Piątek, 10 maja 202410/05/2024
690 680 960
690 680 960

Sieć komórkowa Orange odda niewykorzystane środki z kont pre-paid

Prezes UOKiK zobowiązał spółkę Orange Polska do zwrotu pozostałych pieniędzy kontrahentom po wygaśnięciu ich konta pre-paid. To decyzja kończąca ostatnie z czterech postępowań w sprawie przepadku środków, które zostały na karcie po przeniesieniu numeru do innego operatora.

UOKiK analizował, czy operatorzy sieci komórkowych  zwracają konsumentom niewykorzystane pieniądze, gdy minie ważność ich konta na kartę. Prezes Tomasz Chróstny wydał już decyzje w tej sprawie wobec spółki Polkomtel, operatora sieci Plus, na którą nałożył ponad 20 mln zł kary. Dodatkowo zobowiązał T-mobile oraz Play do zwrotu pieniędzy konsumentom. Ostatnia decyzja dotyczy sieci Orange Polska.

– Orange Polska to ostatnia z badanych przez nas największych sieci, która nie oddawała konsumentom mającym telefony na kartę niewykorzystanych pieniędzy. Cieszę się, że uporządkowaliśmy tę praktykę, zaś konsumenci mogą odzyskać od operatorów pieniądze pozostałe na ich kontach pre-paid. Utrata niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania to utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne i Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. Operatorzy mają obowiązek uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Spółka Orange Polska we wzorach umów usług przedpłaconych zastrzegała, iż w chwili rozpoczęcia okresu pasywnego wartość niewykorzystanego limitu taryfy jest automatycznie anulowana. Jedynym sposobem, aby pieniądze nie przepadły było ponowne doładowanie przedłużające ważność konta.

Jeżeli użytkownik tego nie zrobił, ponieważ np. zapomniał lub chciał zmienić operatora, tracił niewykorzystane środki. Tomasz Chróstny zobowiązał Orange Polska do wprowadzenia procedury zwrotu pieniędzy pozostałych na koncie pre-paid. Nastąpi to w ciągu miesiąca od daty uprawnienia decyzji. Do tego czasu sieć komórkowa Orange musi poinformować o nowych zasadach wszystkich konsumentów usług przedpłaconych.

Jak ubiegać się o zwrot pieniędzy w Orange Polska?

  • Uprawnieni będą klienci, którzy w chwili złożenia wniosku mają co najmniej 6-miesięczny staż w sieci Orange lub sieci nju mobile.
  • Konsumenci muszą złożyć wniosek o zwrot niewykorzystanych środków w ciągu 30 dni od zmiany operatora lub upływu okresu ważności połączeń przychodzących.
  • Mogą to zrobić osobiście w autoryzowanych salonach Orange Polska, poprzez specjalny formularz elektroniczny dostępny w internecie lub telefonicznie, dzwoniąc na numer infolinii Biura Obsługi Klienta (ta ostatnia możliwość tylko do 1 kwietnia 2021 r.).
  • Zgodnie z Europejskim Kodeksem Łączności Elektronicznej spółka może pobrać niewielką opłatę manipulacyjną – na podstawie decyzji zobowiązującej jej wysokość nie może jednak przekroczyć 20 zł.
  • Zwrotowi nie będą podlegały środki powyżej nominalnej kwoty doładowania. Przykład: konsument doładował konto kwotą 50 zł. Była to oferta promocyjna, więc otrzymał dodatkowe 25 zł i na koncie łącznie miał do wykorzystania 75 zł . W momencie zmiany operatora na koncie pozostało mu 55 zł, ponieważ wykorzystał tylko 20 zł. Przysługuje mu zwrot 50 zł (nominalna wartość doładowania) pomniejszony o opłatę manipulacyjną.
  • W ciągu 30 dni od złożenia wniosku, Orange Polska przeleje pieniądze na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy.

(fot. pixabay.com)

6 komentarzy

  1. Telefony kupione w Orange mają sim-locka, utrudnia to użytkowanie urządzenia w zasięgu innych operatorów !

  2. wszyscy oszukują i trzeba uwarzać na każdego

    Z Orange na kartę miałem taki przepadek pieniędzy z doładowania na nr. prepaid, że przechodząc od nich z karty pre paid na abonament przepadły mi środki nie wykorzystane na koncie pre paid-owym i tylko głupi uśmiech pani w obsłudze Orange na moje pytanie co z tymi pieniędzmi się stało?