Coraz bliżej do nowoczesnego dworca w Lublinie. Ruszają konsultacje z mieszkańcami (wizualizacje)

Ratusz przedstawił dwie propozycje zagospodarowania rejonu nowego dworca metropolitalnego, jaki ma powstać w rejonie ul. Gazowej w Lublinie. Realizacja inwestycji całkowicie odmieni ten rejon miasta, dlatego też rozpoczęły się konsultacje z mieszkańcami w tej sprawie.

Cały czas trwają przygotowania do budowy w Lublinie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, które ma powstać w rejonie obecnego dworca południowego. Inwestycja ta ma całkowicie odmienić przestrzeń w obrębie ulic: Młyńskiej, Gazowej, Krochmalnej, Dworcowej, 1-go Maja, oraz Pocztowej. Według planów, pojazdy nie będą mogły wjeżdżać na Plac Dworcowy, który stanie się deptakiem. W związku z tym powstanie układ nowych dróg, które zapewnią komunikację do nowego dworca oraz na teren Targów Lublin. Powstaną również nowe chodniki i ścieżki rowerowe, a także tereny zielone.

W ramach projektu powstanie także nowy budynek dworca autobusowego wraz z peronami, który będzie mógł sprawnie obsługiwać autobusy komunikacji miejskiej, podmiejskiej oraz dalekobieżnej. Na terenie wokół budynku dworca powstanie około 85 miejsc postojowych dla autobusów i busów komunikacji podmiejskiej, w tym miejsca pod pętle komunikacji miejskiej oraz stanowiska do ładowania trolejbusów. W pobliżu zaplanowano parkingi tzw. KISS & RIDE, natomiast pod budynkiem dworca powstanie podziemny parking na 200 pojazdów dla podróżnych, na który zostaną przeniesione stanowiska TAXI. Dodatkowo, w bliskiej odległości dworca przy ul. Krochmalnej, zostaną wybudowane parkingi dla autobusów i mikrobusów, których czas oczekiwania na odjazd przekracza 15 min.

– To jedna z bardziej potrzebnych Lublinowi inwestycji. Od lat czekamy na poprawę jakości przestrzeni i obsługi pasażerów w rejonie obecnego dworca PKS i PKP. Prace projektowe dla tak skomplikowanego i wielobranżowego obiektu potrwają około dwóch lat, ale liczę na to, że wszyscy będziemy zadowoleni z ostatecznego efektu, a dworzec stanie się prawdziwą wizytówką Lublina Zachęcamy do merytorycznej dyskusji na temat tej inwestycji oraz czekamy na uwagi, dzięki którym dworzec i przestrzeń wokół będzie odpowiadała potrzebom mieszkańców – zapowiada Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Przygotowane zostały dwie koncepcje zagospodarowania tego terenu. Pierwsza z nich zakłada zachowanie połączeń drogowych w rejonie ronda Sportowców oraz dopuszcza ruch kołowy tylko dla transportu publicznego i pojazdów uprzywilejowanych na placu Dworcowym. Na samym dworcu zaplanowano 86 stanowisk autobusowych: 50 dla komunikacji pozamiejskiej, 16 dla komunikacji miejskiej, a także 20 dla autobusów, które oczekują na podjazd. W ramach zajezdni zaprojektowano 63 miejsca postojowe dla autobusów i 78 miejsc postojowych dla mikrobusów. Do tego parking na 185 aut w tym 6 dla taksówek. Sama bryła dworca autobusowego to 15 filarów o konstrukcji wspornikowej ustawionych w 3 rzędach po 5 w każdym, których forma odwołuje się do winorośli. Budynek jest 2 kondygnacyjny z miejscem na informację turystyczną, punkt promocji miasta i regionu, z użytkowym dachem zielonym otwartym dla pieszych.

Druga z koncepcji zakłada utworzenie 74 stanowisk autobusowych, 9 stanowisk dla komunikacji miejskiej i jedno podwójne stanowisko dla komunikacji zamiejskiej dla autobusów wysadzających pasażerów. W ramach zajezdni dla komunikacji zamiejskiej i dalekobieżnej zaprojektowano 63 miejsca postojowe dla autobusów i 50 miejsc postojowych dla mikrobusów. Sam budynek został zaprojektowany w postaci podwójnej bryły, której główna część zewnętrzna konstrukcyjna jest oparta na czterech słupach żelbetowych z głowicami stalowymi. Koncepcja ta całkowicie też zmienia organizację połączeń drogowych zarówno w rejonie ronda Sportowców jak i placu Dworcowym.

Do 6 grudnia miejscy urzędnicy czekają na uwagi na temat obu koncepcji nowego dworca. Celem konsultacji jest uzyskanie opinii mieszkańców w tej sprawie. Z kolei w środę 29 listopada o godz. 17:00 w sali obrad Rady Miasta w lubelskim Ratuszu odbędzie się publiczne spotkanie z przedstawicielami autorów koncepcji.

(fot. UM Lublin)
2017-11-22 17:30:48

23 komentarze

  1. Jakoś nie mam wyobraź, że to wszystko zmieści się w rzeczywistości, poza tym jak już ktoś wspomniał trochę za wysokie te dachy aby miały chronić podróżnych. I to więcej niż trochę. Jakoś tak to wygląda jakby projektant chciał dopasować teren do projektu a nie projekt do terenu. Ale porządek na tym terenie jak również na dworcu na Podzamczu powinien być już dawno zrobiony, bo jest to marna wizytówka miasta.

  2. Tysiące autobusów i busów przejeżdżających przez Unii Lubelskiej i Plac Bychawski – czeka nas armagedon większy niż po nowym Placu Litewskim.

  3. p;rzeciez to dworzec PKP.PKS,MPK w Tychach woj,slaskie. tylko troche dodano nie ktore wizualizacje. slyszalem ,zeo oni tam byli i fotografowali. Prezydencie ZUK znowu dajesz sie nabrac na duzy przekret przez architektow ????

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 3.7466zł 0.38%
    • GBP 5.1104zł 0.3%
    • EUR 4.548zł 0.16%
    • CHF 4.2219zł 0.37%

    Polub nas

    Materiały wideo

    Lubelscy policjanci wzięli udział w akcji #GaszynChallenge (wideo)
    Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
    99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
    W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
    W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)

    Co? Gdzie? Kiedy?

    Baśnie i bajki przeczytają znane osoby z terenu gminy. Posłuchać będzie mógł każdy
    Na placu Litewskim odbędzie się Nabożeństwo Ekumeniczne „Idę po wodzie”
    Gra miejska- Świąteczny Lublin
    Święta z Warsztatami Kultury
    W sobotę rusza cykl treningów i biegów indywidualnych CITY TRAIL