Wtorek, 23 kwietnia 202423/04/2024
690 680 960
690 680 960

PKS Zielona Góra odjeżdża z Lublina. ZTM zrywa z przewoźnikiem umowę i żąda miliona złotych odszkodowania

Autobusy PKS Zielona Góra, które w Lublinie obsługują część linii komunikacji miejskiej, nie będą już kursowały po mieście. Zarząd Transportu Miejskiego rozwiązał z przewoźnikiem umowę.

Decyzję tą potwierdził we wtorek po godzinie 15 Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie. Chodziło o bezpieczeństwo pasażerów, jak też o wykonywanie zleconych kursów, z czym PKS Zielona Góra miał problemy. Wszystko przez stan techniczny będących w jego flocie pojazdów. Umowa została wypowiedziana bez zachowania terminu wypowiedzenia. Oznacza to, że została zakończona z dniem dzisiejszym. Obsługę komunikacyjną przejmie firma Irex oraz MPK Lublin. Co więcej, ZTM Lublin, będzie się domagać od PKS Zielona Góra kar umownych w kwocie miliona złotych.

Jest to efekt problemów, jakie występują przez ostatnie dwa dni. Przez weekend funkcjonariusze lubelskiej drogówki skontrolowali kilka z autobusów. Ponieważ były one w opłakanym stanie technicznym, mundurowi zatrzymali dowody rejestracyjne i zakazali dalszej jazdy. W poniedziałek kierowcy którzy przyszli do pracy, widząc że w pojazdach dalej występują usterki, powiedzieli dosyć, odmawiając wyjazdu w trasy. Mieli już dość ryzykowania bezpieczeństwem swoim a przede wszystkim pasażerów, za których odpowiadają.

– Sytuacja jest tragiczna, autobusy są w tak fatalnym stanie technicznym, że czasami strach nimi jeździć. Cały czas zgłaszamy usterki, lecz większość z nich jest naprawiana tylko doraźnie. Aby autobus dał radę przejeździć kolejny dzień. A my przecież wozimy ludzi i za ich bezpieczeństwo odpowiadamy swoją głową. Jak coś się stanie, to prokurator nie pójdzie do mojego szefa, tylko mnie zamkną, gdyż wyjechałem niesprawnym wozem. Dzisiaj też kierownik kazał jechać, pomimo że autobusy są niesprawne – tłumaczył nam wczoraj anonimowo jeden z kierowców.

PKS Zielona Góra był w stanie wysłać do obsługi linii tylko 6 z planowanych 18 autobusów. Na pozostałe dwanaście brygad, które maja do obsłużenia, autobusy nie wyjechały. Chodzi m. in. o linie 2, 3, 10, 15, 34, 40 i 44 oraz rozkłady na liniach 17, 18 i 42. Z pojazdów które wyjechały w trasy, dwa kierowane przez dyspozytorów, znowu zostały poddane kontroli. Pojazdy zatrzymano na pętli przy ul. Paderewskiego. Jeden kursował na linii nr 17, drugi na linii nr 18. W obu pojazdach policjanci ujawnili poważne usterki, które zagrażały bezpieczeństwu nie tylko przewożonych pasażerów, lecz także innym użytkownikom ruchu drogowego.

Jeszcze wczoraj do Lublina przyjechał zarząd PKS Zielona Góra. Jednak pomimo naszych starań, nikt ze strony przewoźnika, nie chciał udzielać jakichkolwiek wyjaśnień w tej sprawie.

(fot. lublin112)
2016-03-08 15:32:24

38 komentarzy

  1. Karę powinny ponieść obie strony. ZTM za przetarg i wyłonienie wykonawcy z drugiego końca Polski, który nie dość, że liczył na obsługę techniczną bez swojej bazy to jeszcze chciał to robić najtaniej. ZTM ponosi odpowiedzialność za doprowadzenie do takiej patologii. PKS natomiast odpowiedzialny jest za to, że podszedł do przetargu, którego nie mógł rzetelnie wykonać. Brał co mógł, a teraz za to poniesie konsekwencje biznesowe.

    • Masz rację. Ukarać obie strony a 2 mln przeznaczyć na premie dla pracowników ratusza za szybkie rozwiązanie problemu nie zapominając o sowitym wynagrodzeniu dla powołanego „sztabu kryzysowego”. Dokupić rowerów i ostra reklama.

  2. Na początek niech ZTM sprawdzi czy autobusy podwykonawców posiadają ważne polisy OC.
    W kwietniu ubiegłego roku autobus Firmy Irex jeździł bez ważnego OC.Wszystko wyszło na jaw jak zgłosiłem się do ubezpieczyciela o odszkodowanie.
    Zarządowi ZTM polecam stronę https://www.ufg.pl a nie zbieranie xero kwitków OC od podwykonawców.

  3. tylko nie Irex, to kolejne złomy jeszcze gorsze od PKS …

  4. Nic prostrzego na konkurencję nasłac psy krokodyle albo inny sanepid a potem ogłosić że nie podołali zadaniu i zerwać kontrakt – może mpk też na swój tabor naśle drogówke i ogłosi wyniki pokontrolne

  5. A jednak ztm wyciagnal konsekwencje powazniejsze niz rok temu. Gratki. Szoda ze tak pozno, ale lepiej pozniej niz wcale :p

  6. To tym razem i takim o to przemyślanym sposobem, będziemy wspomagać Śląskie firmy. Czy firma jest zarejestrowana w Lublinie i tu odprowadza podatki? Jeżeli nie, to jak Lublin ma nie być zadłużony na wiele pokoleń?

Z kraju