Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Ruszają konsultacje planistyczne dla rejonu ulic Nowy Świat i Wojenna

Rozpoczynają się konsultacje planistyczne dla rejonu ulic Nowy Świat i Wojenna w Lublinie. Projekt miejscowego planu zagospodarowania prezentowany jest po raz trzeci w niezbędnym zakresie, po zmianach wprowadzonych w efekcie złożonych uwag.

– Przy pracach nad zapisami planów zagospodarowania, miejski zespół urbanistów szuka i wypracowuje rozwiązania, które w największym stopniu pogodzą i zaspokoją potrzeby wszystkich uczestników opracowania. Zweryfikowaliśmy przebieg linii rozgraniczającej tereny przewidziane pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną, usługi i drogi, a także obszar zieleni towarzyszącej. Zmiany w części graficznej projektu dotyczą skrzyżowania ul. Nowy Świat z planowaną ulicą klasy zbiorczej oraz zakładanym pasem drogowym ul. Wojennej. Z kolei tekst projektu planu ma zaktualizowane podstawy prawne i wskaźniki parkingowe dla budynków wielorodzinnych i rowerów – mówi Małgorzata Żurkowska, Główny Urbanista Miasta.

Opracowywany plan miejscowy ma zabezpieczyć teren pod funkcje drogowe. Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Lublin wyznacza w tym obszarze trasę łączącą przedłużenie ul. Stadionowej (pod lub nad torami), wzdłuż ul. Wojennej, z ul. Wyścigową. Ma ona zabezpieczyć obsługę i dojazd do wielofunkcyjnego Dworca Metropolitalnego od południowej strony miasta. Pozostałe ustalenia kierunkowe studium przewidują w obszarze tereny zabudowy wielorodzinnej i usługowej, tereny kolejowe wraz z bocznicą kolejową prowadzącą do jednostki wojskowej przy ul. Wyścigowej.

Teren ten nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego a bieżące potrzeby inwestycyjne realizowane są w oparciu o wydane warunki zabudowy. Projekt planu obejmuje obszary w znacznej mierze zainwestowane i zagospodarowane, po południowej stronie torów kolejowych prowadzących do Dworca PKP. To część terenów zamkniętych (kolejowych), zabudowa mieszkaniowa, mieszkaniowo-usługowa oraz usługowa po północnej stronie ul. Nowy Świat (od ul. Kunickiego do ul. Wojennej) oraz pas drogowy ul. Wojennej wraz z terenem niezbędnym do poszerzenia pasa drogowego.

Parametry zagospodarowania zapisane w projekcie uwzględniają istniejącą zabudowę w ramach budynków wielorodzinnych z dopuszczeniem usług, budynków usługowych, placów i rozwiązań komunikacyjnych. Dla zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej w sąsiedztwie linii kolejowej projekt wprowadza rozwiązania umożliwiające ochronę mieszkańców przed ponadnormatywnym komunikacyjnym hałasem kolejowym. W ramach terenów kolejowych sąsiadujących z zabudową mieszkaniową wyznacza obszar zieleni izolacyjnej oraz w terenach mieszkaniowych obszar zieleni towarzyszącej.

Obecnie tory kolejowe stanowią znaczącą barierą komunikacyjną miasta i ograniczają możliwość powiązań w północno-południowym kierunku. Docelowo, dla połączenia nowego Dworca Metropolitalnego z południową częścią miasta, projekt dopuszcza przedłużenie ul. Stadionowej (w ramach drogi klasy zbiorczej) bezkolizyjnie pod torami kolejowymi, następnie w śladzie ul. Wojennej do ul. Wyścigowej. Przewiduje zmianę parametrów technicznych dla ul. Wojennej i zabezpiecza tereny pod jej poszerzenie, by mogła spełnić wymogi drogi wyższej klasy.

W rejonie linii kolejowej i bocznic kolejowych projekt dopuszcza na poziomie terenu lokalizację układu torowego wraz z infrastrukturą kolejową, parkingu lub zabudowy usługowej i obsługi kolejowej, natomiast poniżej terenu lokalizację ulicy zbiorczej realizowanej w formie tunelu. Uwzględnia również potrzebę zapewnienia dojazdu bocznicą kolejową do jednostki wojskowej zlokalizowanej poza granicą planu przy ul. Wyścigowej. Wzdłuż ul. Wojennej wydzielono teren komunikacji i obsługi kolejowej, w ramach którego planowany jest docelowy układ torowy bocznicy kolejowej.

Trzecie wyłożenie projektu planu potrwa do 7 czerwca. Miejski zespół urbanistów zaprasza do udziału w dyskusji publicznej nad prezentowanymi rozwiązaniami, która odbędzie się 2 czerwca. Uwagi można składać na piśmie lub drogą elektroniczną w nieprzekraczalnym terminie do 21 czerwca.

Ruszają konsultacje planistyczne dla rejonu ulic Nowy Świat i Wojenna

(fot. UM Lublin, źródło UM Lublin)

10 komentarzy

  1. „tory kolejowe stanowią znaczącą barierą komunikacyjną miasta” – Kolej to jest podstawowy środek transportu wielu miast i państw. Japonia, Londyn i za pewne wszystkie większe i gęsto zaludnione miasta świata, no może poza USA, bo tam wolą 10 pasową niż transport miejski.

  2. „wskaźniki parkingowe dla budynków wielorodzinnych i rowerów” – co do miejsc parkingowych dla rowerów, to czy do nich nie musi być doprowadzony dojazd? Jak to jest, że miejsca postojowe dla rowerów zlokalizowane są na chodniku, trawniku, czy w jakimś innym kącie działki, do którego nie ma jak dojechać?
    Wiem, że odpowiada za to architekt czy projektant drogowy (działający w konflikcie interesu, bo dla dewelopera), ale UM widzi i zatwierdza Plan Zagospodarowania Terenu, wiec dlaczego pozwala na wykonanie miejsca postojowego bez dojazdu?

    • Wyjdzie znowu na to, że się czepiam. Ale dlaczego jest tak, że dla wszystkich naturalne jest, że samochód trzyma się w garażu, ale już rowery, to ludzie trzymają na balkonach, czy klatkach schodowych?
      Przejść się przez nie nie da. Droga ewakuacyjna zastawiona. Winda i klatka poobijana i wymazana kołami rowerowymi.
      Jeżeli jest wymóg zaprojektowanie miejsc postojowych dla rowerów, to niech to będzie zrobione tak, żeby ludzie te rowery tam pozostawiali.

      • Ale najarałeś się, Sam do siebie odpisujesz. Czy zwróciłeś uwagę, że ulica ma nazwę Wojenna? Czy to jest takie obojętne dla ciebie?

        • Bo franiów jest tyle co kółek w jego(ich) rowerku.Więc dziwić się można,ale tylko w godzinach pracy frania(ów).

  3. Warunki zabudowy ustalają 0,5 miejsca postojowego na mieszkanie. Brawo dla chrabąszcza.

  4. Zbudowanie czegokolwiek do trzymania roweru to strata pieniędzy dla dewelopera.
    Nawet miejsca parkingowe to strata pieniędzy. Tak wygląda betonoza.
    Nawet wiaty śmietnikowe na nowych blokach przy ul. Nowy Świat czy Wojennej są takiej wielkości, że mieszczą dwa pojemniki na odpady. A przecież teraz jest tych pojemników, metal, plastik, zmieszane, szkło i to bez podziału, odpady biodegradowalne, papier, czyli przynajmniej pięć. Czyli mamy nowe osiedle z dwoma pojemnikami w wiacie, a reszta poza wiatą. Taki mamy krajobraz. Dodatkowo w każdym domu po dwa auta, statystycznie, i współczynnik pół leży i kwiczy. Nijak ma się to do projektu zatwierdzonego. Ściema deweloperska i tyle.

  5. Ciekawe ile wody w Bystrzycy upłynie zanim ta droga powstanie – o ile powstanie…
    Jeśli chodzi i tory przydałoby się jeszcze w jednym miejscu pokonać „barierę komunikacyjną”, tzn. połączenie ul. Zana z ul. Smoluchowskiego. Jednak to już opowieści z krainy mchu i paproci. Projekty pozabudżetowe może i są realizowane ale wyłącznie w interesie betonodeweloperów.

  6. „Bariery” to są ustawione na chodniku pod wejsciem kul-u w postaci stojaków na rowery. Stojaki zajmuja prawie połowę chodnika i „wyrastają” nagle i mozna sie o nie potknac bo są czarne i zlewają się z chodnikiem. Czy nie mogą ich przestawić gdzieś indziej bliżej ich budynku albo poświęcić kawałek trawnika przy Raclawickich? Ad nowo budowanych ulic to nie powinno być przejść podziemnych (strach się bać iść takim na tatarach) tylko powinny być nad ulicą ale z np przeszklonymi windami (oby nie takie jak ta „zabita” na estakadzie obok Carrefouru co sluzy jako wc) W razie czego będzie widać co się dzieje w takiej oszklonej windzie czy ktoś nie zasłabł a nie jak w takiej zabitej „trumience” poleży sobie tam rok albo dwa aż przyjdzie ekipa do naprawy

Z kraju