Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Projektowanie ekspresówki zakończone. Kiedy wojewoda podpisze zezwolenie, będzie mogła ruszać budowa

Wykonawca kolejnego odcinka trasy S19 złożył wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Oznacza to, że na początku przyszłego roku powinna ruszyć budowa.

Firma Stecol Corporation, generalny wykonawca odcinka drogi ekspresowej S19 między Radzyniem Podlaskim a Międzyrzecem Podlaskim zakończyła prace związane z przygotowaniem projektu przyszłej trasy. Tym samym złożyła do wojewody lubelskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Po uzyskaniu tego ważnego dokumentu będą mogły ruszyć prace budowlane. Dla właścicieli działek, po których wyznaczono przebieg ekspresówki, to również zielone światło do uzyskania odszkodowań za nieruchomości.

Jak wyjaśnia Łukasz Minkiewicz z lubelskiego oddziału GDDKiA, ZRID określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził Wojewoda Lubelski. Powołani przez niego niezależni biegli, rzeczoznawcy majątkowi, oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomości.

Realizowany odcinek Radzyń Podlaski – Międzyrzec Podlaski ma ok. 22,3 km długości. Na początkowym fragmencie, nowa trasa będzie przebiegać w śladzie obecnej drogi krajowej nr 19. Następnie poprowadzona zostanie nowym korytarzem i od zachodniej strony ominie Kąkolewnicę. W ramach inwestycji planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy z nich, o nazwie Kąkolewnica, zlokalizowany zostanie w okolicach miejscowości Grabowiec, drugi to Radzyń Podlaski Północ, na końcu obwodnicy miasta. Do tego powstaną cztery mosty, jedenaście wiaduktów, przejście dla zwierząt dużych, sześć przejść dla zwierząt średnich, dziesięć przepustów z funkcją przejść dla zwierząt małych oraz drogi dojazdowe i lokalne.

Z uwagi, iż procedura uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej jest długotrwała, budowa drogi powinna ruszyć w pierwszym kwartale przyszłego roku. Zgodnie z planem, trasa ma być gotowa w I połowie 2026 roku. Koszt inwestycji to ok. 570,7 mln zł.

Jeżeli chodzi o pozostałe odcinki trasy S19 z Lublina w kierunku Białegostoku, to trwa oczekiwanie na ZRID dla trzech z nich: Lublin – Lubartów, dobudowa drugiej jezdni na obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej a także Międzyrzec Podlaski – granica z województwem mazowieckim. Natomiast wykonawcy odcinków Lubartów – Kock oraz Kock – Radzyń Podlaski prowadzą prace mające na celu stworzenie projektu przyszłej trasy.

(fot. lublin112/zdjęcie ilustracyjne)

2 komentarze

  1. To co jest obwodnicą Kocka i dumnie nazwane S19 powinno być z powrotem przemianowane na DK 19. Drużki powiatowe są nieraz szersze niż ta „ekspresówka”. Może niedługo ścieżki leśne dostana również oznaczenie jako drogi ekspresowe?

  2. Drużki, zwłaszcza po kilku weselach to są nawet zbyt szerokie. A już powiatowe…

Dodaj komentarz

Z kraju