Wtorek, 19 marca 202419/03/2024
690 680 960
690 680 960

Pracodawca nie chce podpisać świadectwa pracy. Co zrobić w tej sytuacji – radzi adwokat

Przedstawiamy kolejną bezpłatną poradę prawną, związaną z problemami naszych czytelników. Tym razem związana jest ona przypadkiem ociągania się byłego pracodawcy co do obowiązku wystawienia świadectwa pracy. Jak zawsze, pomocny w problemach naszych czytelników jest lubelski Adwokat Łukasz Lecyk.

Nasz czytelnik pyta, co może zrobić aby pracodawca wydał mu świadectwo pracy. W tym przypadku właścicielem zarejestrowanej w Polsce firmy i jej prezesem jest obywatel Ukrainy. – Napisałem do niego maila, że polskie prawo nakłada na pracodawcę obowiązek wystawienia świadectwa pracy wraz z podpisem, tym bardziej, że była to umowa o pracę.

Księgowa, tj. osoba która zajmuje się rachunkowością w tej firmie, tego nie zrobi tzn. nie podpisze świadectwa bo nie jest upoważniona do tego. Ale ten człowiek nie rozumie. W Polsce jest osoba, która wypisała mi świadectwo pracy, jest nim koordynator, ale cóż jak od 4 listopada nie podpisał dokumentu właściciel firmy.

Ja już mam inna prace, ale to logiczne, że muszę posiadać świadectwo pracy od poprzedniej firmy w której pracowałem. Proszę o odpowiedź, jak mogę wymusić wystawienie mi świadectwa pracy od poprzedniego pracodawcy – wyjaśnia swój problem nasz czytelnik.

Adwokat Łukasz Lecyk przypomina, że zgodnie z przepisem art. 97 kodeksu pracy, w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. – Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą. Zgodnie z przepisem art. 282 ww. kodeksu, kto, wbrew obowiązkowi nie wydaje pracownikowi świadectwa pracy, podlega karze grzywny od 1000 zł do 30 000 zł. Polecam zatem zgłoszenia sprawy do Państwowej Inspekcji Pracy – tłumaczy mecenas.

Bezpłatnych porad prawnych dla czytelników portalu lublin112.pl udziela adwokat Łukasz Lecyk z Kancelarii Adwokackiej mieszczącej się przy ul. Czechowskiej 4/321 w Lublinie – http://www.adwokat-lecyk.pl/

(grafika – lublin112)
2016-11-27 18:10:57

10 komentarzy

  1. Czy na umowie zleceniu pracodawca też ma wystawić świadectwo pracy?

  2. Na umowie zlecenia nie otrzymujesz swiadectwa pracy możesz jedynie zwrócić się z prośbą o wystawienie zaświadczenia o okresie wykonywania zlecenia.

  3. Nie, do umów zlecenia stosujemy przepisy kodeksu cywilnego a nie kodeksu pracy.

  4. Upominajcie sie o swoje i gromadźcie „kwity” – każdy miesiąc, a nawet dzień zatrudnienia na starość ja znalazł.
    Mojemu koledze nasz „Święty ZUS wytknął brak do emerytury dwóch dni. Ponieważ pracował jako kierowca w MPK i w momencie odejścia z Zakładu skończył mu się termin ważności badań lekarskich, po powtórnym zatrudnieniu musiał je przejść.
    Badania trwały 2 dni więc kiedy je odbył, po otrzymaniu stosownego zaświadczenia, złożył wypowiedzenie.
    Za badania zapłacił pracodawca, a on otrzymał Świadectwo pracy potwierdzające te 2 brakujące dni pracy.
    Tak działa „święty” ZUS.

    • Apoloniusz Pierdółko, brat Kleofasa, też Pierdółki, a mąż starej Pierdółkowej

      ZUS wylicza co do jednego dnia. Aż dziw bierze, że nie robi tego w godzinach, minutach i sekundach.

  5. Ale porada… Byle internauta PIP może polecić.

Z kraju