Sobota, 15 lutego 202515/02/2025
690 680 960
690 680 960

Ponad 60 mln zł za transport węgla z Bogdanki. O zamówienie walczą cztery firmy

Kontrakt obejmujący transport kolejowy 1,6 mln ton węgla energetycznego z Bogdanki do elektrowni Połaniec chcą realizować cztery firmy. Oprócz naszego narodowego przewoźnika są też spółki mające swoje korzenie w Wielkiej Brytanii, Czechach i Niemczech.

Do 31 marca obowiązuje umowa na dostawy węgla z kopalni w Bogdance do elektrowni Połaniec. Od lat jedynym przewoźnikiem jest spółka PKP Cargo, która zaznacza, iż Enea to jeden z jej kluczowych klientów, z którym to prowadzi dobrą wieloletnią współpracę. W ostatnich dniach zaalarmowano nas jednak, iż sytuacja ta może ulec zmianie.

Wszystko dlatego, że o kontrakt starają się także inni przewoźnicy, zaś ich oferty są znacznie korzystniejsze cenowo. Elektrownia chce podpisać nową umowę na okres dwóch lat. Obejmuje ona przewóz transportem kolejowym do 1,6 mln ton węgla energetycznego.

-Zainteresujcie się tematem przetargu, jaki ogłosiła Enea na dostawy węgla z Bogdanki. PKP Cargo może właśnie stracić wieloletni kontrakt, gdyż zaproponowała najwyższą kwotę. A dla lubelskiego oddziału umowy węglowe są podstawą i stanowią ok. 80 proc. całości realizowanych przewozów. Oby nie wróciła sytuacja z ubiegłego roku – zaalarmował nas jeden z pracowników spółki.

Postępowanie dotyczące transportu węgla zostało podzielone na dwie części obejmujące transport węgla w ilości do 800 tys. ton, przy czym zastrzeżono możliwość zmniejszenia tej ilości do 640 tys. ton. W obu najkorzystniejszą kwotę, wynoszącą 27,5 mln zł, złożył Freightliner, czyli prywatny przewoźnik kolejowy wywodzący się z Wielkiej Brytanii. ČD Cargo Poland, spółka zależna czeskiego narodowego przewoźnika zaproponowała 34,4 mln zł, a wchodząca w skład niemieckiego koncernu Deutsche Bahn DB Cargo Polska wyceniła swoje koszty na 34,6 mln zł. Tymczasem oferta PKP Cargo wyniosła ponad 37,1 mln zł.

Jak jednak ustaliliśmy, nic nie jest jeszcze przesądzone. Wszystko dlatego, że wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi dopiero poprzez aukcje elektroniczne. A tu poszczególne firmy z pewnością będą regulować swoje oferty cenowe. Przypomniano nam, że podczas poprzedniego przetargu narodowy przewoźnik początkowo także złożył najdroższą ofertę, tymczasem później zwyciężył aukcję utrzymując kontrakt z Eneą.

27 komentarzy

  1. Rolnik spod granicy
    Ocena: 20

    Ale to proste, wystarczy złożyć dobrą ofertę. Nic prostszego aby wygrać przetarg. Tylko przy niskiej stawce nie wiem czy będzie tyle kasy na prezesów, związkowców i innych pierdzistołków.

  2. Ocena: 5

    robią wszystko żeby zakończyć swoje rządy przed czasem…
    jak ktoś śledzi sytuację to przypomni sobie małą aferę w której to była mowa o gościu który w kamizelce DB przechadza się po halach spółki PKP teraz już wiecie po co??? niemiec daje około 3 mln. mniej niż Polski przewoźnik… Wygra niemiec który w ten sposób doprowadzi do przymusu sprzedaży spółki i przejmie jak za grosze jednocześnie pozbywając się konkurencji a co za tym idzie będzie dyktował swoje ceny….
    Przecież tu nie trzeba być nie wiadomo jakim wykształconym żeby połapać się o co chodzi …
    OBUDŹMY SIĘ!!!

  3. Przecież LWB jest spółką prawa handlowego notowana na giełdzie.Kto ma dopłacić tą różnice 10 milionów, my podatnicy?Tak działa rynek, a co jeżeli wybrali by Cargo a za dwa lata wszedł by tam prokurator szukając chętnych ,którym mógł by postawić zarzuty o działaniu na szkodę spółki?

  4. Nawet transport paliw oddadzą zagranicznym najemcom…

  5. Jak w Polsce po naszych torach budowanych za nasze pieniądze mają jeździć niemieckie koleje???? Co to za kraj ???? Co to za ludzie ???? PODZIEKOWAĆ TAKIEJ WŁADZY!!!!!!

    • Ocena: 5

      Jak w Polsce po polskim niebie mogą latać nie polskie samoloty😅🤣

    • A jak nasz transport kołowy jeden z największych w Europie jeździ po drogach Niemiec i innych krajów to już jest ok? Za darmo z naszej infrastruktury nie będą korzystać więc w czym problem?

  6. wstydu oszczędźcie
    Ocena: 3

    Zwolniono polskich pracowników a chce się zastąpić obcymi firmami co za grosze zarodnia Polaków. Niech fachmajster zatrudni Anglików do lokomotyw, anglików do torów i całej infrastruktury to później uczciwie wyliczy koszty. Polak pracuje tanio i dobrze i to wiedzą wszędzie a magików od kasy nam nie potrzeba.

  7. Rozwalić krajowego przewoźnika, a potem nie będzie miał kto czołgów wozić.

  8. Ocena: 2

    Ja słyszałem o ukraińskich „korzeniach”.

  9. Jasio, bo płacą podatki w kraju? Bo stanowiska pracy Polaków zostaną? myśl! chytry traci dwa razy.

  10. Ksiądz kopiący psa przez ogrodzenie . Wpisać w Google
    Powielać .
    Kochają dzieci ale braci mniejszych już nie .

Dodaj komentarz

Z kraju

Biznes i handel

Polityka i społeczeństwo

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia