Piątek, 24 maja 202424/05/2024
690 680 960
690 680 960

Mocno przeładowane pojazdy z betonowymi szambami. Przedsiębiorcom grożą wysokie kary (zdjęcia)

W trakcie kontroli jednego z pojazdów ciężarowych okazało się, że ważył on ponad 50 ton, zamiast dopuszczalnych 40 ton. Ostatecznie dwa mocno przeładowane zestawy zostały wycofane z ruchu przez inspektorów z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie.

W miniony poniedziałek w nocy inspektorzy z WITD w Lublinie zatrzymali, na drodze ekspresowej S12, dwa transporty betonowych szamb. Ładunki przewożono z okolic Radomia do Chełma i Zamościa. Po zważeniu okazało się, że dwa pojazdy są mocno przeładowane. Pierwszy ważył 50,5 ton, zamiast wymaganych 40 ton. Drugi z pojazdów był tylko nieco lżejszy, a waga pokazała 48,7 ton.

Nadmierna waga zestawów to nie wszystko

Dodatkowo stwierdzono także inne naruszenia, m.in. skrócenie dziennego okresu odpoczynku oraz wykonywanie transportu pojazdem posiadającym niebezpieczną usterkę techniczną tj. wycieki oleju hydraulicznego z żurawia (HDS) oraz oleju napędowego ze zbiornika paliwa.

Kierowców ukarano mandatami karnymi na łączną kwotę 1.000 złotych. Wobec przedsiębiorców zostały wszczęte postępowania administracyjne o nałożenie kar pieniężnych w łącznej wysokości 33.000 zł. Przeładowane i niesprawne pojazdy nie mogły w takim stanie poruszać się po drogach. Przed kontynuacją przejazdu dokonano częściowego rozładunku.

Przeładowane pojazdy to poważne zagrożenie

Zaznaczyć należy, że przeładowane pojazdy stanowią realne zagrożenie w ruchu drogowym, gdyż zwiększona masa bezpośrednio wpływa na układ hamulcowy, opony i zawieszenie pojazdu. Droga hamowania przeciążonego samochodu będzie zawsze dłuższa, co w krytycznej sytuacji może przesądzić o bezpiecznym zatrzymaniu pojazdu lub… wypadku drogowym.

Przypomnieć należy, że na początku czerwca, w okolicach Kielc (S7) doszło już do wypadku, w wyniku którego śmierć poniósł 26-letni kierowca zestawu przewożącego szamba. Tragiczne skutki wspomnianego zdarzenia wynikały m.in. z faktu, że prowadzony przez niego pojazd był przeciążony i nie zdążył wyhamować przed poprzedzającym go innym pojazdem.

Jak widać powyżej, nie wszyscy kierowcy i przedsiębiorcy wyciągnęli należyte wnioski z tego zdarzenia.

Mocno przeładowane pojazdy z betonowymi szambami. Przedsiębiorcom grożą wysokie kary (zdjęcia)

fot. WITD

 

Mocno przeładowane pojazdy z betonowymi szambami. Przedsiębiorcom grożą wysokie kary (zdjęcia)

fot. WITD

9 komentarzy

  1. … janusze z radomia … jeżdżą tak od 20 lat , na mandat zarobili

  2. i przez takich wujów robią się koleiny

  3. A szamba pełne czy dziurawe?

  4. Jakie przeładowane? W Lublinie by takim wjechał na chodnik, zgonił pieszych a SM czy Policjanci odwócili by się na pięcie i udawali, że nie widzą. To samo zrobiłby operator monitoringu.

  5. Może Redakcja zada pytanie do ITD dlaczego inspektorzy ITD stwierdzając przeładowanie samochodu ciężarowego nie nakładają na kierujących tymi pojazdami punktów karnych. A zagrożenie dla bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego jak wszyscy podkreślają jest ogromnie.
    Zgodnie z przepisami istnieje podstawa do nałożenia 15 punktów za takie wykroczenie (taryfikator mandatów – kod A-09 w związku z art 97 kodeksu wykroczeń na podstawie którego karani mandatem są kierowcy przeładowanych pojazdów). Tylko ITD jakoś nie wykonuje swoich obowiązków.

    • To, że nie ma takiej informacji w tekście, nie oznacza, że nie nałożono na kierowców pkt karnych, przy okazji wystawiania mandatów.
      Pozdrawiamy

      • To może jednak podawajcie taką informację. W tym wypadku 15 to bardzo dużo i może jeden z drugim gagatek się zastanowi zanim takim pojazdem wyjedzie w drogę. 1000 zł mandatu to dla tych truckerów bzdet.
        A ci kierowcy doskonale wiedzą jaka jest praktyka ITD i że z punktami łatwo się dogadać bo nie „idą” z automatu jak przy przekroczeniu prędkości. W 90% przypadków nie są takie punkty „przydzielanie”.

        ps. tutaj mimo wszystko sądzę że też tak było.

  6. Karą powinien być koszt naprawy sezonowej drogi z okolic Radomia do Chełma i Zamościa

Dodaj komentarz