Sobota, 20 kwietnia 202420/04/2024
690 680 960
690 680 960

Ponad 63 mln złotych na rozwój komunikacji miejskiej w Lublinie. Powstaną parkingi i węzły przesiadkowe

Szereg inwestycji związanych z poprawą dostępności komunikacyjnej i rozwojem komunikacji zbiorowej zaplanowano na terenie Lublina. Właśnie miasto otrzymało na ten cel dofinansowanie.

W poniedziałek prezydent Lublina Krzysztof Żuk i marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski podpisali umowę o dofinansowaniu ze środków unijnych realizowanego przez miasto dużego projektu związanego z komunikacją miejską. Jego celem jest m.in. ograniczenie liczby samochodów, jakie każdego dnia wjeżdżają do Lublina, a jednocześnie skłonienie osób, które przyjeżdżają do miasta, do korzystania z autobusów i trolejbusów. Jednak tego typu rozwiązanie nie jest możliwe bez dużych inwestycji. W tym przypadku mają one służyć zarówno mieszkańcom Lublina jak też regionu.

Głównym założeniem projektu jest rozwój i usprawnienie systemu komunikacyjnego w obszarze Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. W jego skład oprócz Lublina wchodzą gminy Głusk, Jabłonna, Jastków, Konopnica, Lubartów, Mełgiew, Nałęczów, Niedrzwica Duża, Niemce, Piaski, Spiczyn, Strzyżewice, Wólka oraz miasta Świdnik i Lubartów. Realizacja projektu ma pozwolić na rozwój komunikacji publicznej zapewniającej mieszkańcom dojazd do i ze szkół, miejsc pracy czy urzędów poprzez efektywny wybór środków komunikacji zbiorowej.

W tym celu powstaną zespoły przystanków przesiadkowych i pętli komunikacji miejskiej integrujących najważniejsze węzły komunikacyjne wraz z infrastrukturą przystankową. Ich lokalizacje zostały wyznaczone w sześciu miejscach. Pierwszy w rejonie ul. Związkowej obejmujący przystanki na al. Spółdzielczości Pracy, ul. Związkowej i ul. Węglarza, drugi na Poczekajce z przystankami w rejonie al. Kraśnickiej i ul. Bohaterów Monte Cassino, trzeci w rejonie ronda im. R. Dmowskiego, czwarty przy dworcu głównym PKP, piąty w okolicach przystanku kolejowego Lublin Zadębie zaś szósty w rejonie ul. Kunickiego i Mickiewicza.

Najważniejsze jednak będą parkingi. Te powstaną w trzech rodzajach: Park&Ride czyli w pobliżu peryferyjnych przystanków gdzie kierowcy zostawią swoje auta i przesiądą się do komunikacji zbiorowej, Kiss&Ride czyli wyznaczone miejsce służące do krótkiego postoju głównie przy dworcach oraz Bike and Ride dla rowerów, który umożliwia bezpieczne pozostawienie jednośladu i kontynuację dalszej podróży przy użyciu publicznego transportu zbiorowego. Ich lokalizację wyznaczono na terenie węzłów przesiadkowych.

Węzeł Żeglarska w okolicy ul. Krężnickiej ma mieć parkingi na 36 miejsc postojowych i 10 zadaszonych stojaków na rowery, przy ul. Abramowickiej w rejonie granicy miasta znajdą się 23 miejsca postojowe, przy ul. Józefa Franczaka „Lalka” zaplanowano 6 miejsc postojowych i 10 stojaków na rowery a także 44 miejsca postojowe przy istniejącej pętli przy ul. Grenadierów zaś przy al. Kraśnickiej na granicy z Konopnicą 36 miejsc dla samochodów i 10 dla rowerów. Kolejne węzły znajdą się przy ul. Granitowej, Zbożowej o Osmolickiej. Przebudowana zostanie także ul. Wygodna, będąca dojazdem do jednego z węzłów.

Projekt obejmuje również budowę i modernizację wiat przystankowych na węzłach przesiadkowych i zespołach przystanków przesiadkowych oraz budowę stacji do ładowania autobusów elektrycznych na pięciu węzłach przesiadkowych. Całkowita wartość inwestycji wynosi 63,3 mln zł z czego 36,1 mln zł to dofinansowanie z środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego.

(fot. UM)

40 komentarzy

  1. Gmina Spiczyn w Obszarze Funkcjonalnym? Z siedmioma kursami starych trupów na dobę do Charlęża i Zawieprzyc? Bez aktualnego rozkładu na żadnym z przystanków? Za cenę 6pln czy może obecnie nawet 6,5? Gdy do Łuszczowa mogę dojechać z tego samego dworca za 3? Jeśli mam wydać 13pln codziennie na jazdę busem, w którym gra badziewne radio z disko polo, to wolę obrócić autem i mniej wydać na paliwo (2litry Pb95 za 9,40pln). A jeśli jedzie ze mną żona i trójka dzieci, to już całkowicie się bus nie kalkuluje. Ja nie rozumiem zupełnie sensu włączania gminy Spiczyn do tego obszaru funkcjonalnego.

  2. 36,10,6 miejsc parkingowych? Mają rozmach skurkomieszani.

  3. A podwyżki dla kierowców kiedy? Ciekawe kto będzie jeździć, bo jak tak dalej pójdzie to nie bedzie komu z zajezdni wyjechać. I misterny plan w ….

  4. Niespełna 150 miejsc parkingowych dla samochodów, rozlokowane przy 5 pętlach autobusowych ma rozwiązać problem???? Kpina jakaś.

Z kraju