Czwartek, 25 kwietnia 202425/04/2024
690 680 960
690 680 960

Tak ma wyglądać nowy dworzec w Lublinie. Duże zmiany czekają też okolicę (wizualizacje)

Zaprezentowana została ostateczna koncepcja planowanego dworca metropolitalnego w Lublinie, przeznaczonego zarówno dla komunikacji kolejowej jak i autobusowej. Zawarto w niej uwagi, jakie zostały zgłoszone w trakcie konsultacji z mieszkańcami.

Bardzo duże zmiany czekają tereny w rejonie obecnego dworca głównego PKP w Lublinie. Jak już od dawna wiadomo, w tym miejscu ma powstać dworzec metropolitalny, który w jednej części miasta skupi komunikację kolejową i autobusową. W czwartek ratusz zaprezentował ostateczną koncepcję, która po przeprowadzonych z mieszkańcami konsultacjach, powstała z połączenia dwóch innych koncepcji. Rewitalizacja obejmie nie tylko sam teren, gdzie powstanie nowoczesny budynek dworca wraz z peronami, lecz zmieniony zostanie cały układ komunikacyjny w okolicy.

Obecne ulice zostaną przebudowane, powstaną też nowe, które usprawnią ruch i komunikację. Inny wygląd uzyskają także chodniki, ścieżki rowerowe, wszędzie zaplanowano też sporo zieleni i małej architektury. Zmiany obejmą ul. Młyńską, Gazową, Krochmalną, Dworcową, 1-go Maja oraz Pocztową. Nowy wygląd po rewitalizacji otrzyma również plac Dworcowy, który po całkowitym usunięciu ruchu kołowego stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego.

– To kolejna kluczowa inwestycja dla estetycznego zagospodarowania przestrzeni Lublina. Zdegradowany obszar zyska zupełnie nowe oblicze i mam nadzieję, że spełni oczekiwania mieszkańców zarówno jeśli chodzi o funkcjonalność jak i estetykę. Trzeba także pamiętać, że to inwestycja, która będzie służyła całemu regionowi, doskonale wpisująca się w metropolitalny charakter Lublina jako stolicy regionu. – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Na wniosek mieszkańców ul. Gazowa zostanie odcięta od dworca i będzie jednojezdniową dwupasmową drogą „bez wylotu” zakończoną placem manewrowym. Z kolei ul. Młyńska ma być poszerzona do 3 pasów ruchu, ul. Dworcowa będzie zawężona do 7 metrów i otrzyma nawierzchnię z ozdobnej kostki betonowej korespondującej z nawierzchnią placu. Z kolei ul. 1 Maja i ul. Młyńska na odcinku Dworcowa/pl. Bychawski zamienią się w woonerfy, czyli ciągi pieszo-jezdne, na których ruch pieszy ma pierwszeństwo nad ruchem kołowym, powstaną na nich zieleńce oraz obiekty małej architektury.

Sam dworzec będzie się składał z 43 peronów komunikacji pozamiejskiej oraz jednego podwójnego peronu przyjazdowego. Na jego terenie będzie 8 miejsc parkingowych oraz miejsca do ładowania pojazdów elektrycznych komunikacji miejskiej. Dla komunikacji miejskiej przeznaczone będą 4 miejsca postojowe, do tego przy ul. Krochmalnej powstanie zajezdnia autobusowa z 64 miejscami postojowymi dla busów i 60 dla autobusów. Zbudowany zostanie także parking podziemny, zlokalizowany pod peronami odjazdowymi i pod placem dworcowym, który pomieści 224 auta i 8 taksówek.

Władze miasta planują, że budowa nowego dworca rozpocznie się w przyszłym roku. Wcześniej bowiem trzeba przygotować niezbędną dokumentację. Jeszcze w tym roku ma powstać projekt budowlany. W pierwszym kwartale przyszłego roku ma zostać ukończony projekt wykonawczy. Wtedy dopiero będzie można wdrożyć procedury przetargowe związane z poszukiwaniem wykonawcy inwestycji. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, prace ruszą pod koniec 2019 roku i potrwają dwa lata.

60

(fot. UM Lublin)
2018-04-19 19:42:04

34 komentarze

  1. Czują, ze koniec ich bliski, to każdy, nawet beznadziejny projekt przepchną, by przytulić jeszcze parę grosza do kieszeni.

  2. Brzydkie to to może i nie jest, te filary są nawet dość ciekawym rozwiązaniem ale rodzi sie pytanie czy po prostu miasto i nas mieszkańców stać jest na budowe dworca z takim rozmachem ? Czy w czyimś matrixie Lublin jest jakąś metropolią z rozbudowanym przemysłem ze „degraduje” się na siłę kolejne tereny pod kolejne mało komu potrzebne osiedla czy biurowce ? Bo jak narazie to jesteśmy potęgą marketową i galeriową gdzie kokosów się nie zarabia więc i podatki tez nie zwalają z nóg a włodarze szaleją z wydawaniem publicznych pieniędzy jak by do budżetu warszawki inspirowali .Ktoś tu się za bardzo rozpędził chyba .

  3. A fajki gdzie będą sprzedawać ?

  4. Do okolicznej zabudowy pasuje… jak pięść do nosa.
    Nim rozpocznie się budowa nowego dworca, należałoby przebudować ulice, by usprawnić przejazd we wszystkie kierunki, bo po dołożeniu n-set autobusów/busów dziennie plus wielu samochodów osobowych przywożących/odbierających podróżnych z dworca autobusowego, będzie totalna blokada okolicznych ulic (i tak w godzinach szczytu tworzą się korki).

    • to się przesiądz na rower albo zasuwaj nogami jak ci korki nie pasują

      • Tak, „zasuwam nogami”, bo nie znoszę komunikacji miejskiej, a samochodem też trudno się poruszać po mieście i rowerem w sumie też nie lepiej (wkurzają mnie rowerzyści na chodnikach). Jednak jestem w stanie sobie wyobrazić te korki w okolicach dworców i przejazd autobusu przez samo miasto (do wylotówki), który będzie trwał znacznie dłużej. Wiem jak to obecnie wygląda, bo czasem odbieram znajomych z dworca PKP. Aktualna lokalizacja dworca autobusowego jest o tyle korzystna, że praktycznie w każdym kierunku jest w miarę dobry wyjazd. Owszem, dworzec wymaga przebudowy/remontu, ale niekoniecznie zmiany lokalizacji.

  5. Roszczeniowa Menda

    Będzie, za 50 lat albo i więcej. Gadają o tym co jakiś czas od dobrych kilku dziesięciu lat i nic, nic jeszcze nie powstało. Plany tego dworca widziałem już dobre 10 lat temu, teraz są kolejne, ale to już któreś z rzędu. Przetarg za przetargiem, wygrywa projekt, który nie jest realizowany, zapominają o nim, a pieniążki pod stołem oficjalnie dostaje zwyciężca.
    Zapomnijcie, że szybko zobaczycie tą inwestycję, nie ma co się łudzić.

  6. plagiat dworca z innych polskich miast .Tychy.Białystok !!!!!

  7. Żuk to powinno byś zrobione na początku twojego panowania .Kolejny raz nie będę głosował na ciebie
    w Lublinie są krętacze co oddawali kasę warszawiakom i po butach ich całowali

  8. Źle przeczytałeś Panie Kolego, postòj dla taxówek będzie pod byłą cukrownią żeby pasażerowie idąc tymi ciągami dla pieszych mogli podziwiać miasto a tym samym dzieło Pana Żuka, he, he …

Z kraju