Niedziela, 19 maja 202419/05/2024
690 680 960
690 680 960

Pomimo niesprzyjającej pogody mieszkańcy Lublina nadal jeżdżą rowerami miejskimi

Choć przyszła jesień, samoobsługowe wypożyczalnie rowerów publicznych wciąż działają na najwyższych obrotach. W weekend operator systemów w czternastu polskich miastach, Nextbike Polska, odnotował 6-milionowy wynajem oraz 250-tysieczną rejestrację użytkownika w tym sezonie.

Tegoroczny sezon rowerów publicznych w większości miast został zainaugurowany na początku marca. W ciągu 7 miesięcy i 8 dni, jakie upłynęły od tego czasu, rowerzyści z czternastu sieci wypożyczalni, obsługiwanych przez Nextbike Polska (Warszawa, Łódź, Lublin, Wrocław, Białystok, Poznań, Opole, Katowice, Grodzisk Mazowiecki, Konstancin-Jeziorna, Stalowa Wola, Legnica, Juchnowiec Kościelny oraz Michałowice), dokonali 6 050 788 wynajmów. Równocześnie odnotowano 253 662 rejestracje nowych użytkowników.

Jak wynika z danych operatora, to najlepszy wynik odkąd profesjonalne systemy rowerowe pojawiły się w Polsce, czyli od czerwca 2011 roku. Dla porównania, na tym samym etapie ubiegłego roku wypożyczeń było 3 672 473, a rejestracji – 172 300.

Największy udział w tak intensywnym wykorzystaniu rowerów mają:
– Warszawa: 1 767 690 wypożyczeń oraz 69 414 rejestracji
– Łódź (start sezonu: 30 kwietnia): 1 404 428 wypożyczeń oraz 63 761 rejestracji
– Wrocław: 932 463 wypożyczenia oraz 24 916 rejestracji
Lublin (start sezonu: 21 marca): 807 870 wypożyczeń oraz 22 568 rejestracji
– Białystok (start sezonu: 21 marca): 431 473 wypożyczenia oraz 8 334 rejestracje
– Poznań: 346 889 wypożyczeń oraz 24 056 rejestracji

W trakcie trwania obecnego sezonu odnotowano także największą dzienną liczbę wypożyczeń (52 288 wynajmów w dniu 3 czerwca) oraz rekord miesięczny (1 204 782 wynajmy w maju) w całej historii polskich systemów rowerowych. Codziennie w całym kraju wypożyczano je średnio 27 255 razy. Według danych Nextbike’a, statystycznie co 3 sekundy w Polsce dochodzi do wypożyczenia.

W latach 2011 – 2016, 910 361 użytkowników zarejestrowanych w systemach Nextbike’a przeprowadziło już 15 845 649 wynajmów. Najwięcej z nich miało miejsce w warszawskim Veturilo (7 641 549), Wrocławskim Rowerze Miejskim (2 386 025), Łódzkim Rowerze Publicznym (1 404 428), Lubelskim Rowerze Miejskim (1 373 479) oraz w sieci BiKeR – Białostocka Komunikacja Rowerowa (1 250 204).

– W sześcioletniej historii samoobsługowych systemów rowerowych, które prowadzimy w całej Polsce, mamy obecnie do czynienia z najwyższym natężeniem eksploatacji i rzeczywiście rekordową popularnością wypożyczalni. W ciągu ostatnich 7 miesięcy doszło do 38 procent wynajmów i 28 procent rejestracji z lat 2011 – 2016 – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike’a. – Sześciomilionowe wypożyczenie i 250-tysięczna rejestracja w tym roku najlepiej pokazują, że ekologiczna komunikacja miejska oraz „ekonomia współdzielenia”, w które wpisują się rowery publiczne, z miesiąca na miesiąc zyskują coraz bardziej masowy charakter. Dostrzegają to także miasta, które chętnie inwestują w tworzenie nowej bądź rozwój już istniejącej infrastruktury – dodaje.

W Lublinie nadal jeżdżą na rowerach miejskich

Ponad 87 tysięcy wypożyczeń to wynik Lubelskiego Roweru Miejskiego we wrześniu, co razem z pierwszymi dniami października pozwoliło na przekroczenie 800 tysięcy w przeciągu całego 2016 roku. Kolejny miesiąc z rzędu najpopularniejszą stacją okazała się ta przy Moście Kultury na ul. Zamojskiej.

Statystyka LRM:

Liczba wypożyczeń (1-30.09.2016): 87 348
Łączna liczba wypożyczeń w 2016: 793 599
Łączna liczba wypożyczeń od początku funkcjonowania systemu: 1 359 208
Liczba nowych rejestracji (09.2016): 1 208
Razem rejestracji: 63 689

Najpopularniejsze stacje (wypożyczenia):

Zamojska / Stary most: 2 779
Lublin Plaza: 2 631
Nadbystrzycka / Politechnika Lubelska: 2 530
Tysiąclecia / Plac Zamkowy: 2 100
Racławickie / Rondo Krwiodawców: 2 057

Najpopularniejsze stacje (zwroty):

Zamojska / Stary most: 3 107
Tysiąclecia / Plac Zamkowy: 2 879
Nadbystrzycka / Politechnika Lubelska: 2 690
Lublin Plaza: 2 620
Dworzec PKP: 2 219

Najpopularniejsze relacje:

Lublin Plaza do Nadbystrzycka / Politechnika Lubelska: 246
Piłsudskiego MPWiK do Dworzec PKP: 244
Tysiąclecia / Plac Zamkowy do Zamojska / Stary most: 240

Stacje dla dzieci (wypożyczenia/zwroty):

Leszczyńskiego: 86/83
Długosza 97/62

2016-10-11 07:32:41
(fot. UM Lublin)

10 komentarzy

  1. Jeszcze proszę te statystyki uzupełnić informacjami: ile podatków z tytułu tej działalności wpłynęło do kasy miasta Lublin. Drugie pytanie to w jakiej wysokości Miasto dołożyło się do tych 80% darmowych wypożyczeń. Trzecie; Czy firma Nextbike płaci podatki w Polsce.

    • o, właśnie!! Poza tym ludzie korzystają z tych darmowych kursów, bo ceny za bilety MPK to czyste zdzierstwo, więc dopóki są dostępne rowery, dopóty ludzie będą oszczędzać…

  2. Proszę częściej pisać o wybudowanych drogach rowerowych , bo nie ma się czym chwalić, 90% tych rowerów miejskich jeździ chodnikami, no bo jak mają jezdzic. Dróg rowerowych za mało, zle często zorganizowane . Osobiscie swoim prywatnym rowerem również częściowo jezdze chodnikiem, chociaż już mnie to meczy wiec jadąc jezdnią, po chwili gdy nie mogę ominąc korku samochodów , po pierwszej porcji spalin znowu wracam na chodnik. Ot taka rzeczywistośc lubelskiego rowewrzysty. Macie jeszcze dużo do zrobienia URZEDNICY zanim będziecie mogli się chwalić w temacie rozwoju ruchu rowerowego w Lublinie

  3. NO SORRY PATRZAC NA KRAKOWSKIE NARUTOWICZ WCZORAJ Z PUNKTU WIDZENIA KIEROWCY TO SAM BYM SIE PRZESIADL

  4. Nie mieszkańcy tylko przyjezdni zzzzza lublina

  5. w nocy przy wszystkich knajpach brak rowerow (w centrum miasta) to studenci wracaja po zajeciach i wykladach czasami po trzech na jednym rowerze

  6. Wszystko pięknie: statystyka, tylko czemu toto wszystko jeździ po chodnikach????????????????

  7. Proponuję wprowadzić darmowe 10 minut w MPK. To dopiero będą rekordy. Dwie trzy przesiadki i jestem w centrum. Nie płacę za parking, czas na szukanie miejsca pokrywa się z czasem na przesiadki. Mniej spalin w mieście, kasa w kieszeni, system korkowania miasta jak i debile za kierownicą nie wqr.., mniejszy stres to i pikawica na dłużej wystarczy. Pomarzyć czasem warto. P. Żuk do wyborów nie daleko, głosy rowerzystów mogą nie wystarczyć. Pojadą do domów i kto na Pana zagłosuje?

  8. No bo wyszły nam remonty i budowa nowych ulic wraz z parkingami tak że nawet komunikacją miejską nie da się podróżować.Pozostaje tylko piechotka i owy rower.A gadania o buspasach których nigdy nie będzie już słuchać się nie chce.

  9. Studenty przyjechały i za frre rowerkami smigają, ot cała filozofija.