Komisja Europejska zatwierdziła 393 mln zł dofinansowania na przebudowę linii kolejowej z Lublina do Stalowej Woli

Wzrośnie prędkość pociągów i przepustowość linii, elektryfikacja otworzy możliwość przewozu koleją ładunków masowych, skróceniu ulegnie czas podróży, zwiększy się komfortu, a także wzroście poziom bezpieczeństwa ruchu pociągów. Potwierdzono dofinansowanie na przebudowę linii z Lublina do Stalowej Woli.

Jak w czwartek potwierdziło Ministerstwo Rozwoju, Komisja Europejska zatwierdziła projekt modernizacji linii kolejowych nr 68 i 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, wraz z elektryfikacją. Całkowita wartość inwestycji wynosi blisko 569 mln zł, z czego 393 mln zł wyniesie dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt jest realizowany w Programie Polska Wschodnia i stanowi element tzw. Wschodniej Magistrali Kolejowej.

Przed decyzją Komisji Europejskiej, projekt musiał uzyskać potwierdzenie jakości od niezależnych ekspertów. Prace inwestycyjne na odcinku Lublin – Stalowa Wola obejmą odcinek ponad 105 km. Mają pozytywnie wpłynąć na parametry techniczne obu linii kolejowych, które przebiegają przez tereny województw lubelskiego oraz podkarpackiego. Dzięki temu wzrośnie prędkość pociągów i przepustowość linii, tak w przewozach towarowych jak i pasażerskich.

Z kolei elektryfikacja otworzy możliwość przewozu koleją ładunków masowych jakim będzie m.in. transport węgla z kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec. Inwestycja przyniesie jednocześnie korzyści dla pasażerów, czyli skrócenie czasu podróży, zwiększenie komfortu jak też usprawnienia dla osób z ograniczaną mobilnością. Rozwiązania przewidziane w projekcie zapewnią także wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu pociągów.

-Ważnym rezultatem inwestycji kolejowych w Polsce Wschodniej będą bardziej efektywne i opłacalne przewozy towarowe, co spowoduje odciążenie dróg, a w konsekwencji ograniczenie negatywnego oddziaływania transportu samochodowego na środowisko. Oczekujemy także pozytywnego wpływu na przewozy pasażerskie: szybsze, bezpieczne i komfortowe połączenia kolejowe, tak wewnątrz makroregionu jak i w skali krajowej, powinny zwiększyć mobilność mieszkańców i poprawić dostępność rynków pracy– powiedział Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju.

Projekt jest elementem tzw. Wschodniej Magistrali Kolejowej – linii kolejowych łączących ze sobą miasta wojewódzkie Polski Wschodniej, tj. Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów i Kielce. Jej realizacje przewidziano w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030). Łączna wartość wszystkich projektów na Wschodniej Magistrali Kolejowej przekroczy 6,5 mld zł. Magistrala Wschodnia przyczyni się do zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozach towarowych i pasażerskich w skali lokalnej, makroregionalnej i krajowej.

(fot. lublin112)
2017-07-27 23:20:40

13 komentarzy

  1. Zastanawia mnie jedna rzecz w związku z koleją. Rozumiem, że ma ona łączyć największe miasta. Odchodzimy od „skomunikowania” małych miasteczek koleją. To jest nieopłacalne i nie warto tego rozwijać. Natomiast jeśli chodzi o pociągi towarowe to tam nie ma znaczenia szybkość. Wszelkie modernizacje robimy więc po to, aby lepiej komunikować ze sobą duże miasta. Tylko, że to samo robimy drogami. Mamy modernizację linii kolejowej Lublin-Warszawa i Lublin-SW (dalej Rzeszów). W oba kierunki budujemy również ekspresówki. Oddanie drogi na Warszawę obwodnicy + ekspresówki bardzo ułatwiło i przyspieszyło drogę do Warszawy. Wizja ekspresówki przez całą drogę jest fantastyczna. Można nawet powiedzieć, że jest to niesamowite z punktu widzenia tego co mieliśmy do tej pory. Spodziewam się dalszego rozwoju busiarzy i autokarów oraz częstszych kursów (szybszy przejazd). Transport osobowy samochodowy jest niewątpliwie lepszy, wygodniejszy i tańszy niż kolejowy. Po co rozwijać więc kolej? Nie sądzę, żeby nasz region potrzebował dwóch rodzajów transportu w związku z dużym natężeniem. Nie zapełnimy i kolej i drogi ekspresowej.

    • jak chcesz stać w korkach na ekspresówkach

    • Też tak myślę pomimo że bardzo lubię kolej. Teraz pociągi w tym regionie latają puste i pozostaną puste nawet jak czas przejazdu dzięki milionom na modernizacje zmniejszy się o te 10 min….

    • Pociągiem jest dużo wygodniej niż busem gdzie często trzeba trzymać kolana pod brodą jak są siedzenia poupychane. A co do transportu towarów to nie wyobrażam sobie by zamiast dziesięciu 40 wagonowych pociągów z węglem miało rozjeżdżać drogi 800 ciężarówek dziennie/

  2. Gdzie ty wyczytałeś , że transport kolejowy jest droższy od drogowego?

  3. Gdzieś czytałem, że przejazd z Lublina do Stalowej skróci się o ponad 5 minut.

  4. i co teraz pieniądze unijne nie śmierdzą ?? czy może dalej obrażać się na Unię a Putin ręce zaciera takich zwolenników usadowił w elitach władzy

    • Pieniądze zalegające w unijnych magazynach strasznie jełczeją, więc bardzo im się przyda przewietrzenie. Pytanie kto jest ich producentem? Oni je tam drukują i dają wedle uznania, czy zbierają haracz i też według uznania dzielą. Obie wersje prawdziwe?

    • Ty na prawdę taki gupi jesteś czy tylko udajesz? Kiedy to rekompensaty za zlikwidowanie Polskiego przemysłu komuś przeszkadzały? Polska przystępowała do Unii ale o innych standardach niż te które prezentuje obecnie. Jak widać, Niemcom nie w smak niezależność Polski, dlatego straszą odebraniem funduszy i karami. Przy takim podejściu, należało by faktycznie zastanowić się nad wyjściem z tego eurokołchozu i zażądania od Niemiec rekompensaty za straty poniesione w II WŚ. Te fundusze to kropla w morzu w porównaniu do tego co są nam winni. Ty byś zapewne własną rodzinę sprzedał za parę euro i zmienił obywatelstwo na unijne wyrzekając się swojego.

      • Nie wierzę, że są tacy ludzie jak Ty. Większych bzdur to chyba nikt by nie wymyślił, chyba że tylko sam Jarosław.

    • Niezidiociały mimo bulu

      ty uważaj co gryzmolisz i nie obrażaj Polaków , tak Polaków .
      Proponuję sprawdzić kto i z czyjego nadania bryluje w waszych- twoich szeregach oraz jakie maja kontakty z waszym przyjacielem o którym piszesz.
      Nie mąć i przestań krętaczyć na zlecenie trolu.!!!!

  5. Lublin – Zamość też powinien być zelektryfikowany.

  6. Liczę w swej naiwności ze jak już zmoderbizuja te linie to może powstanie połączenie Lublin – Rzeszów i Rzeszów -Lublin w godzinach wieczorno nocnych. Bo to jakaś masakra żeby o 21 nie było połączenia żadnym środkiem publicznego transportu na trasie Rzeszów -Lublin 🙁

Materiały wideo

Lubelscy policjanci wzięli udział w akcji #GaszynChallenge (wideo)
Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)

Co? Gdzie? Kiedy?

WeFilm – Lubelskie Dni Filmu
Wielki finał piłkarskiego Turnieju Wolności w województwie lubelskim
„Obieraczki kapuściane” w Muzeum Wsi Lubelskiej
Kazimierskie Święta Sąsiada
Trwają zapisy do CITY TRAIL!