Niedziela, 21 lipca 202421/07/2024
690 680 960
690 680 960

Port Lotniczy Lublin z rekordową w historii stratą. Tak źle nie było nawet podczas pandemii, kiedy samoloty były uziemione

W 2022 roku lubelskie lotnisko zanotowało 32 mln złotych straty. Po tym, jak w ubiegłym roku liczba pasażerów zaczęła mocno rosnąć, a nawet ustanawiano rekordy miesięczne wydawało się, że teraz będzie już lepiej. Nic jednak mylnego.

Ubiegły rok Port Lotniczy Lublin zakończył z liczbą blisko 399 tys. obsłużonych pasażerów. Był to jeden z najlepszych wyników w historii lubelskiego lotniska. Lepiej było tylko w latach 2017 i 2018, kiedy to zanotowano 430 i 455 tys. podróżnych. Jak wskazywały władze lotniska, ruch wraca do poziomu sprzed pandemii. Podkreślano też rekordowy sierpień, w którym to odprawiono 51 191 pasażerów – najwięcej w historii.

Tymczasem z opublikowanego przez spółkę sprawozdania finansowego wynika, że zanotowano nie tylko rekord miesięczny, lecz także roczny. Ten ostatni dotyczy wyniku finansowego. Strata netto przekroczyła bowiem aż 35 mln zł i jest najwyższa w historii lotniska. A to oznacza, że niższe straty port lotniczy generował nawet w okresie, kiedy samoloty były uziemione ze względu na pandemię COVID-19.

Jak wynika z zestawienia, przychody ze sprzedaży osiągnęły blisko 11,8 mln zł. Tu zanotowano wzrost o 8,9 proc. względem 2022 r. Jednak wpływy z działalności lotniskowej wyniosły już zaledwie 3,1 mln zł i stanowiły niespełna 25 proc. przychodów spółki. Najwięcej środków do kasy lotniska wpływa z działalności pozalotniskowej, gdyż jest to ponad 66 proc. dochodów. Pozostałe blisko 9 proc. to wpływy z usług obsługi naziemnej.

Patrząc na wydatki, to 44,4 mln zł wyniosły koszty działalności operacyjnej, z czego połowę stanowiły wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne. Tu warto zauważyć, że tylko na koszty pracownicze lotnisko przeznaczyło prawie dwa razy większą kwotę, niż wynosiły roczne przychody.

Tak jak w poprzednich latach, strata będzie musiała zostać pokryta przez udziałowców. A są to: Gmina i Miasto Lublin (51,4 proc.), Województwo Lubelskie (46,7 proc.), Gmina i Miasto Świdnik (1,7 proc.) oraz Starostwo Powiatowe w Świdniku (0,003 proc.). Władze Portu Lotniczego Lublin od dłuższego czasu wskazują, że pomysłem na zwiększenie przychodów ma być rozwój usługi cargo. W planach jest też sprzedaż części terenu pod wojskową bazę śmigłowców.

87 komentarzy

  1. „Najwięcej środków do kasy lotniska wpływa z działalności pozalotniskowej, gdyż jest to ponad 66 proc. dochodów”
    to do czego lotnisko ?

  2. Ta strata jest za rok 2023 i cała leci na konto waszego PiSu, polityczne ślepaki.

  3. Spokojnie ryzy przerobi to na baze wojskową.

  4. 32 mln złotych straty czy 35 mln zł? i czym to spowodowane? co mówi lotnisko, bo niegdzie nie widzę. moze warto ich spytać dla rzetelności dziennikarskiej?

    • i za koklusz też !

      nie trzeba o nic pytać władz lotniska, bo wszystko jest w artykule.
      tu można tylko zapytać, czy nie zrozumiałaś artykułu, czy wcale go nie przeczytałaś ?

      skoro na same pensje i składki pracowników wydano 2x więcej pieniędzy niż z działalności wpłynęło do kasy , to cudów nie ma, a jest strata
      pytasz czym jest to spowodowane ?
      tym, że jest za mało dochodów, bo nie da się zwolnić wszystkich pracowników (pasażer sam się nie odprawi, ani nie posprząta)

  5. Budujmy CPK kolejna kasa w błoto ale rada nadzorcza pewnie kase przytuliła

  6. 17 /18 z Lublina można było lecieć do Szkocji gdzie jest dużo ludzi z Lubelskiego (pełne samoloty nonstop) nie wiedzieć czemu zrezygnowano z tych lotów ( ratowanie Modlina) ale w zamian dali loty do Izraela.

Dodaj komentarz

Z kraju

Sport