Czwartek, 25 kwietnia 202425/04/2024
690 680 960
690 680 960

Rowery miejskie wróciły na ulice Lublina

Na ulice Lublina, pomimo niekorzystnej pogody, wróciła pełna obsada Lubelskiego Roweru Miejskiego. Od dzisiaj mieszkańcy i turyści mają do dyspozycji ponownie 700 jednośladów rozlokowanych na blisko 130 stacjach. Taka liczba rowerów będzie dostępna do końca października.

Lubelski Rower Miejski w nowej odsłonie uruchomiono w czerwcu ubiegłego roku. Wówczas system przeszedł niemal całkowicie na obsługę mobilną. Terminale, choć pozostały w 20 lokalizacjach, nie są już konieczne do rozpoczęcia jazdy rowerem i zakończenia wypożyczenia. Wystarczy aplikacja, która posiada funkcje rezerwacji i postoju. Użytkownik ma możliwość zarezerwowania roweru, a postój umożliwia pozostawienie roweru bez konieczności zwrotu. W przypadku rezerwacji, wybrany rower czeka 30 minut, a jej koszt to 1 zł (bez abonamentu) lub 50 groszy (z abonamentem). Natomiast postój jest wliczany w czas wypożyczenia i nie jest traktowany jako zwrot roweru.

– Lubelski Rower Miejski to element infrastruktury miasta, z którego chętnie korzystają mieszkańcy i turyści. To również jedna z ważnych form mikromobilności, będąca alternatywą dla podróży realizowanych samochodem. Po zimie zwiększamy flotę roweru do stanu sprzed listopada. Cały czas działamy w systemie przejściowym, stanowiącym pomost pomiędzy dotychczasowym systemem, a całorocznym rozwiązaniem bezstacyjnym, opartym na GPS. Dotychczasowe doświadczenia w zakresie tzw. stacji pasywnych, dzięki którym zwiększyliśmy liczbę miejsc zwrotu i pobrania rowerów, jak również z funkcjonowania systemu zimą są pozytywne. Zakładamy zatem utrzymanie takiej formuły – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.

Infrastruktura systemu składa się z 700 rowerów, z czego 12 to rowery dziecięce oraz z 127 stacji (82 standardowych na terenie Lublina, 5 standardowych na terenie Świdnika, 2 dziecięcych w Lublinie, 38 pasywnych na terenie Lublina). Rowery są siedmiobiegowe, 26″ i wyposażone w nadajnik GPS. Rowery nie posiadają już elektrozamków, a ich pozostawienie jest możliwe w stacjach pasywnych. W przypadku rowerów dziecięcych, są one dalej zwracane za pomocą elektrozamka na dwóch dedykowanych stacjach.

System Lubelskiego Roweru Miejskiego przewiduje abonamenty dla stałych użytkowników. Do wyboru są trzy rodzaje: miesięczny w cenie 20 zł, kwartalny za 55 zł oraz sezonowy w kwocie 125 zł. W zależności od taryfy dostępnych jest od 25 do 175 godzin jazdy, naliczanych w trybie minutowym, wliczonych w cenę pakietu. Pozostali użytkownicy nie mogą skorzystać z opcji darmowego czasu wypożyczenia ani naliczania minutowego. Obowiązuje również opłata przy rejestracji konta – 20 zł. Nie zmienia to minimalnego stanu konta, który nadal wynosi 10 zł.

Pełna flota rowerów jest dostępna od kwietnia do końca października. W okresie zimowym, czyli od listopada do końca marca, nastąpi jej ograniczenie, poprzez pozostawienie w ruchu 2010 rowerów 26″.

Lubelski Rower Miejski wystartował we wrześniu 2014 roku, a od 2016 roku działa w systemie aglomeracyjnym. Operatorem Lubelskiego Roweru Miejskiego jest spółka Nextbike Polska.

(fot. UM Lublin)

5 komentarzy

  1. To zła wiadomość

  2. W sam raz na początek zimy wróciły 🙂

  3. Dziadek ze Slamsowa

    Paliwo dalej jest w cenie, więc czas pomyśleć o alternatywnych środkach lokomocji.
    Jakbym był ciut młodszy, pośmigałbym se na hulajnodze, czy na wielocypedzie… ale po „trzynastce” dobiorę kredytu i se kupie elektryczny wózek inwalidzki… należy mi sie troche luksusu, nie ?!

  4. No ale cena wypożyczenia jest porównywalna do ceny paliwa. Chcąc pojeździć sezon można wydać tyle co za nowy rowerek.

  5. Płozy doczepić i jazdaaaaaa!

Z kraju