Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Od dziś kraśnickie autobusy dojeżdżają do okolicznych miejscowości. Miasto z gminami założyło związek

W środę 1 marca zmieniły się trasy komunikacji miejskiej w Kraśniku. Autobusy zaczęły kursować do pobliskich gmin: Urzędów, Dzierzkowice i Kraśnik. Łącznie mowa o ponad 20 miejscowościach.

Dziś ruszyła działalność Powiatowo – Gminnego Związku Komunikacyjnego Ziemi Kraśnickiej. W jego ramach uruchomiono 19 linii autobusowych, które kursują poza teren miasta. Docierają do ponad 20 miejscowości w gminach Urzędów, Dzierzkowice i Kraśnik. W przypadku 15 linii, przewoźnikiem jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Kraśniku, na pozostałych 4 liniach pasażerów wożą pojazdy przewoźników prywatnych. Łączna długość linii komunikacyjnych wynosi ponad 350 km.

Trasa linii nr 1 została wydłużona do Kowalina, nr 2 i 7 do Rynku w Urzędowie i Stróży, część kursów linii nr 9 dojedzie do Podlesia, linia nr 11 dotrze do miejscowości Lasy, a linie nr 0 do Kol. Wyżnianki. Uruchomiono też nowe linie: nr 3 do Karpiówki i Słodkowa III, nr 5 przez Kowalin i Olbięcin do Mikulina, nr 8 przez Dzierzkowice do Sosnowej Woli, nr 10 przez Urzędów i Skorczyce do Popkowic, nr 12 do Ludmiłówki, nr 13 do Słodkowa Trzeciego, nr 14 przez Urzędów, Bęczyn, Mikołajówkę, Boby do Wierzbicy, nr 16 do Słodkowa Pierwszego i Pasieki oraz nr 21 do Kolonii Wyżnianki. Od września zacznie kursować również linia nr 15 do Kolonii Wyżnicy.

Powstały też dwie strefy: miejska i pozamiejska. W strefie miejskiej obowiązują dotychczasowe ceny biletów, jak też wszystkie ulgi, z których do tej pory korzystali pasażerowie w tym bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży i osób, które ukończyły 60 lat. Jeżeli chodzi o strefę pozamiejską, bilet jednorazowy kosztuje 3,40 zł. Są też bilety ważne w obu strefach, ich koszt wynosi 4,40 zł. Za bilet miesięczny trzeba zapłacić 200 zł. Tu obowiązują jedynie ulgi ustawowe, np. uczniowie zapłacą 49% mniej za bilet miesięczny. Nie dotyczy to już jednak biletów jednorazowych.

Poszczególne samorządy, które weszły w skład Związku wskazują, że ceny biletów zostały ustalone na niższym poziomie, niż wynika to z kosztów prowadzenia komunikacji. Miasto Kraśnik, z własnego budżetu, pokryje koszty rekompensaty przychodów utraconych przez przewoźników ze sprzedaży biletów ulgowych. Natomiast gminy dołożą 10 proc. ceny usługi przewozu. Uzyskano też dopłatę z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Z okazji uruchomienia podmiejskiej komunikacji, wszyscy pasażerowie, zarówno ci z Kraśnika jak też z okolicznych gmin, dziś podróżują bezpłatnie.

Zmiany w siatce połączeń:
1) Linia nr 1 – wydłużenie trasy do Kowalina, skierowanie wszystkich kursów linii przez ul. Piaskową
2) Linia nr 2 – wydłużenie części kursów do Rynku w Urzędowie, części kursów do Stróży (ul. Wapienna), części kursów do Stróży (pętla przy dawnej DK19)
3) Linia nr 3 – uruchomienie nowej linii na trasie Karpiówka – Słodków III (Remiza) – Racławicka. Linia obsługiwana zarówno przez MPK jak i operatora prywatnego – firmę ViA D. Krzysztoń
4) Linia nr 4 – skierowanie kursów w kierunku dz. Fabrycznej przez Targowisko Miejskie oraz al. Niepodległości, uruchomienie nowego przystanku w Urzędowie na ul. Dzikowskiego
5) Linia nr 5 – uruchomienie nowej linii z ul. Racławickiej do Mikulina (przez Kowalin, Olbięcin)
6) Linia nr 6 – skierowanie wszystkich kursów linii przez al. Tysiąclecia, wydłużenie części kursów do Wioski Dziecięcej (ul. Gmeinera)
7) Linia nr 7 – wydłużenie części kursów do Rynku w Urzędowie, części kursów do Stróży (ul. Wapienna), części kursów do Stróży (pętla przy dawnej DK19)
8 ) Linia nr 8 – uruchomienie organizowanej linii nr 8 z Osiedla Młodych do Sosnowej Woli przez Dzierzkowice. Linia obsługiwana przez operatora prywatnego – firmę Ar-Trans Andrzej Rozmuszcz
9) Linia nr 9 – wydłużenie trasy części kursów do Targowiska Miejskiego oraz części kursów do Podlesia, uruchomienie kursów w Soboty
10) Linia nr 10 – uruchomienie nowej linii na trasie Dworzec PKP – Racławicka – Urzędów – Skorczyce – Popkowice
11) Linia nr 11 – zmiana trasy linii w dz. Starej, skierowanie linii do pętli „Lasy S19” w miejscowości Lasy zamiast do Dworca PKP.
12) Linia nr 12 – uruchomienie organizowanej linii nr 12 z ul. Racławickiej do Ludmiłówki przez Urzędów i Dzierzkowice. Linia obsługiwana przez operatora prywatnego – firmę Ar-Trans Andrzej Rozmuszcz.
13) Linia nr 13 – uruchomienie organizowanej linii nr 13 ze Słodkowa Trzeciego do ul. Mickiewicza przez Słodków Drugi i Pierwszy. Linia obsługiwana przez operatora prywatnego – firmę ViA D. Krzysztoń.
14) Linia nr 14 – uruchomienie nowej linii nr 14 z ul. Mickiewicza przez Urzędów, Bęczyn, Mikołajówkę, Boby do Wierzbicy
15) Linia nr 15 – uruchomienie linii nr 15 z Koszar przez os. Piaski do Kolonii Wyżnicy. Linia obsługiwana będzie od Września 2023.
16) Linia nr 16 – uruchomienie linii nr 16 z ul. Racławickiej przez os. Domków jednorodzinnych do ul. Piłsudskiego przez Słodków Pierwszy i Pasiekę
17) Linia nr 21 – uruchomienie linii nr 21 z Dworca PKP przez ul. Racławicka do Kolonii Wyżnianki
18) Linia nr 22 – uruchomienie linii nr 22 z Lasów przez Dworzec PKP do ul. Racławickiej
19) Linia nr 0 – zmiana trasy linii nr 0, wydłużenie linii do Kol. Wyżnianki oraz skierowanie linii do Dąbrowy Bór przez os. Domków jednorodzinnych. Do Września 2023 ze względu na remont ul. Budzyńskiej będzie kończyła bieg przy Targowisku Miejski.

(fot. MPK Kraśnik)

12 komentarzy

  1. Tak w Kraśnickim powiecie rządzi PiS. za PSL nic nie robili.

  2. A gdzie rewitalizacja torów do Fabrycznego?Przed wyborami było obiecywane!

  3. Czy w autobusach jest wifi?

  4. Gmina Zakrzówek nie potrzebuje?

  5. Tak rozwijają się miasta wolne od LGBT.

Z kraju