Czwartek, 25 kwietnia 202425/04/2024
690 680 960
690 680 960

Pasażerowie mają podróżować w cywilizowanych warunkach. Zmodernizowane wagony pojawią się na trasach w naszym regionie

Zmodernizowane wagony pojawiły się już w pierwszych pociągach kursujących po naszym regionie. Niebawem będą z nich złożone również kolejne składy.

We wtorek PKP Intercity ogłosiło, że odebrało 83 wagony, które dla przewoźnika zmodernizowała bydgoska PESA. Są to bezprzedziałowe pojazdy klasy 2. Każdy z nich został wyposażony w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy internet. Modernizacja objęła także instalację monitoringu, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem. Pojazdy zostały wyciszone, co zapewnia dodatkowy komfort podróży. Numery foteli czy półek, symbole w toaletach, a także przyciski otwierające drzwi oznaczono alfabetem Braille`a. Wagony mają po 72 miejsca siedzące.

Kontrakt na modernizację wagonów PKP Intercity podpisało z Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz i Zakładów Napraw Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”” w kwietniu 2018 roku. Jego wartość wyniosła niemal 312 mln zł brutto. W międzyczasie przewoźnik podjął decyzję o odnowieniu kolejnych 42 wagonów. Prace przy nich mają się zakończyć jeszcze w tym roku. Prace te mają na celu unowocześnianie taboru a także zapewnienie pasażerom większego komfortu podróży jak też umocnienie pozycji przewoźnika na rynku.

Z unowocześnionych wagonów korzystają już pierwsi pasażerowie, kursują one po trasach na terenie całego kraju m.in. są one włączane do pociągów IC Bolko Lublin – Szczecin; IC Sztygar Wrocław – Lublin; IC Morcinek Lublin – Wrocław; IC Jagiełło Lublin – Kraków czy też IC Hetman Wrocław – Lublin/Hrubieszów. Od sierpnia będą z nich złożone również pociągi IC Inka relacji Lublin – Warszawa; IC Czartoryski Lublin – Zielona Góra a także IC Starzyński Warszawa – Terespol.

Modernizacja wagonów to element realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity. Warty 7 mld zł program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika ma być w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.

(fot. PKP Intercity)

11 komentarzy

  1. Dziekii bardzo 10 12 godzin w takij stodole jechać gdzie czasy kuszetek czy przedziałów chyba nie wrócą

  2. uważny i ważny

    Standard się obniża bo wagony przedziałowe zmieniają na bezprzedziałowe stodoły.

  3. „Pasażerowie mają podróżować w cywilizowanych warunkach”
    rozumiem że już nie będą jeździć komunikacją zastępczą z Ostrowca Świętokrzyskiego w postaci autobusu 😉

  4. Krzysztof,, Ochota,,

    Aż do Bydgoszczy trzeba było ciągnąć te wagony… W Lublinie nic nie potrafią wyremontować.

  5. Szkoda, że coraz mniej wagonów z przedziałami wiadomo swoje plusy i minusy to ma, z przedziałami było wygodniej i przytulniej a i cały przedział mógł byc znajomych i nikomu nie przeszkadzały śmiech itp teraz bez przedziałów każdy siedzi jak na szpileczkach no chyba, że właśnie trafi się jakieś.dziecko czy ktoś co ciągle krzyczy itp i tak raz.mialem całą drogę pomiędzy Warszawą a Gdańskiem i to jest minus a na kolejny plus że bezpieczniej bo monitoring nad bezpieczeństwem czuwa. Ale zawsze mi się wydaje, że w wagonach z orzedzialmi było więcej miejsca.

  6. Mam nadzieję, że wejścia do wagonów będą przyjazne i wygodne również dla osób starszych i mniej sprawnych.

Z kraju