ma służyć mieszkańcom polskich miast i miasteczek. Zgodnie z założeniami, program skierowany jest do jednostek samorządu lokalnego, które będą musiały wyłożyć 15 procent wartości inwestycji.
(fot. lublin112)
a kiedy kosmodrom w Orchówku?Bliżej równika niż włodawa więc rakiety większe ładunki na wyższe orbity wyniosą.
Nowa linia Trawniki-Zamość to głupi pomysł. Tyle pieniędzy wyrzuconych w błoto na budowę drugiej takiej samej trasy w odległości ok 15 km.
Czysty PiSowski idiotyzm.
Gdyby zrobili kolejowe przejście graniczne, to by może się opłaciło, ale to nie realne nawet w przyszłej dekadzie
A czy jechał Pan kiedyś,z Lublina do Zamościa przez Rejowiec Fabryczny??