Piątek, 20 czerwca 202520/06/2025
690 680 960
690 680 960

Rusza budowa obwodnicy Kraśnika. Uroczyście wbito pierwszą łopatę (zdjęcia)

Uroczystym wbiciem pierwszej łopaty zainaugurowano budowę obwodnicy Kraśnika w ciągu przyszłej drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów. Na wydanie pozwolenia na budowę czeka jeszcze odcinek od Niedrzwicy Dużej do Kraśnika.

W poniedziałek w południe w Słodkowie Drugim odbyło się oficjalne rozpoczęcie prac związanych z budową obwodnicy Kraśnika. Jest to jeden z odcinków drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów. W wydarzeniu, oprócz przedstawicieli inwestora i wykonawcy czy też lokalnych samorządowców, wzięli udział wiceprezes Rady Ministrów Jacek Sasin, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wojewoda lubelski Przemysław Czarnek i Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.

Obwodnica Kraśnika ma mieć długość 10 km i dwie jezdnie z dwoma 3,5 metrowej szerokości pasami ruchu w każdym kierunku. Do tego pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Jezdnie dzielić będzie 5 m pas zieleni z barierą energochłonną, zostanie również pozostawione miejsce pod trzeci pas ruchu. Rozpocznie się w okolicach miejscowości Lasy, przetnie ulicę Janowską a dalej pobiegnie w kierunku Słodkowa Pierwszego.

Wykonawca, którym jest hiszpańska firma Aldesa Construcciones Polska, oprócz samej drogi ma zbudować dwa węzły: Kraśnik Północ i Kraśnik Południe, Miejsce Obsługi Podróżnych w Słodkowie oraz Obwódu Utrzymania Drogowego z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi. Na samej trasie powstanie też 9 wiaduktów, 2 mosty i 2 przejścia dla zwierząt. Na koniec firma ma wyremontować obecną drogę krajową nr 19 na odcinku blisko 9 km. Przebudowane zostaną także lokalne drogi aby w pełni zapewniały obsługę przyległych terenów.

Jest to kolejny odcinek przyszłej drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów, na którym trwają już prace. Wcześniej rozpoczęły się one od Kraśnika do granicy z województwem podkarpackim a także od Lublina do Niedrzwicy Dużej. Trasa S19 jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. W Polsce będzie mieć ponad 700 km długości. Szlak przebiegać będzie przez teren województw: podlaskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. Cała Via Carpatia połączy Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję.

Rusza budowa obwodnicy Kraśnika. Uroczyście wbito pierwszą łopatę (zdjęcia)

Rusza budowa obwodnicy Kraśnika. Uroczyście wbito pierwszą łopatę (zdjęcia)

Rusza budowa obwodnicy Kraśnika. Uroczyście wbito pierwszą łopatę (zdjęcia)

Rusza budowa obwodnicy Kraśnika. Uroczyście wbito pierwszą łopatę (zdjęcia)

(fot. UW, GDDKiA)

19 komentarzy

  1. Polski Związek Kołnierzy Wymiętych
    Ocena: 0

    Brawo. Kraśnik, który de facto już teraz ma obwodnicę i nie występują praktycznie żadne problemy z jego ominięciem w drodze na Rzeszów, będzie miał drugą, a Niemce dalej toną w korkach i ich komunikacyjny paraliż ciągle się pogłębia.

    Urzędasy ze zdjęcia zrobiliby lepszy użytek z tych łopat, gdyby każdy wziął po jednej i porządnie pie*dolną się nią w łeb.

    • Obwodnica Kraśnika będzie fragmentem S19. To co jest teraz (na południu Kraśnika) to nie jest obwodnica w standardzie drogi ekspresowej, a na północ biegnie przez miasto (w obszarze zabudowanym) więc to tym bardziej nie jest obwodnica. Obwodnica Niemiec będzie częścią tej samej drogi (drogi ekspresowej), ale będzie realizowana później.
      To są największe inwestycje drogowe w skali kraju, przygotowywane latami i głos laików, że powinno się to robić inaczej (w innej kolejności) wzbudza tylko wyraz politowania nad kimś kto nie zdaje sobie sprawy z tego, że o czymś nie ma pojęcia.

      • A pisząc inaczej: wybudujmy pół kilometra obwodnicy Niemiec + kilka kilometrów dróg dojazdowych do tej obwodnicy + 2 tymczasowe wiadukty kolejowe + kilka tymczasowych mostów, bo PZKW nie chce się stać kilka miesięcy dłużej w korkach w Niemcach.

        • Sprawdziłem.
          S19 na północ od Lublina do A2 jest na etapie decyzji środowiskowej.
          S19 na południe od Lublina do A4 (w Rzeszowie) jest na etapie budowy lub procedury zaprojektuj i zbuduj.
          Daje to nie mniej niż kilkanaście miesięcy różnicy, w porywach do kilku lat.

      • Pabloo(oryginał)
        Ocena: 0

        Gdzie byłeś larwo, jak trzeba było Akcje ze zniczem komentować ??? 🙂

      • Polski Związek Kołnierzy Wymiętych
        Ocena: 0

        Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że:
        – zarówno obwodnica Kraśnika jak i planowana obwodnica Niemiec będą częścią S19,
        – obecna „obwodnica” Kraśnika nie jest w standardzie drogi ekspresowej (ale jednak ISTNIEJE – Niemce nie mają żadnej obwodnicy, choć

        Niemniej, wszystko jest na dobrej drodze, żeby wkrótce korki w Niemcach od strony Białegostoku sięgnęły Lubartowa, a od strony Lublina – zaczynały się w Ciecierzynie. To jest kwestia najbliższych miesięcy, a łopata pod obwodnicę Niemiec nie została jeszcze nawet wbita w ziemię, choć mieszkańcy tej miejscowości upominają się o nią bodajże od lat 80-tych. Także – nie, nie jest to nowość, że Niemce potrzebują obwodnicy i nie, nikt mi nie wmówi, że nie można było tego wziąć pod uwagę przy planowaniu i późniejszym realizowaniu poszczególnych odcinków Via Carpathia.

        • Ocena: 0

          fakt faktem przejazd przez Niemce to katorga, zaś Kraśnik jest troszkę szybciej bo ma szerokie plecy marszałka a wczesniej posła i wiceministra widocznego na fotce oraz byłego juz posła z opzycyjnej obecnie partii. Co pewnie jakoś tam wpłynęło na kolejność budowy

          • Polski Związek Kołnierzy Wymiętych
            Ocena: 0

            Dokładnie do tego zmierzam. Nie jest żadnym przypadkiem, że obwodnica Kraśnika jest robiona w pierwszej kolejności, ale absolutnie nie ma to żadnego związku z jakąkolwiek logiką czy realną oceną tego, które odcinki S19 są najpilniej potrzebne.

            Ale Kraśnik to w końcu miasto i to powiatowe, a do tego ziemia ojczysta pana marszałka województwa lubelskiego, a Niemce to przecież nawet miasto nie jest, wiec niech Kraśnik ma dwie obwodnice, a Niemce niech dalej toną w korkach.

    • Ocena: 0

      istniejąca obwodnica Kraśnika wiedzie do Kielc

  2. Gdzie ksiundz ? Pewnie na odbiór się będzie szykował ?

  3. Jak się dorwali do roboty, szkoda, że tylko przez chwilę. Jakby ten zdymisjonowany wojewoda i jego ferajna pomachali łopatami troczę dłużej, choćby kilka dni, to by pół obwodnicy zbudowali. Jaka to by była oszczędność dla budżetu krajowego i unijnego.

  4. Jak nie było księdza z wodą święconą to pewnie droga będzie przeklęta. Zwalili sprawę

  5. Ocena: 0

    Prosimy o zwrot dwóch brakujących łopat do magazynu!
    Bez nich nie rozpoczniemy budowy stoczni w Radomiu.

  6. a zdjecia …w stylu 112 pokazywać tak by nie było widac politykow pisu. brawo dobra zmiano! mlody walęsiak i pitera głosowali przeciwko budowie!bo juz dawno ,,via” by była!

  7. Ocena: 0

    Odstawili TEATRZYK dla ludu ciemnego,a lud ciemny patrzy i bije brawo.ŻAŁOSNE.a dlaczego tych łopat niewbije zwykły,normalny człowiek.wszędzie na uroczystościach wielcy urzędnicy i posłowie a budujecie za pieniądze z naszych podatków,DLACZEGO NA TYM ZDJĘCIU NIEMA ZWYKŁEGO PODATNIKA.

  8. nie widziałem .że Kraśnik jest tak duży że potrzebuje dwóch węzłów w zupełności wystarczyłby jeden odległość między węzłami ok.5km ,koszt węzła pozostawię bez komentarza ,projektanci drogi bez komentarza

  9. Ocena: 0

    O, był ten od dzików. Pewnie pokazywał okolicznym kobietom jak się ryje w ziemi za żołędziami. Dziki ponoć wiedzą a kobiety nie.

  10. ma ktoś linka do tego planu w przyzwoitej rozdzielczości ?

Z kraju

Lubelski biznes

Biznes i handel

Sport

Polityka

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia