Porozumienie Rowerowe wnioskuje o relokację stacji Lubelskiego Roweru Miejskiego

Lubelski Rower Miejski funkcjonuje od 2014 roku. Pomimo zapisania w umowie pomiędzy miastem Lublin a operatorem systemu możliwości nieodpłatnego przeniesienia każdego roku 5 stacji – do tej pory nie skorzystano z tej możliwości.

– Naszym zdaniem część stacji LRM wymaga relokacji. Zadaniem systemu roweru publicznego jest zwiększenie liczby podróży rowerem, a nie zwiększenie dostępności do rowerów. Z tego powodu uważamy, że stacje roweru publicznego powinny funkcjonować głównie tam, gdzie jest największe zapotrzebowanie na ruch rowerowy. Z doświadczenia wiemy, że jest to głównie centrum miasta i połączenia między największymi dzielnicami mieszkaniowymi – mówi Krzysztof Kowalik z Porozumienia Rowerowego.

Po analizie natężenia ruchu rowerowego, Porozumienie Rowerowe zaznacza, że niezbędne jest przeniesienie 3 stacji oraz dodatkowo proponujemy kosmetyczne przesunięcie 4 stacji.

Do przeniesienia wytypowano:

1. Stację dziecięcą z al. Długosza, którą sugerujemy przenieść nad Zalew Zemborzycki, obok istniejącej normalnej stacji LRM. Ma ona największą ilość wypożyczeń i zwrotów w jednej stacji, co sugeruje, że dużo osób wypożycza rower nad Zalewem by pojeździć wokół zbiornika. Naszym zdaniem przeniesienie tu stacji dziecięcej pozwoli na odbywanie podobnych wycieczek razem z dziećmi.

2. Stację przed Dzielnicowym Domem Kultury Węglin postulujemy przenieść pod Centrum Spotkania Kultur. Stacja na ul. Judyma cieszy się niewielką popularnością (5 najmniej popularna stacja w Lublinie, nie uwzględniając stacji dziecięcych), jednocześnie w odległości 200 m od niej pojawi się nowa stacja na Orlenie przy ul. Orkana. Proponujemy by stację z ul. Judyma przenieść przed Centrum Spotkania Kultur co pozwoli uzupełnić stacje w centrum miasta, szczególnie bardzo obciążoną stację przed Sądem Rejonowym na Krakowskim Przedmieściu.

3. Stację przed Skansenem, która znalazłaby się przy skrzyżowaniu ulic ulic Głębokiej i alei Kraśnickich lub ulic Willowej i Poligonowej. Stacja przy Skansenie cieszy się bardzo małą popularnością (3 najmniej popularna stacja w Lublinie, nie uwzględniając stacji dziecięcych). W nowej lokalizacji powstaje nowoczesne centrum biznesowe, jednocześnie od dłuższego czasu otrzymujemy apele od studentów UMCS o zlokalizowanie stacji w tym miejscu (mieści się tu Wydział Artystyczny i Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej). Alternatywnie pozostawiając stację w obrębie dzielnicy sugerujemy jej przeniesienie w inną lokalizację, która zwiększyłaby dostępność do rowerów publicznych na powstającej dzielnicy mieszkaniowej.

Proponowane jest również kosmetyczne przesunięcia stacji, które ułatwiłyby dostęp do stacji rowerowych. Warto wspomnieć, że takie działania w Łodzi podjęto tuż po otwarciu systemu.

propozycje relokacji LRM

Proponowane przesunięcia:

1. Stacja na ul. Romera – w głąb osiedla, na deptak na ul. Nałkowskich. Naszym zdaniem lokalizacja stacji na obrzeżach osiedla nie pozwala wykorzystać w pełni jej potencjału. Przesunięcie pod szkołę podstawową zwiększy jej dostępność dla mieszkańców, szczególnie okolicznych wieżowców. Dodatkowo nowa lokalizacja znajduje się w miejscu licznych obiektów handlowych.

2. Stacja z ul. Dziewanny na skrzyżowanie ulic Zana i Wołodyjowskiego. Stacja posiada znacznie mniej wypożyczeń niż sąsiednie stacje, co wiążemy z jej lokalizacją wewnątrz osiedla. Postulujemy o jej przeniesienie na skrzyżowanie Zana i Wołodyjowskiego, gdzie będzie w bardziej eksponowanym miejscu, bezpośrednio przy nowo powstałej infrastrukturze rowerowej.

3. Stacja przed Miasteczkiem Ruchu Drogowego -przed wejście do Aqua Lublin. Stacja posiada znacznie mniej wypożyczeń niż sąsiednie stacje. Spowodowane jest to lokalizacją w miejscu, w którym rzadko przebywają mieszkańcy. Z tego powodu sugerujemy przeniesienie pod wejścia do Aqua Lublin, które odwiedza znacznie więcej osób.

4.Stacja przed Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego na drugą stronę ulicy Gospodarczej, tj. po stronie bloków. Obecne lokalizacja jest położona po przeciwnej stronie niż część mieszkalna osiedla.

– Z niecierpliwością czekamy także na przywrócenie stacji LRM na placu Litewskim. Stacja ta została zlikwidowana na czas remontu i pomimo jego zakończenia nie została przywrócona. Zwracamy także uwagę, ze choć Lubelski Rower Miejski przyniósł znaczny wzrost liczby rowerzystów na ulicach Lublina to potencjał systemu nie został wykorzystany. Negatywnie oceniamy w tym aspekcie działania władz miasta, które nie kreują warunków dla rozwoju ruchu rowerowego, a wręcz nie nadążają za jego rozwojem – wyjaśnia Krzysztof Kowalik.

Kolejną kwestią jest monitorowanie stanu technicznego rowerów. Porozumienie Rowerowe planuje przeprowadzić wyrywkowy audyt jakości rowerów po uruchomieniu systemu LRM w sezonie 2018. Niestety, obecne zapisy umowy i organizacja pracy w urzędzie utrudniają egzekwowanie prawidłowego stanu technicznego rowerów.

– Złożyliśmy także wniosek do Zarządu Dróg i Mostów o przywrócenie systemu LRM z dniem 1 marca 2018. Pozwala na to umowa z operatorem, w ten dzień też są uruchamiane systemy roweru publicznego w innych miastach gdzie działa operator Nextbike Polska. Zwiększy to dostępność Lubelskiego Roweru Miejskiego dla ogółu mieszkańców – dodaje Krzysztof Kowalik.

2018-02-17 09:11:40
(fot. lublin112.pl, PR)

Zobacz również

31 komentarzy

  1. dlaczego w dysie nie ma stacji??? ja i bimerek lubimy romantyczne wypady rowerkami za miasto 🙂

    • Franiu wszyscy wiedzą że uwielbiasz pedałować

      • ja kocham pedałować 🙂

      • Prawdziwy Franio (R)

        Rower – środek transportu jak każdy inny. Ma swoje wady, ale i zalety. Jakim trzeba być mocno ograniczonym, żeby dyskredytować osobę o innych poglądach poprzez podszywanie się pod nią i wypisywanie głupot?
        Przecież to jest dziecinada, a stały użytkownik portalu i tak odróżni, czy to prawdziwy Franio, czy jakaś marna podróbka.
        Frania nie interesuje orientacja, czy jakiekolwiek upodobania innych osób – to jest osobista sprawa drugiego człowieka.

  2. koniecznie należy wprowadzić obowiazkowe OC dla pedalistów którzy nie posiadają innej polisy OC np. samochodowej, pracowniczej.

    • Gdyby OC przypisane było do osoby, a nie do samochodu, tak jak powinno być, to nawet miałoby to sens.

      • Ja w ciebie wjadę (najlepiej na przejściu dla pieszych) i mój samochód niech odpowiada przed sądem bo odpowiedzialność cywilna będzie „przypisana” do niego. Przecież to jest genialne!

  3. Bla bla bla ble ble ble sranie w banie bełkot bełkot rowery srery

  4. Skoro umowa na to pozwala to czemu nie.
    Jedna z propozycji wydaje mi się absurdalna – przeniesienie stacji z Romera na Nałkowskich. Przecież na Nałkowskich jest bezwzględny zakaz ruchu (dotyczący też rowerów) i to wprost promowanie jazdy w miejscach zakazanych. Krótka piłka – albo zmienimy organizację ruchu (i poza dostawami do sklepów dopuścimy też ruch rowerów), albo nie przenosimy stacji pod SP30.

    • Nie zgadzam się Kuba. Stacja dla rowerów na końcu ciągu pieszego to bardzo sensowna lokalizacja. Kończy Ci się deptak i wsiadasz na rower. Nie musisz drałować do Romera.

      Pozdrawiam

  5. Dziwi mnie dlaczego nie ma stacji przy ul. PÓŁNOCNEJ między Kompozytorów a Prusa moze rozwiazalo by to problem ludzi ktorzy parkuja na Polnocnej po trawnikach i idą do pracy do centrum lub na Szeligowskiego. Zatruwajac zycie mieszkancom i firmom mieszczącym się przy Polnocnej .

    • stacja na Szeligowskiego koło biurowców była by bardzo dobrym rozwiązaniem, z tego co wiem pracownicy z firm znajdujących się tam pisali niejednokrotnie podanie aby taka stacja tam powstała, niestety bez skutku…

      • Właśnie o tym pisałem we wcześniejszym komentarzu. Mam nadzieję że ktoś z tych co to wymyślają weźmie pod uwagę to co jest potrzebne .

    • rowerami miejskimi jeżdżą przede wszystkim Ci, którzy jeżdżą MPK lub przemieszczają się pieszo

  6. Bardzo trafne analizy. Popieram w 100%.

  7. Wywalić wszystkie za miasto .

  8. Jan nierzetelny

    Wprowadzić OC obowiązkowe kaski i karty rowerowe !!

    • Prawdziwy Franio (R)

      Karty rowerowe są obowiązkowe dla osób poniżej 18 roku życia – ale wydaje mi się, że jest to martw przepis, bo policja tego nie kontroluje.
      Osoby pełnoletnie takowych nie muszą posiadać, ale odpowiadają za wykroczenia/przestępstwa drogowe dokładnie tak samo jak kierowcy z PJ.
      Rowerzyści nie mają obowiązku posiadania OC, ale odpowiadają tak samo jak kierowcy z OC za wyrządzone szkody. Wtedy nie płaci za nich ubezpieczyciel, ale szkody pokrywają z własnej kieszeni.
      Nie miałbym nic przeciwko obowiązkowi obowiązkowego OC dla rowerzystów, ale jak by miało wyglądać egzekwowanie tego? Kto by to sprawdzał? Kto by się tym zajmował? Wydział komunikacji wydawałby tablice rejestracyjne na rowery?
      Policjanci drogówki w wakacje niczym innym by się nie zajmowali tylko tym, czy rowerzyści posiadają OC.
      Nakład pracy (i koszty pracy) Policji i administracji jest nieproporcjonalny do zakładanych zysków.
      Czy dziecko 9-letnie też powinno posiadać OC na rower?

      • To sprobuj od takiego rowerzysty odzyskac zwrot kosztow naprawy samochodu w przypadku kolizji gdzie wina jest po stronie rowerzysty. 2 lata w sadzie z powodztwa cywilnego, a na koniec umorzenie bo rowerzysta jest niewyplacalny.

        • W przypadku rowerow powinno byc tak, ze ubezpieczenie jest na osobę, a nie na rower (wtedy odpada kwestia tablic rejestracyjnych), a 9cio letnie dziecko powinno byc ujęte w ubezpieczeniu rodzica. Tak jak do lekarza. Do tego obowiazkowo oswietlenie przod/tyl i dzwonek. A jak nie ma to mandat, jak dla kierowcow osobowek. I tak, ja mam ubezpieczenie OC dla rowerzysty do kwoty 20tys zł za bagatela 16zl rocznie. Czy to naprawde az tak duzo? Paczka fajek lub trzy tanie wina.

  9. Nie ma żadnej stacji w okolicach ul. Turystycznej/Kalinowszyzny/Graffa/Mełgieskiej. W tej okolicy nic nie ma. Pewnie licza na Leclerca zeby zasponsorował stacje ale tyle juz czasu minęło i nic z tego,

  10. Stacja Jana Pawła- Gęsia też została postawiona w beznadziejnym miejscu.Powinna być w głebi osiedla,gdzieś w okolicy Koralowej.Jak z osiedla dojdę do stacji to mam przystanek MPK po drodze,więc wolę wsiąść w autobus.

    • Stacja rowerowa

      Natychmiast zmieniamy lokalizację.
      Proszę podać numer bloku na Koralowej i przy której klatce schodowej ustawić stację rowerową.

  11. Skrzyżowanie ulic Zana i Wołodyjowskiego dobre miejsce.
    A co do jakości rowerów, to w tamtym roku drugiego, bądź trzeciego dnia po otwarciu systemu wypożyczyłem rower bez hamulca przedniego, ponieważ klocki były wytarte do blachy. Czy ktoś kontroluje ich stan?

  12. Ot i roszczeniowcy się odezwali,ja chcę tu a ja tam,a od siebie nic nawet 20 m nie przejdzie bo musi mieć pod klatką

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 3.9217zł -0.9%
    • GBP 4.9563zł 0.05%
    • EUR 4.4443zł 0.22%
    • CHF 4.0948zł -0.59%

    Polub nas

    Darmowe ogłoszenia lokalne

      Materiały wideo

      Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
      99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
      W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
      W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)
      Szturm Twierdzy Zamość 2019

      Co? Gdzie? Kiedy?

      Dzień Dziecka w gminie Podedwórze. Dla najmłodszych przygotowano balony z helem
      Policjanci zapraszają do honorowego oddawania krwi
      Lubelskie obchody Dnia Flagi RP i Święta Narodowego Trzeciego Maja
      #zostańwdomu z Muzeum Wsi Lubelskiej | Oferta kulturalna Muzeum w sieci
      #zostańwdomu i weź udział w warsztatach kultury online