Wtorek, 19 marca 202419/03/2024
690 680 960
690 680 960

Rozpoczęły się żniwa. Pełne ręce roboty mają rolnicy oraz strażacy

Sprzyjająca pogoda sprawiła, że w ostatnich dniach na dobre rozpoczęły się żniwa. Oprócz rolników, pełne ręce roboty mają również strażacy. Jest to też trudny okres dla kierowców.

Okres żniw to już tradycyjnie czas zwiększonej liczby pożarów w rolnictwie. Tego typu zdarzeniom sprzyja utrzymująca się wysoka temperatura, pośpiech oraz zmniejszona czujność osób wykonujących prace polowe. Ogień pojawia się najczęściej od maszyn, których używają rolnicy. Kombajny jak też prasy do słomy często pracują od świtu do nocy, maszyny się rozgrzewają, ulegają też awariom. Wystarczy wtedy iskra, czy to z instalacji elektrycznej, tłumika, czy też z zatartego łożyska, a płomienie po chwili obejmują zarówno zboże, ściernisko jak też sam sprzęt.

Tylko w ostatnich dniach strażacy z naszego regionu wyjeżdżali do kilkunastu tego typu interwencji. W Rakowiskach paliła się prasa i zboże na polu, w Klonownicy Małej, Ossówce, Sławatyczach czy też Jelni kombajny. W Głębokim koło Uścimowa pożar objął przyczepy z belkami słomy. Czasami dochodzi też do groźnych sytuacji. W Wólce Starej strażacy zostali wezwani do pożaru nieużytków. Na miejscu zastali płonącą suchą trawę w pobliżu zboża. W pewnym momencie zauważyli mężczyznę usiłującego ugasić płomienie, który się po chwili przewrócił. Natychmiast ruszyli w jego kierunku. Znaleźli go nieprzytomnego, kilka metrów od granicy pożaru.

Strażacy apelują do rolników, aby przestrzegali zasad bezpieczeństwa w trakcie wykonywania prac polowych. Przed rozpoczęciem żniwowania, należy zadbać o sprawność maszyn i urządzeń. Powinny one też być regularnie smarowane. Niezbędny jest również sprzęt gaśniczy. Choć na Lubelszczyźnie niewiele jest dużych gospodarstw, warto brać przykład ze stosowanych w nich zabezpieczeń. Chodzi o to, aby podczas prac, w pobliżu znajdował się ciągnik z doczepionym pługiem. Dzięki niemu można bardzo szybko sprawić, aby ogień nie był w stanie rozprzestrzenić się dalej. Z kolei układy wydechowe silników należy zabezpieczyć przed wylotem iskier.

Okres żniw to również trudny czas dla kierowców. Na drogach co chwila można spotkać kombajny, ciągniki rolnicze czy też inny sprzęt wykorzystywany do zbioru i transportu płodów rolnych. Pojazdy te są najczęściej wolnobieżne, dlatego należy liczyć się z utrudnieniami w ruchu. Wzrasta też liczba zdarzeń drogowych z udziałem maszyn rolniczych. Występuj również przypadki rozsypanego na jezdni zboża czy też leżących bel słomy, które spadły podczas transportu.

50

52

53

54

(fot. lublin112)
2017-08-04 14:10:56

32 komentarze

  1. Najlepsi są ci, którym korona z pustego łba spada od zdjęcia headera z kombajnu.
    Jeszcze jak droga szeroka a header wąski (np. na tym zdjęciu) to pal to licho, ale jak droga wąska a header ponad 4,5m szerokości szoruje po obydwu pasach ruchu, to ma się ochotę takiego kmiota zrzucić z kabiny i przez zad kijem rozum do głowy spróbować ponownie wbić.

    • chyba nigdy nie pracowałeś na wsi dlatego pier….. .takie głupoty,

      • Chyba nigdy nie próbowałeś czymś większym minąć się na wąskiej drodze z kimś, komu się nie chciało headera odczepić.
        Jak masz ponad 2,5m szerokości to masz mieć zezwolenie na przejazd pojazdu ponadgabarytowego a nie kombinować, jak tu obejść przepisy. Jak znam życie to do końca sezonu będzie 3-4 wypadki nadziania się kierowcy na niezłożony header albo postawione w poprzek jezdni inne ustrojstwo.

      • To, że demontaż i podpięcie wózka trwa długo, nie oznacza że operator ma tego nie robić. Co mnie to obchodzi, że straci kupę czasu. Ma to zrobić i koniec. Niech chytrus bierze mniej zleceń to zdąży.

        • Co mnie obchodzi, że będziesz jechał swoją furmanką, jak się 5 minut spóźnisz to się nic nie stanie. A i pamiętaj, jeździmy przepisowo.

          • Art. 64
            1. Ruch pojazdu nienormatywnego jest dozwolony pod warunkiem:

            uzyskania zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego odpowiedniej kategorii, wydawanego, w drodze decyzji administracyjnej, przez właściwy organ, a w przypadku pojazdu nienormatywnego należącegodo Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej pod warunkiem uzyskania zezwolenia wojskowego na przejazd drogowy, wydawanego przez właściwy organ wojskowy;
            przestrzegania warunków przejazdu określonych w zezwoleniu, o którym mowa w pkt 1;
            pilotowania przejazdu pojazdu nienormatywnego przez pilota, w przypadku gdy pojazd przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:
            długość – 23 m,
            szerokość – 3,2 m,
            wysokość – 4,5 m,
            rzeczywista masa całkowita – 60 t;
            zachowania szczególnej ostrożności przez kierującego pojazdem nienormatywnym.

      • Dokładnie. Odłączenie i załącznie hederu to nie 15 min roboty

    • Przyjedź na wieś i zobacz jak jest fajnie w te upały jeszcze heder ściągać sam jeżdżę z podczepionym hederem i będę jeździł a wy mieszczuchy nauczcie się jeździć ostrożniej po drogach powiatowych czy też wojewódzkich bo dla nas nie jest tak łatwo

      • Sam się naucz, albo postaram się (gdybyśmy się spotkali), żeby Ciebie policja nauczyła 🙂

      • Gościu już masz flache! Też jeżdżę z hederem i będę jeździł, a wy mieszczuchy bez naszych hederow i kombajnow to w sklepie ani chleba ani bułek by nie było!

    • Kuba Ty jestes kmiotem,juz od dlugiego czasu piszesz tu swoje wypocimy specjalista od wszystkiego wracajac do tematu nie znam rolnika ktory by codziennie rano nie przegladal i smarowal swojej maszyny,w du..e byles i g….no widziales

      • Kmiotku kochany 🙂
        A co ma smarowanie do tego, że zajmujesz całość drogi której masz prawo zająć połowę?

    • A ja mam ochotę takich kierowców od siedmiu boleści czasem tym kombajnom najzwyklej staranować lub zepchnąć do rowu, bo podwójna ciągła lub pas wyłączony z ruchu a ten głąb jeden z drugom wyprzedzają, podaję kierunkowskaz na drodze krajowej że skręcam w lewo a tu kilku głąbów nic sobie z tego nie robi i wyprzedzają, Dzisiaj montuję kamerkę na w kabinie i takich pacanów upublicznić bo jadą na śmierć, co do hedera – to wystarczy powykupować pozwolenia i po sprawie nawet po drodze krajowej mogę jechać wystarczy zgłosić oczywiście zrobić opłaty i tyle na kilka dni nie kosztuje to majątku a mam spokój święty, a jak komuś się to nie podoba to niech wpier….chleb ruski albo niemiecki jak mu nasze tak przeszkadza przez 2 -3 tygodnie w roku nikomu korona z głowy nie spadnie jak będzie bardziej uważał. Jak chcecie kochani kierowcy którym się tak spieszy i tak skrupulatnie chcą przestrzegać przepisów to mogę nie zjeżdżać tam gdzie jest linia ciągła na pobocze bo jak mnie policjant upomniał ro jest 500 zł a jak ktoś na mnie wtedy zatrąbi ze nie zjechałem to oni są od tego żeby takiego delikwenta wychwycić, tylko wczoraj miałem 2 kontrole i bez problemu, sprawny kombajn, oświetlony ubezpieczony od wszystkiego i pozwolenia na przejazd i kontrole odbywają sie bardzo szybko i miło.
      POZDROWIENIA DLA WSZYSTKICH KIEROWCÓW ZACHOWUJĄCYCH KULTURĘ NAPRAWDĘ JEST WAS BEZWZGLĘDNA WIĘKSZOŚĆ A BARANY KTÓRE PROWADZĄ MAM NADZIEJE ŻE TYLKO SIEBIE NA RZEŹ TO JEDNOSTKI

  2. „Z kolei układy wydechowe silników należy zabezpieczyć przed wylotem iskier.” W jaki sposób?

  3. „Okres żniw to również trudny czas dla kierowców. Na drogach co chwila można spotkać kombajny, ciągniki rolnicze czy też inny sprzęt wykorzystywany do zbioru i transportu płodów rolnych. Pojazdy te są najczęściej wolnobieżne, dlatego należy liczyć się z utrudnieniami w ruchu. Wzrasta też liczba zdarzeń drogowych z udziałem maszyn rolniczych. Występuj również przypadki rozsypanego na jezdni zboża czy też leżących bel słomy, które spadły podczas transportu.” Droga Redakcjo, może czas przypomnieć naszym dzielnym policjantom że takie obrazki jak ten Bizon z doczepionym hederem na drodze publicznej to mandat jak cholera? Akurat w sytuacji z tymi słupkami drogowymi rozdzielającymi pasy ruchu zdjęcie hedera niewiele by zmieniło, ale na innych drogach nasi rodzimi farmerzy potrafią jeździć z 4-metrowym i większym hederem a policji ni widu, ni słychu. W zeszłym roku byłem świadkiem sytuacji, gdzie na wąskiej drodze z „unijnymi” rowami, czyli tymi w kształcie litery V, spotkały się dwa duże kombajny zbożowe i zonk – ani jeden kombajnista ani drugi nie miał jak zjechać. Droga zablokowana. Dopiero po chwili jeden z kierowców osobówek stojących w korku podszedł do jednego z tych „mądrych inaczej” kombajnistów i powiedział, że 100 m wcześniej jest zjazd na pole. Koleś dał jakoś radę cofnąć i korek się rozładował, ale pomyślcie sobie co by było, gdyby nie miał gdzie cofnąć i zjechać na pole? Ja wiem, że zaraz rodzina, znajomi i właściciele starych kombajnów bez automatycznego odczepiania hedera zjada mnie, że się nie znam, bo z takiego Bizona odpiąć heder to kupa czasu, a jak się jedzie z pola na pole to szkoda zachodu – no cóż, ja jako kierowca osobówki też mam przepisy do przestrzegania…

    • ludzie jesteście żałośni

      hahahahah automatyczne odczepanie hederów ciekawe od kiedy jest coś takiego 🙂

  4. Są niestety również osoby które podkładają ogień żeby „coś się działo” lub zarobić na „intetwencji” ci dopiero mają nierówno pod sufitem. Nie zawsze spłonie tylko słoma!

  5. Jeśli kierowcy pojazdów rolniczych będą potrafili się zachować, jak ten z ostatniego zdjęcia, to nie powinno być tak źle. Niestety nie zawsze jest to możliwe.

  6. Przepraszam bardzo wielcy znaffcy wyżej.. W kombajnach typu Bizon ciężko zdjąć heder bo wszystko trzeba odpinać itd. Trwa to za długo i taka robota się nie opłaca. W nowoczesnych kombajnach heder podczepia się w kilka min więc ci co mają nowy sprzęt powinni zdejmować a nie jak to ostatnio. Gość New Hollandem z hederem ok 6 m zapi**dala po nowej 747 w okolicach Bełżyc.. To akurat już totalna głupota..

    • Zauważasz Obywatelu bardzo mądrze jedną rzecz.
      Otóż Bizon ma heder (jak się już upieracie) ledwo ponad 4m szerokości i można się na zwykłej drodze zmieścić obok Bizona nawet busem czy małą ciężarówką, jak jedzie bałwan jeden z drugim czymś z nieodpiętym 5 czy 6m hederem to nie ma wuja we wsi – hamowanie do zera i zjazd na pobocze… o ile jest… a jak nie, to cofaj.

      • Jak ci starą z delirką będą wieźli do szpitala to niech karetka trafi na takiego bałwana jak ty co mu 10 minut było szkoda na poskładanie zespołu żniwnego.

  7. Sorry, ale wolę już zapłacić 100 zł mandatu niż się męczyć z odczepianiem i podczepianiem headera.

Z kraju