Lublin na 3 miejscu najbardziej zakorkowanych miast w Polsce

Firma TomTom opublikowała właśnie zestawienie TomTom Traffic Index 2016, czyli listę najbardziej zakorkowanych miast na świecie. Wśród polskich miast, Lublin znajduje się w czołówce.

TomTom Traffic Index 2016, jest corocznym raportem przedstawiającym najbardziej zakorkowane miasta na świecie. Wśród nich ujętych zostało 12 miast i aglomeracji w Polsce. Na trzecim miejscu znajduje się Lublin. Kierowcy w związku z panującymi na ulicach korkami, muszą się liczyć z tym, iż czas przejazdu jest dłuższy o 35%, niż czas potrzebny na pokonanie tego samego odcinka przy pustych ulicach.

Warto zaznaczyć, że jest to średni czas spędzany w korkach. W czasie porannego, a zwłaszcza popołudniowego szczytu komunikacyjnego, wydłuża się on nawet dwukrotnie.

Najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce, a zarazem w Europie, jest Łódź. Tam czas przejazdu jest wydłużony aż o 54%, a podczas wieczornych godzin szczytu nawet o 98%. Na drugim miejscu jest Warszawa, ze średnią 38%. Za Lublinem znajdują się Wrocław, Kraków, Poznań, Bydgoszcz, Trójmiasto, Szczecin i Białystok.

W porównaniu do poprzedniego roku, sytuacja na ulicach Lublina się poprawiła. Czas spędzony w korkach nieznacznie się zmniejszył. Wciąż jednak lubelscy kierowcy spędzają w korkach ponad 100 godzin w skali roku.

(fot. Krzysiek Wiśniewski)
2016-03-24 08:00:14

Zobacz również

57 komentarzy

  1. „Yntelygentny” system kierowania ruchem się wykazuje.
    Jeszcze trochę „yntelygencji” i szybciej w tym mieście będzie się można przemieszczać na piechotę niż samochodem (rowerem już jest szybciej w godzinach szczytu).

    • ale nagrodę za „yntelygentny system korkowania miasta” dostali ?
      dostali !!!

      • Zakładam, że zebranie w ZDiM dotyczące tego „systemu” (znaczy się „Misia”) musiało przebiegać mniej-więcej tak:
        „Ochudzki: Powiedz mi po co jest ten miś?
        Hochwander: Właśnie, po co?
        Ochudzki: Otóż to! Nikt nie wie po co, więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie – mówimy – to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu i co się wtedy zrobi?
        Hochwander: Protokół zniszczenia…
        Ochudzki: Prawdziwe pieniądze zarabia się tylko na drogich, słomianych inwestycjach.”

    • Sami znafffcy a system działa może w 20% ale co tam wypowiem się fajny jestem i łapki mi dają nawet. Gwoli ścisłości w każdym większym mieście rowerem – skuterem poruszasz się szybciej w godzinach szczytu, Amreyki nie odkryłeś.

      • Wytłumacz mi „znaffco” jakim cudem Trójmiasto (mające podobno „funkcjonujący” już system – i to instalowany przez tę samą firmę co w Lublinie) zamiast spaść w indeksie firmy Tom Tom zanotowało w ubiegłym roku wzrost?

  2. W moim odczuciu te miliony złotych wydane na upłynnienie ruchu drogowego w Lublinie to pieniądze wyrzucone w błoto, jeśli nie przekręt. Al. Kraśnicka na całej długości, co skrzyżowanie to czerwone i stop. Potem ruszanie dziesiątków samochodów i znów stop.

    • Kraśnicka to w ogóle jest paranoja. Jak kiedyś można było przejechać co drugie, a nieraz więcej bez zatrzymywania, tak teraz na każdym się stoi obowiązkowo. A w bocznych jak były korki tak są… Nieważne, która godzina i jaki dzień. Trzeba jechać ok 85 km/h to się udaje załapać na drugie zielone.

    • Al. Kraśnicka od chwili wprowadzenia sterowania ruchem została całkowicie sparaliżowana „czerwonym światłem”. Obecnie nie ma możliwości przejechania dwóch skrzyżowań przy zielonym świetle – a przed wprowadzeniem systemu ruch był całkiem płynny…

    • Narobili strzałek do lewoskrętu i więc zamiast czekać jedną fazę czerwonego (tylko do prostopadłej ulicy) to czeka się co najmniej 3 (zielone dla prostopadłych jadących na wprost, zielone dla prostopadłych skręcających w lewo, zielone dla skręcających w lewo z naprzeciwka). I dodatkowo brak zielonych strzałek do skrętu w prawo.

    • Dla al. Kraśnickiej jest przynajmniej jakaś nadzieja (obwodnica za rok będzie).
      Na reszcie ulic pozostaje bez… beznadzieja.

  3. Dobrze, że ruszył system roweru miejskiego. Dzięki temu ten artykuł mnie nie będzie dotyczył, bo zamierzam do centrum do pracy dojeżdżać właśnie rowerem (chyba, że pogoda nie pozwoli na jazdę rowerem, to niestety samochód lub MPK). Samochód zostanie mi do wyjazdów poza Lublin.

    • współczuje ci że jeździsz do pracy codziennie rowerek w ten hebel

      • hebel to jest jak jest minus 20 a nie okolice 0-5 stopni ty „mieszczuchy” ciepłolubny, dla ciebie pewnie lepiej stac w korku w samochodzie nagrzanym do 30 st.

  4. A czemu tu się dziwić? Przyczyną są między innymi drogi: wąskie w centrum, remonty itd. Ale od razu trzeba też zwrócić uwagę na to jacy kierowcy poruszają się po ulicach (i tu proszę o DOKŁADNE zrozumienie intencji, bo nie chodzi mi o obrażanie kogokolwiek). Jeśli kierowcy przyjezdni (LUB, LSW, LLE itd.) nie zrozumieją, że nie blokuje się lewego pasa, że bieg pasuje przygotować chwilę przed zielonym światłem, a nie szukać po zapaleniu (a można to przewidzieć, bo widać kiedy samochody się zaczynają zatrzymywać, albo, że gaśnie zielone dla pieszych), że nie zostawiamy na światłach miejsca na samochód, to może się coś poprawi. To tkwi w nas kierowcach. Nauczmy się PRZEWIDYWALNEJ jazdy.

    • może niektórzy nie mogą wbić biegu w swoich bolidach ?

    • normą jeszcze jest ładowanie się na skrzyżowanie nie zostawiając miesca dla samochodów jadących prostopadle. W efekcie masz zielone ale cie jakaś krowa blokuje, bo sie władowała na skrzyżowanie nie mogąc go opuścić. A za tobą sznurek rośnie…

      • tak, a ich rejestracje są różne… coraz więcej jest wśród nich męskich „bab”…

        • Tylko, ze faceci jak juz to robią to ze złoścliwości( takie nasze polskie cebulactwo) a kobitki z braku myślenia na drodze.

    • taki ktocv s kto wie jak to dziala

      jakies kompleksy chyba masz

    • Piszesz bzdury jak mało kto jestem przyjezdny LUB najczęściej blokują właśnie LU paniusie lub babcie w popierdółkach jedzie lewym pasem 50 km/h i ma wszystkich w du.. bo ona będzie skręcała kiedyś to już kilometr przed jedzie lewym.Druga sprawa ograniczenie prędkości np. solidarności,tysiaclecia podwyższone do 70 wszystkie pasy jada 45km/h tu myślę jest problem

      • O ile wiem ograniczenie prędkości w mieście jest takie samo na wszystkich pasach. Niestety, w centrum nie jeździ się jak na A4

    • Bo my z prowincji uczymy się od miszczów z LU… hehe… Generalizowanie jest oznaką ograniczonych horyzontów myślowych.. lub kompleksów… Obiektywnie obserwując rejestracje dynamicznych inaczej to są różne… nie tylko „przyjezdnych”…. Poza tym wielu tych „przyjezdnych” wyprowadziło się poza Lublin a od „zawsze” pracują i jeżdżą po tym mieście często o wiele lepiej niż „tubylcy”….

      • Spoko, tylko nie uczcie się od LSW 🙂

        • Spoko. Ja mam rejestracje LSW, ale jak jadę S17. To albo LU, albo warszawka blokuje przez całą drogę lewy pas jadąc 100km/h i trzeba wyprzedzać prawym. Prawie codziennie widzę takie sytuacje. Albo zjeżdżalnie z prawego na lewy przed samą maską. Tacy mistrzowie kierownicy 🙂

    • Tak tak LUB, LSW, LLE to gorszy sort, ja do niego należę, tylko mam automat więc przynajmniej jeden z twoich głupawych wywodów mnie nie dotyczy. Jak miałem kiedyś LU to po Lublinie poruszałem się niemal z gracją baletnicy, teraz po przeprowadzce mogę tak tylko po Świdniku a drugim samochodem po Nowym Sączu, jak wsiadam do tego z LSW to odrazy cham ze mnie wyłazi i ten no „król lewego pasa”, a że na wsi odległości większe to i strefa komfortu mi się powiększyła i dlatego zawsze na światłach staję minimum 3 i pół metra za poprzednim samochodem, a i dobrze że teraz mam w tym samochodzie z LSW automat, bo mogę sobie nawet w czasie jazdy majstrować prawą ręką przy rozporku, wcześniej komfortowo mogłem to robić tylko w korkach i dlatego często spu…no ten, spóźniałem się na światłach.

  5. Bo nie uczymy się jeździć tylko zdawać prawo jazdy 🙂 dzięki instruktorom małolatom co sami nie potrafią jeździć i choremu systemowi egzaminowania na prawo jazdy.

  6. Niech zmierzą po świętach, jak przymknięta zostanie Sikorskiego/Solidarności/Ducha, Narutowicza, Kompozytorów Polskich… 😀

    • Nie ma po co.
      Po co mierzyć prędkość, jak wszystko będzie stało? 😉 Od razu wpisujesz jedno wielkie „0-5km/h” i żadnych skomplikowanych pomiarów nie trzeba.

  7. A ja widzę na zdjęciu ze lublin jest zakorkowany tylko w połowie.

  8. A jeszcze teraz pogorszy się po świętach przejazd przez miasto jak ruszy przebudowa skrzyżowania ul.Sikorskiego z al.Solidarności to dopiero będzie Meksyk

  9. Polecam naszym włodarzom przejechać się po godz. 15 ulicą Stadionową. „Przejechać” to raczej pobożne życzenie. Droga zbudowana tylko po to żeby było jak dojechać do monumentalnego stadionu, gdzie na co dzień nie dzieje się zupełnie nic. Mania wielkości (?) spowodowała że czas przejazdu Tatary- Czuby wydłużył się prawie dwukrotnie, agresja kierowców wobec siebie także (próbował ktoś włączyć się do ruchu z lewego pasa jadać w stronę Krochmalnej?). Droga zbudowana niczym drzwi do lasu.

  10. Nie ma się co dziwić. Jak się zwęża dwupasowe jezdnie tylko po to żeby 2 auta dziennie mogły skręcić w lewo (np. cała Kunickiego) i dokłada się kolejne światła żeby sparaliżować ruch zamiast budować przejścia podziemne czy skrzyżowania dwupoziomowe – na co jest miejsce i pieniądze też, tylko trzeba je mądrze wydawać a nie budować w centrum miasta bez parkingów i możliwości dojazdu bezsensowne centra spotkania kultur czy stadiony.

    • i jeszcze „buspasy” mające zmusić ludzi do jeżdżenia MPK bo pozostałe pojazdy stoją w korkach… a bus pasem raz na 15 min przemknie diliżans który wyjechał z korka po 10 min stania i wjeżdza w następny…. To się nazywa inteligentne upłynnianie ruchu…! Gratulujemy władzom poczucie humoru… i zapewnienia wolnego czasu w korkach Dziękujemy!

      • o to to !
        słynny buspas na Jana Pawła II. Tylko żeby autobus dojechał do tego buspas’a to musi odstać swoje w korku który ciągnie się często prawie do Granitowej

  11. Co prawda było to w 2009 roku ale jechałem przez Wrocław i tam ulice wyglądały jak na tym zdjęciu tylko w obu kierunkach. Sami wrocławianie mówili że Wrocław to miasto spotkań (bo tu się każdy z każdym spotyka w korku). Od wyjazdu z autostrady tak stałem do samego wyjazdu po drugiej stronie Wrocka tak stałem. W Lublinie to jako tako się jedzie. Co dziwne korków nie ma jak dzieciaki nie mają szkoły. Ja do szkoły robiłem 1,5 km codziennie piechotą i nikt mnie nie woził.

    • Wyliczenia TomTom są prawdopodobnie oparte na stosunku powierzchni miasta, długości dróg do liczby mieszkańców czy coś w tym stylu

  12. Uważam, że można wprowadzić proste rozwiązania, które spowodują udrożnienie Lublina, przynajmniej częściowo: Po pierwsze na „krótkich” światłach wprowadzić licznik czasu jaki został do następnego zielonego (takie rozwiązania świetnie sprawdzają się w Szczecinie na przykład, bo kierowca nie jest zaskoczony, że to już, tylko rusza wraz z zapaleniem zielonego), po drugie, na ulicy Sowińskiego otwarcie kładki dla pieszych i zlikwidowanie przejść naziemnych, odkorkuje to przejazd i udrożni miasto w znacznym stopniu.

    • Niestety liczniki zostały zabronione przez prawo. Miast muszą je demontować.

    • bylem niedawno na Białorusi i tam liczniki są wszędzie, ja dla mnie to rewelacja, nikt nie pędzi bo z daleka widac że nie zdąży. Nie ma konsternacji co robić gdy zaświeci się nagle żółte,..gaz czy hamulec. Przyspiesza ruszanie na zielonym bo nikogo to nie zaskakuje, widać za ile sekund ruszamy. Nie wiem komu to w Polsce przeszkadza

      • Przepraszam jakie zastosowanie miałby licznik w przypadku inteligentnego zarządzania ruchem gdzie długość zielonego uzależniona jest od natężenia ruchu i jest dynamicznie zmienna ?

  13. Do roboty p. Prezydencie Koziego Grodu !!! Wprowadzić Bus-pasy i zajmie Pan pierwsze miejsce w tym niechlubnym rankingu. W przypadku zadłużenia miasta to trzecie miejsce też można poprawić, tylko jakaś kolejna zbędna kosztowna inwestycja np. całoroczna skocznia narciarska. Z niecierpliwością czekamy na kolejny, (kupiony?) certyfikat wzorem transportu miejskiego i itp. jak to Lublin goni Europejską czołówkę.

    • Ja czekam z niecierpliwością na nowe pomniki i koscioły i jestem pewiem, ze dobra zmiana to załatwi i o dług się nie będziemy musieli martwić.

  14. Na wielu skrzyżowaniach brakuje zielonych strzałek zjazdowych, czekasz na to zielone a już dawno mógłbyś opuścić bezpiecznie skrzyżowanie np. ul. Diamentową / ul.Zemborzycka czekasz do skętu w prawo w stronę zalewu, a za tobą koreczek

  15. Powinniśmy podziękować Żukowi za miliony złotych wyrzucone w błoto, czyli inteligentny system zarządzania ruchem. Co ciekawe Lublin za ten nie działający bubel podobno dostał jakąś nagrodę. Chyba Żuk sam sobie tą nagrodę przyznał!

  16. Komuchom sie taki dobrobyt nawet nie snil zeby tyle aut bedzie kiedykolwiek w Polsce jezdzilo po ulicach . Dlatego mamy takie ciasne miasta . Ulice byly projektowane dla 10 aut na jeden wiezowiec 82 mieszkaniowy .

  17. MinisterBieńkowska

    jak to ma sie do tego http://m.onet.pl/biznes/branze/transport,l83zx tu zajmujemy 2gie miejsce?

  18. ważne, że robią drogi… są duże opóźnienia z poprzednich lat ale kiedyś to zrobią, moim zdaniem nie jest tragicznie, niebawem obwodnica zachodnia odmieni Krasnickie, w przyszłym roku Muzyczna rozkorkuje trochę tą Narutowicza, no i podobno w końcu ta kładka na Sowińskiego co trzyma w korku całą ulicę..

  19. Aaron Fleischmann

    Ten artykuł to doskonały asumpt do zadania fundamentalnego pytania: kto korkuje miasto Lublin? Bo winne korków nie są za wąskie ulice, brak bus pasów czy plamy na Słońcu, ale to, że kierowcy korzystają ze swoich pojazdów w sposób nieodpowiedzialny. W drugiej połowie lutego, podczas ferii szkolnych, pokonanie trasy z Czubów na Turystyczną w porannych godzinach szczytu, czyli pomiędzy 7 i 8, zajmowało 15-20 minut. Pokonanie tej samej trasy, kiedy w szkołach są zajęcia to „nie wyjęte” 45-50 minut. Podobnie z wieczornymi godzinami szczytu. Tak jak powyżej zauważył użytkownik Bart, można powiedzieć: dzieciaki mają szkołę – są korki, dzieciaki szkoły nie mają – nie ma korków. I to jest clue problemu. Nigdy nie zapomnę, jak zobaczyłem tatusia, który nie omieszkał skorzystać z auta, by… odwieźć synka na przystanek autobusowy oddalony o kilkaset metrów. Na wsiach dzieciaki codziennie pokonują pieszo do szkoły i z powrotem po kilka kilometrów i nie stanowi to żadnego problemu. W mieście, gdzie jako tako funkcjonuje komunikacja miejska, a odległości do szkół zazwyczaj nie są aż tak duże, każdy musi koniecznie odstać w korkach te kilkadziesiąt minut, bo przecież nie można dogadać się z sąsiadem, który odwozi dziecko do tej samej szkoły, by zabrał i naszą latorośl. W latach 90-tych dzieci było o wiele, wiele więcej, a miasta w korkach nie tonęły. Można było wysłać dziecko do szkoły bez potrzeby paraliżowania całej metropolii.

    Stąd moje pytanie: czy nie można swoich pociech nauczyć trochę samodzielności i odpowiedzialności od najmłodszych lat zamiast wychowywać sieroty z dwoma lewymi rękami?

    • STUDENTY ze złomem za 1000zł

      Zapomniałeś o wygodnickich STUDENTACH. Zobacz ile złomu i obcych rejestracji na osiedlach, ulicach.

  20. Ten system to pieniadze wyrzucone w błoto, a do tego te stalowe ramy nad ulicami komu to potrzebne ani ładne ani praktyczne…

  21. Obudźcie się!

    Ktoś szczególnie czuwa nad tym, aby zadłużać nas /miasto/ na potęgę, jednocześnie siejąc jeszcze większy burdel i pozłacaną tandetę.
    Teraz wydadzą 49 mln zł na fontannę i kostkę na pl. Litweskim!

  22. Gratulacje dla Pana co projektował światła w Konopnicy CAŁE MIASTO STOI KRAŚNICKA JANA PAWŁA ale już na 747 5 aut w kolejce MASAKRA wyłączcie te światła w godzinach szczytu albo zwiększcie czas dla 19. A wystarczył by w tym miejscu tunel/wiadukt/kaskada z 747 do Lublina.
    Zrobili i nikt się nie interesuje jak to działa w szczycie, zapłacone niech stoją w korkach.

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 3.9098zł -0.02%
    • GBP 5.0964zł 0.5%
    • EUR 4.2402zł -0.36%
    • CHF 3.9853zł -0.49%

    Polub nas

    Darmowe ogłoszenia lokalne

      Materiały wideo

      Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
      99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
      W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
      W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)
      Szturm Twierdzy Zamość 2019

      Co? Gdzie? Kiedy?

      Botaniczna Piątka Lublin – edycja wiosenna
      Zaproszenie do udziału w terenowych akcjach poboru krwi
      Bezpłatne Warsztaty Cheerleadingu! Przyjdź, spróbuj!
      Bal na rzecz szkoły w Strzeszkowicach Dużych
      Drzwi Otwarte UMCS 2020
      x

      Szanowny Czytelniku!

      Pragniemy Cię poinformować, że nasza strona może dostosowywać treści do Twoich potrzeb. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych w celach personalizacji treści marketingowych, dzięki czemu otrzymujesz:

      Lepszą jakość strony. Możemy dostosowywać treści pasujące do poszczególnych grup odbiorców.

      Reklam jest mniej i są bardziej dopasowane do Twoich potrzeb. Dzięki reklamom finansujemy nasz rozwój, dzięki czemu nasz serwis nie wymaga opłat

      Twoje dane są u nas bezpieczne.Zgodę na przetwarzanie danych możesz wycofać w każdej chwili na stronie Polityka Prywatności.

      Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na przetwarzanie, w tym profilowanie* przez ITLU sp z o.o. oraz naszych Partnerów, Twoich danych danych osobowych zapisanych w plikach cookies i im podobnych technologiach stosowanych w Serwisach przez ITLU sp. z o.o. i Partnerów w celu marketingowym, obejmującym analitykę w celach marketingowych oraz wyświetlanie spersonalizowanych ofert, reklam i innych usług.

      Pamiętaj, możesz w każdej chwili nie wyrazić zgody lub cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

      Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych w celach dopasowania treści i reklam. Więcej przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

      Kto jest administratorem danych osobowych?

      Administratorem Twoich danych osobowych będziemy my, tj. spółka ITLU Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie oraz nasi Partnerzy (reklamodawcy).

      Szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania

      Twoje dane uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii będziemy przetwarzać, w tym profilować:

      • w naszych celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych, w celach dokonywania analiz i badania ruchu na stronach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszych usług, w celu dochodzenia praw i roszczeń (podstawa: nasz prawnie uzasadniony interes),
      • w celach marketingowych naszych partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych (podstawa: Twoja zgoda).

      Jeśli wyrazisz na to zgodę nasi Partnerzy będą przetwarzali, w tym też profilowali Twoje dane osobowe uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii w celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie a także badań analitycznych w tych celach.

      Więcej przeczytasz w Polityce Prywatności.

      Twoje prawa

      Jeśli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych możesz ją zawsze cofnąć.

      Przysługuje Ci też prawo dostępu do Twoich danych, prawo do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania. Przysługuje Ci także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym będzie Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień przeczytasz tutaj.

      * Do przetwarzania wykorzystywane będą następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera a także inne podobne informacje.