Czwartek, 25 kwietnia 202425/04/2024
690 680 960
690 680 960

Wiele skarg do UOKiK na parkingi przy sklepach Aldi i Biedronka. „Zarządca naruszył zbiorowe interesy konsumentów”

Zarządca parkingów przy sklepach Aldi i Biedronka naruszył zbiorowe interesy konsumentów odmawiając uznania zasadnych reklamacji – uznał Prezes UOKiK Tomasz Chróstny w wydanej decyzji. Na firmę TD System została nałożona kara w wysokości 150 tys. zł.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymywał skargi dotyczące nieprawidłowości w działaniu parkingów zarządzanych przez TD System przy sklepach Aldi i Biedronka. Parkowanie przez pierwsze 60 lub 90 minut było bezpłatne, pod warunkiem że konsument pobrał bilet parkingowy i umieścił go za przednią szybą. Jeśli tego nie zrobił, zarządca parkingu naliczał opłatę w wysokości 90 zł albo 150 zł.

Jak wyjaśnia UOKiK, ze skarg, które wpływały do urzędu wynikało, że dodatkowa opłata nakładana była, gdy nie minął czas przeznaczony na bezpłatne parkowanie. Wezwanie otrzymywały osoby, które pobrały bilet parkingowy, lecz nie umieściły go za przednią szybą pojazdu. Działo się to z różnych przyczyn, np. konsument odruchowo włożył bilet do portfela i poszedł zrobić zakupy, nie zdążył wrócić z parkometru przed wystawieniem wezwania, bilet zsunął się na siedzenie itp. Takie postępowanie przedsiębiorcy wzbudziło wątpliwości Prezesa UOKiK.

Tak sytuację opisali Urzędowi konsumenci, którym spółka TD System odmówiła anulowania wezwania do zapłaty:

„W dniu wczorajszym (28.02.2020 r.) po raz pierwszy w życiu przyjechałam do sklepu ALDI w Pszczynie (…). Pobrałam z parkometru bilet i zostawiłam go w samochodzie na siedzeniu kierowcy – było ciemno a na to miejsce najmocniej świeciła latarnia. Po zrobieniu zakupów za wycieraczką miałam wezwanie do zapłaty z powodu braku biletu.”

„W dniu 27.04.2019 zaparkowałem na parkingu: Kraków Łokietka Biedronka w celu zrobienia zakupów. Po pobraniu biletu parkingowego (godz. 13:44:14) wróciłem do samochodu gdzie za wycieraczką znalazłem wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej, wystawione o godz. 13:45. Czas 46 sekund jest stanowczo za krótki na zapoznanie się z regulaminem parkingu i powrót z biletem parkingowym do auta na drugi koniec parkingu.”

Prezes UOKiK ustalił, że spółka TD System odmawiała anulowania wezwań do uiszczenia opłaty za brak biletu parkingowego, mimo że konsument pobrał bilet, ale nie umieścił go za przednią szybą samochodu.

– Nie kwestionujemy wprowadzenia wymogu pobrania biletu na parkingach przed sklepami, ale brak uczciwego i rzetelnego traktowania konsumentów, którzy zgłosili reklamację i byli w stanie udowodnić, że pobrali bilet. W takiej sytuacji przedsiębiorca powinien umożliwić konsumentom złożenie wyjaśnień i uwzględniać reklamacje. Tymczasem udowodnienie przez klienta, że pobrał bilet i robił zakupy w danym sklepie nie stanowiło podstawy do anulowania opłaty – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Jak informuje UOKiK spółka TD System odpowiadała na reklamacje w formie wystandaryzowanego pisma, nie analizując faktów i dowodów wskazanych przez konsumenta, ograniczając się jedynie do stwierdzenia, że konsument złamał regulamin parkingu.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził, że spółka TD System odmawiając uznania zasadnych reklamacji naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożył na nią karę finansową w wysokości 150 tys. zł (150 774 zł). Przedsiębiorca poinformuje o decyzji osoby, którym nie anulował wezwań do zapłaty i zamieści informację na stronie internetowej. Konsumenci na podstawie ustawy o nieuczciwych praktykach rynkowych mogą dochodzić od TD System zwrotu opłaty, powołując się na decyzję Prezesa UOKiK.

TD System nie zarządza już parkingami przy sklepach Aldi, zaś za rozpatrzenie zgłoszeń dotyczących parkingów przy placówkach sieci handlowej Biedronka odpowiada obecnie jej właściciel – Jeronimo Martins Polska.

Decyzja nie jest prawomocna – przysługuje od niej odwołanie do sądu.

(fot. lublin112.pl)

25 komentarzy

  1. Po co to całe zamieszanie, nikt nie zmusza do jazdy samochodem i do parkowania.

  2. A co z Biedrą w Lublinie na Unickiej? Tam nie dość, że czas to jeszcze musisz zrobić zakupy, a żeby uniknąć opłaty, paragon musi być wyższy niż 20,00 PLN !!!

    • 8888 przeczytaj uważnie artykuł jeszcze raz, a może zrozumiesz (lub nie) o co chodzi…?

      • Stefanek, a gdzie Twoi rodzice? Zamiast nadrabiać materiał, ty się lenisz przed kompem??

        • 8888, a jednak nie udało Ci się zrozumieć? ?
          Podpowiem Ci, tu nie chodzi o zasadność i regulamin pobierania opłat…
          Spróbuj jeszcze raz przeczytać.?

  3. chciwość nie popłaca

    Od kiedy wprowadzono te dziwne usprawnienia w Biedronce np lublin Jana Pawła to nie robię tam zakupów. Gdyby inni tak postąpili to myślę że inne takie pomysły wyparowały by im z głowy. Rozumiem że jeżeli ktoś notorycznie zostawia samochód na 10 godzin to należy go tego oduczyć ale łapanie i strasznie swoich klientów to jest strzał we własną stopę.

    • Nie przesadzaj, ja robię zakupy w Biedronce przy Jana Pawła, w niczym mi nie przeszkadza.
      Wreszcie można zaparkować niedaleko wejścia sklepu.
      Wcześniej cały parking zastawiony.

      • O, jeden z tych „na lewo”

        • 8888 jakie lewo, jaki masz problem?

          • A taki iż nie prawdę piszesz. Ule razy przejeżdżam lub chcę zrobić zakupy w/w Pierdzionce. To parking jest pełny. Sporo osób idzie do parkomatu po bilet, i kolejne zdziwienie iż nie można pobrać darmowego biletu, choć idziesz do kiosku. To powinno być karne bo muszę wejśc do Biedry i się zalogować do systemu a potem udać się do innego sklepu. To są jaja, i za to też powinni ich ukarać. Na Wojciechowskiej w Stokrotce podobnie, bo parkomat za słupem i oznakowanie mało widoczne dla kierującego aby nie spowodować kolizji.

            • Misiu zarzucasz o mus bezpodstawnie kłamstwo, a sam kłamiesz. Parking jest duży i pusty, i wcale nie musisz wchodzisz do biedry.
              Byłeś tam kiedykolwiek?
              Masz pod regulaminem napisane 60 min darmowego parkingu dla wszystkich klientów galerii a numery wpisujesz przy wejściu do biedry.
              Wcześniej jak byl darmowy to faktycznie przepełniony.

    • Przyczyna tego problemu jest jedna – miejscy urzędnicy i planiści mają całkowicie gdzieś kwestię budowy parkingów, obsługi komunikacyjnej nieruchomości itp. Niestety dzięki samochodom nasza cywilizacja dokonała olbrzymiego skoku do przodu, rozrosły się miasta i trudno teraz oczekiwać od ludzi że będą się poruszali piechotą wszędzie. Każdy ma mnóstwo osobistych spraw a doba ma 24 godziny, z czego 8 trzeba poświęcić na pracę, część na spanie, resztę na zakupy, dojazdy, dzieci. Nowe obiekty oddawane są do użytku gdzie więcej jest mieszkań jak miejsc postojowych, do tego obiekty do działalności gospodarczej gdzie o miejscu dla klienta można pomarzyć. To jest problem – planiści myślą tylko o tym jak wejść w tyłek deweloperowi żeby postawił jak najwięcej samych bloków żeby jak najwięcej kasy z metra kw wycisnąć.

    • Ja także przestałem robić tam zakupy. Jest tyle innych sklepów z darmowymi parkingami.

  4. Dalsza sprawa to opłata za parking.Np.na ulicy Sapiechy.Robiąc zakupy za 20 zł godzina parkowania gratis,jeżeli przekroczymy godzinę naliczana jest opłata na podstawie odręcznego biletu który zostaje u nas.Ciekawi mnie jak biedronka rozlicza ten dochód z fiskusem.Czy paniusia jest wyposażona w fiskalną drukarkę do paragonów?

  5. Patologie należy tępić, ale dobrze że są płatne parkingi po przekroczeniu pewnych limitów. Przynajmniej są miejsca, a tak robili sobie co niektórzy całodobowe darmowe parkingi

  6. I bardzo k….. dobrze, tylko kara za niska.
    Po drugie, po co jeździć do sklepów które jeszcze chcą was ……….. przy pomocy zewnętrznych firm.
    Jest tyle sklepów z darmowym parkingiem.

  7. I bardzo dobrze! Przy każdym markecie takie postawić! I nauczcie się czytać! Wjeżdżając i zostawiając auto automatycznie musisz podporządkować się danemu regulaminowi! Najeżdża się wieśniaków gruzami i porzucają na całe dnie gdzie popadnie! Walczmy z tym!

  8. Ta, jechać na drugi koniec Lublina, bo parking darmowy.
    Nie, dziękuję wolę przeczytać regulamin, też nic nie zapłacić, niż stać w korku i dokładać paliwo.

  9. Mnie ciekawi jak firma egzekwuje te mandaty. Wystawiają wezwanie i mają na klienta tylko nr rejestracyjny. Kto im udostępnia dane właściciela do egzekucji mandatu?

  10. Ja także nie robię już tam zakupów. Jest wiele sklepów z darmowymi parkingami.

Z kraju