Środa, 24 kwietnia 202424/04/2024
690 680 960
690 680 960

Przegląd techniczny auta i nowe przepisy – zmiany w zasadach i opłatach nieuniknione

Dowód rejestracyjny pojazdu z wbitym, ważnym badaniem technicznym, to jeden z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy. Obok prawa jazdy i ubezpieczenia OC jest on warunkiem koniecznym do poruszania się po drogach. O nadchodzących zmianach w okresowych badaniach technicznych pojazdu słyszymy już od ubiegłego roku i wszystko wskazuje na to, że ich wejście w życie pozostaje jedynie kwestią czasu.

Zaproponowana w ubiegłym roku treść nowej ustawy pozostawiła wiele wątpliwości i uwag ze strony kierowców, ale i diagnostów. Przeprowadzone zostały konsultacje publiczne, a po uwagach Polskiej Izby Kontroli Pojazdów ustawa jest obecnie opiniowania przez Ministerstwo Infrastruktury.

Zmiany nie tylko dla kierowców

Jedną z nowych praktyk przy przeglądzie okresowym ma być fotograficzna dokumentacja pojazdu oraz jego licznika. Zdjęcia mają być przechowywane w bazie przez 5 lat jako dowód, iż pojazd rzeczywiście fizycznie był na stacji kontroli. Wyeliminuje to nielegalne praktyki podbijania pieczątki, a także pozwoli ustalić faktyczny stan licznika w dniu kontroli, w razie ewentualnej pomyłki.

Diagnosta będzie miał też prawo fotografowania usterek. W przypadku podważenia negatywnego wyniku badania technicznego, do którego właściciel pojazdu będzie miał prawo, zdjęcia te zostaną wykorzystane do uwierzytelnienia decyzji. Negatywnych wyników badania technicznego może być niestety więcej, bo zmieniają się także reguły, dotyczące nierzetelnych kontroli. W przypadku zaliczenia przez diagnostę badania technicznego auta, którego nie powinien dopuścić do ruchu lub nie użycia odpowiedniego sprzętu pomiarowego – Transportowy Dozór Techniczny może cofnąć jego uprawnienia.

Według specjalistów Flotis może to ugodzić szczególnie we właścicieli dużych flot samochodowych, którzy nie zawsze mają wiedzę na temat stanu technicznego swoich aut.

– Z naszego doświadczenia wynika, że wielu właścicieli, czy pracowników zarządzających flotą nie posiada aktualnej wiedzy na temat stanu technicznego wszystkich pojazdów. Szczególnie w dużych flotach, gdzie auta rotują między pracownikami, można często spotkać niedopatrzenia, jak, chociażby przepalona żarówka, które mogą zaprzepaścić szanse na uzyskanie pozytywnego wyniku badania technicznego. – dodaje Jakub Wesołowski. Biorąc przy tym pod uwagę kary za przekroczenie miesiąca od terminu badania technicznego – nowe przepisy mogą stać się bardziej kłopotliwe właśnie dla flot.

Lepiej się nie spóźniać

Zmiany dotyczące opłat za okresowe badanie techniczne dotkną z pewnością spóźnialskich. Jeśli przeglądu dokonamy po 30 dniach od upływu ważności ostatniego badania – stawka za usługę wzrośnie dwukrotnie. Dobrą wiadomością jest to, że jeśli zrobimy je we wcześniejszym terminie (nie wcześniej, niż 30 dni przed upływem ostatniego badania), to kolejne badanie będzie ważne 1 rok plus liczba dni, o które je przyspieszyliśmy (maksymalnie 30). Cena wykonania badania w terminie nie zmieni się, co jak twierdzą właściciele stacji diagnostycznych godzi w ich interesy, ponieważ stawka ta nie zmieniła się od kilkunastu lat.

Rejestracja na zabytek

Kolejną zmianą ma być prawo do rejestracji pojazdu na zabytek. Do tej pory na „żółte blachy” mogliśmy zarejestrować auto, które było wyprodukowane nie mniej, niż 25 lat przed czasem wykonywanego badania technicznego. Wiek auta ma wydłużyć się o 5 lat, czyli będziemy mogli rejestrować w ten sposób samochody wyprodukowane minimum przed 30. laty.

Nowe przepisy mają wejść w życie na początku 2022 roku. Jak będzie w praktyce – czas pokaże. Jest jednak pewne, że nasze auto powinno być zawsze sprawne technicznie. Trzeba pamiętać, że oprócz nieprzyjemności formalnych czy finansowych może nam to zaoszczędzić niebezpiecznych sytuacji na drodze.

(fot. nadesłane)

19 komentarzy

  1. Wreszcie. Jeszcze stawka akcyzy uwzgledniajaca rzeczywista norme emisji i badanie spalin przy kazdym przegladzie. Stacje demontazu beda mialy robote…

    • To większość nawet nie starych diesli również na złom idzie wtedy

      • Artur spod lubelskiej wsi

        stary diesel..no to masz corolla d4d 90KM 2004 rok srednie spalanie w trasie 3,4.wez to przebij.dane nawet z dzis.LBN-Suwalki w ta i w tamta powtrarzalne.nie wiem jak liczy komp ale jak na gps75- to na liczniku80-niech bedzie spalanie 3,8….tak czy siak ciezko taki wynik przebic nawet hybryda

        • Jak masz kata sprawnego bedziesz mogl sobie jezdzic i robic nawet 2.5l /100. Jak nie przegnije do nastepnego przegladu

  2. Co w przypadku, gdy moim hobby jest składanie samochodów, kupuje sobie stary zniszczony samochód i remontuje go sobie w długie jesienne wieczory przez 5 lat… Skoro samochód przez ten czas nie porusza się po drogach to nie potrzebuje badania technicznego (tak samo jak OC ale to już inna bajka…). Więc teraz w nagrodę będę musiał płacić podwójna stawkę, niewiadomo dlaczego…

    • Polski nierząd patrzy na to tak: twoje hobby, twój problem.

    • Zanim zaczniesz hobbystycznie uprawiać coś co może nie przynieść Ci żadnego zysku, to najpierw przemyśl czy robisz to dla przyjemności, czy dla zysku. Jak dla zysku, to najpierw oszacuj ile taki remont może wynieść, uwzględnij koszt OC przez te 5 lat, koszt przeglądów itp. Może wyjść tak, że lepiej będzie wziąć kredyt równy sumie pięcioletnich składek OC + PT i skończyć remont w rok. Jak robisz to dla fanu, to nie przeliczaj na pieniądze, bo hobby zawsze kosztuje.

  3. Możesz jezdzić bez przeglądu i oc jak wielu.

  4. Bandyci, chcą zniszczyć właścicieli stacji, a potem je przejąć

  5. Idiotyzmow ciąg dalszy. Co jeszcze zrobi ten rząd aby utrudnić ludziom życie? Wszędzie ogromne podwyżki cen. Koszty życia rosną z miesiąca na miesiąc… A oni bredzą w tej swojej telewizji że wszystko jest ok. Wciąż tylko niszczac wyśmiewając opozycję.
    Kiedy wkoncu ludzie przejrzą na oczy.

    • ja akurat nie kocham tego rządu…ale jak widzę te jeżdżące trupy po drogach, to się nóż w kieszeni otwiera…kto nie ma na samochód i jego naprawy…to nie jeździ…proste…

      • Artur spod lubelskiej wsi

        jak objedziesz zlota carine e 2,0 z 94 to zatrab.bede wiedzial ze mnie zniszczylas.w lubelskim moze jezdzi takie ze 2 w liftbacku.poznasz napewno.niby stary grat z 1994r…pokaze,co potrafi.

        • Kocham wieśniaków. Poważnie wiesniaku masz u mnie szacunek. Taksamo jak wieśniak spod Janowa Lubelskiego który w Janowie jeździ tą swoją fura. Ale ten dzień nastąpi. Wiesniak poczuje kim naprawdę jest i gdzie jest jego miejsce. Pieniądze mu niepomoga. Pamiętaj wiesniaku!

  6. Ten żąd robi wrzystko aby Polakom rzyło się lepjej . Wreście z ulic zniknoł state graty a zostanoł tylko porzondne sprawne ałta. A nie jak teras jedzie na przeglond z dowodem w renku i Pan djagnosta bez sprawdzańa ałta podbija mu przeglond.

    • Amanda Wróć proszę do szkoły podstawowej i naucz się PODSTAWOWEJ ORTOGRAFII I PISOWNI (<-nie w senie PIS), bo to aż w oczy kole. A żeby ci się lepiej na przyszłość zapamiętało, zrobiłam Ci poprawki 😉 *Rząd*Żyło od żyć,życie*wreSZcie*zniknĄ*
      zostanĄ*porzĄdne*aUta*teraZ*
      przeglĄd*rĘku*diagnosta*sprawdzaNia*
      Bez odbioru :*

  7. Mnie od trupów na drogach przerażają cwaniaczki, którzy mają mega fury podrasowane ,a z tyłu zamiast rury wydechowej mają taką wielką rurę jak kanalizacyjna i gardzą innymi użytkownikami dróg

  8. Buk z wami na drogach, trzymajcie się chłopcy i dziewczęta. Nasz rząd zaopiekuje się wszystkimi Polakami

  9. Ale cwniaczkom wiejskim z pis nic się nie stanie. Będzie po staremu przeglądy będą przechodzic bez ale.te restrykcje dotkną normalnych biednych ludzi nie cwniakow. Niestety ten PiS to klęska upodlenie tęgo kraju.

  10. Do Tak ,co ty to bredzisz,chyba że ktoś ma gdzieś znajomości,jedziesz na stację kontroli i diagnosta wsiada sam i przez całą linię bada samochód,hamulce,zawieszenie,np miałem opony dwie do niczego i luzy na drążkach kierowniczych, dopiero jak zrobiłem przyjechałem na kolejny przegląd, któr przeszedłem pozytywnie

Z kraju