Sobota, 18 maja 202418/05/2024
690 680 960
690 680 960

Parlamentarzyści jadą do Świdnika i Tomaszowa Lubelskiego. Wiozą dobre informacje?

Dzisiaj do Świdnika ma przyjechać Premier Beata Szydło oraz Minister Obrony Narodowej Antoni Macierewicz i wiceminister rozwoju Radosław Domagalski. Z kolei do Tomaszowa Lubelskiego wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

Wizyta Premier Beaty Szydło oraz Ministra Obrony Narodowej Antoniego Macierewicza i wiceministra rozwoju Radosława Domagalskiego związana jest z zerwaniem dalszych negocjacji z Airbus Helicopters, która to firma wygrała kontrakt na zakup śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii. Oznacza to, że świdnickie zakłady PZL wróciły do gry o wielomiliardowy kontrakt. Jak wyjaśniało ministerstwo, Francuzi nie przedstawili oferty offsetowej zabezpieczającej w należyty sposób interes ekonomiczny i bezpieczeństwo państwa polskiego.

Szydło i Macierewicz odwiedzą zakłady PZL w Świdniku, gdzie obejrzą halę montażu śmigłowców jak też spotkają się z pracownikami. W sobotę Minister Obrony Narodowej wyjaśniał, że rząd dąży do jak najszybszego zawarcia umów, które pozwolą wyposażyć polską armię w wielozadaniowe śmigłowce. Przy czym nie jest wykluczone złożenie zamówienia z wolnej ręki bez organizowania przetargu. Prezes PZL Świdnik Krzysztof Krystowski twierdzi, że spółka jest gotowa zaoferować pełną gamę śmigłowców dla potrzeb Sił Zbrojnych RP.

Z kolei wizyta w Tomaszowie Lubelskim wiceministra infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita związana jest z najważniejszą inwestycją drogową dla tego miasta. Chodzi o wyczekiwaną od wielu lat obwodnicę. Od wielu już lat padają kolejne obietnice budowy tej trasy. Choć przełom nastąpił we wrześniu 2015 roku, kiedy to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na jej budowę to jednak w ostatnim czasie wśród mieszkańców rozeszła się wieść, iż inwestycja po raz kolejny została wstrzymana. Obecnie trwają prace przy nowej decyzji środowiskowej a to oznacza, że znów szykuje się opóźnienie.

Jak nas poinformowano, wiceminister Jerzy Szmit przyjeżdża do Tomaszowa Lubelskiego, aby osobiście poinformować mieszkańców o terminie rozpoczęcia budowy obwodnicy.

(fot. lublin112)
2016-10-09 08:00:15

39 komentarzy

  1. Z żadnym pracownikiem szydło nie porozmawiania. Widocznie czasu zabrakło. Żeby tak płać ludzi…

    • Polois – napisz to samo, ale jakoś bardziej po polskiemu

      • Żeby tak olać ludzi. Słownik się wtrącił:) a tak poza tym, co to za wizytą jak pani Beatka przeszła hale do końca i spowrotem (zajęło to 5 minut), a następnie odleciała w wina dal. Nic merytorycznego nie wniosła do swojej wizyty a na wyrobach tej fabryki tez się nie zna. A po co ta obstawa która z nią przyleciała na 5 minutowy spacer?

    • Do Mielca się spieszyła

  2. Polski rząd powinien dbać o interesy polskie a nie francuskie….tak trzymać!
    Włoskie czy z Usa ale dają stabilne zatrudnienie tutaj w Polsce i płacą podatki.

  3. Brawo!!! Tak trzymać i gonić na wszelkie możliwe sposoby tą unijną, zdegenerowaną, upadającą bandę! Żeby nie Smoleńsk to by już dawno tak się stało! Powodzenia dla załogi „PZL – ŚWIDNIK” a nie jakiegoś ałgusta – wieśland!!!

  4. No i po ptokach. Mielec w Black Hawk zaopatrzy w tym roku wojska specjalne.

    • ciekawe tylko czy Sikorski spróbuje nam wcisnąć ten badziew co poszedł w przetargu co ma mało wspólnego ze śmigłowcem wojskowym – wot taka taksówka podniebna i tyle

  5. Wartość bojowa helikopterów nie jest aż tak ważna bo jeśli nas napadną to i tak sami nie damy rady z lepszymi czy gorszymi helikopterami najwyżej zginie trochę więcej żołnierzy a my tu w Świdniku bardzo liczymy na Panią premier jak i Pana Macierewicza i oczywiście Prezesa Kaczyńskiego bardzo liczymy i z góry dziękujemy.

  6. szkoda ze nie wiedzialem wczesniej ze przyjedzie Beata bo bym ja cmoknal w broszke fajna babka

  7. i na 500+ ,proponuję pomnik smoleński w Świdniku , lub zmienić nazwę na Kaczyńskogród a może Szydłowice jeszcze lepiej brzmi popieram by Świdniku były produkowane śmigłowce dla polskiej armii ale bez apelu poległych w czasie produkcji Rząd jest od tego by reagować i dbać bez show

    • 1. MON ogłosiło przetarg na zakup 70 średnich śmigłowców. Podało wymaganą specyfikację i terminy (2017 rok pierwsze dostawy)
      2. MON w przetargu nakazała firmie zwycięskiej utworzenie centrum serwisowego w WZL1 w Łodzi aby państwo miało kontrolę nad serwisowaniem maszyn i aby nie dochodziło do sytuacji jak obecna se Świdnikiem, który wykręca się jak może i 8 lat! modernizuje nasze Sokoły!
      3. Pomimo, że Agusta Westland (PZL Świdnik) posiada w ofercie śmigłowce sprawdzone, spełniające wymagania jak AW101 wystawia do przetargu mały, niesprawdzony AW149, który żaden inny kraj nie chce kupić gdyż jest to przerobiony cywilny śmigłowiec (Rosnieft kupił sobie takie cywilne śmigłowce).
      4. Tak samo firma Sikorsky mając w ofercie śmigłowiec S-92, wystawia do przetargu mniejszy S-70i który spełnia tylko część wymagań.
      5. Airbus jako jedyny wystawia odpowiednio duży śmigłowiec EC725 Caracal, który spełnia nasze wszystkie wymagania techniczne.
      6. Śmigłowiec AW149 nie zapewnia wystarczającej pojemności aby zmieścić sensowną ilość żołnierzy (wymagane 12) z ekwipunkiem. Jak śmigłowiec na bazie wersji cywilnej nie zapewnia ani sensownej osłony przedziału załogi, charakteryzuje słabymi parametrami takimi jak: maksymalny pułap, czas wznoszenia, prędkość przelotowa, ładowność, masa startowa. Jednym słowem śmigłowiec dobry na wycieczki VIP, a nie do latania w wirze walki.
      7. Śmigłowiec S-70i to eksportowa wersja śmigłowca UH-60 Black Hawk (swoją drogą świetny śmigłowiec) z którym ma wspólny niestety tylko kadłub. Śmigłowiec proponowany Polsce przez firmę Sikorsky (PZL Mielec) jest pod każdym względem gorszą konstrukcją od wersji użytkowanej przez US Army (a nawet Słowacji sic!). Posiada słabsze silniki, stary typ wirnika(pogarszając parametry lotne), uproszczoną awionikę, oraz brak wyposażenia dodatkowego poprawiającego świadomość sytuacyjną załogi oraz jej skuteczność na polu walki. Jak bardzo jest to odchudzona wersja może świadczyć fakt, że S-70i jest lżejszy od UH-60 o 0,5t! Dlaczego zaoferowano nam taką słabszą wersję. Ponieważ podobnie jak AW149 nikt nie chce jej kupować tylko wybiera UH-60 lub najbardziej odpowiedni dla nas S-92. Próbie sprzedania nam gorszego Black Hawk’a sprzyjał fakt jego produkcji w PZL Mielec.
      8.EC725 Caracal to sprawdzona konstrukcja, podobnie jak Black Hawk od wielu lat unowocześniana i choć konstrukcyjnie nie najnowsza będąca w czołówce. Wbrew powszechnej opinii laików data powstania prototypu nie ma znaczenia jeśli założenia konstrukcyjne były słuszne i tak jest w przypadku Caracala. Jeśli chodzi o parametry samej maszyny Caracal bije swoich konkurentów na wszystkich płaszczyznach. Zapewnia wystarczającą osłonę przedziału załogi, oraz siłę ognia. Posiada ze wszystkich konkurentów największą prędkość przelotową, najwyższy maksymalny pułap, największy zasięg, największą ładowność, Ze względu na wysoki przedział załogi także najlepszą ergonomię dla żołnierzy. Wszystkie dane można sprawdzić na stronach producentów i porównać.
      9. PZL Świdnik należy do grupy Agusta Westland, której właścicielem są Włosi. Nie jest to Polski zakład, wpływy z produkcji nie trafiają do polskiego budżetu tylko włoskiego i wspierają rozwój tylko ich rozwój.
      10. PZL Mielec także nie jest Polską fabryką tylko należy do Sikorsky’go i tak samo kontrakt nie wspiera naszego przemysłu tylko ich firmę.
      11. Jedynymi Polskimi zakładami są WZL1 w Łodzi i Dęblinie.
      12. Airbus nie posiada w Polsce zakładów produkcyjnych dlatego zaoferował produkcję swojego śmigłowca Caracal właśnie w WZL1 należących tylko do Państwa Polskiego
      13. Oferta Agusta Westland (PZL Świdnika) – Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do pozostałych konkurentów. PZL Świdnik zaproponował dostarczenie pierwszych śmigłowców w 2019 roku co jest o 2 lata później niż wymagane w przetargu. Aby obejść ten punkt, zaproponował, że w 2017 roku dostarczy dla naszego wojska wersję cywilną (podkreślam cywilną!) tego śmigłowca co jest skandalem i byłoby hańbą dla Polski na arenie międzynarodowej! Należy też się zastanowić co by później zrobili z tymi cywilnymi śmigłowcami. Przerobili na wojskowe? Wstyd i krętactwo wychodzi. PZL Świdnik w swojej ofercie nie zaproponował pełnego przekazania zdolności serwisowych śmigłowców do należących do Państwa Polskiego zakładów WZL1. Powodem tego była chęć dyktowania warunków cenowych, opóźnianie prac serwisowych (tak jak w przypadku modernizacji śmigłowców Sokół) i niedopuszczenie aby Państwo Polskie uzyskało zdolności nacisku na PZL Świdnik w kwestii posiadanych śmigłowców. Co więcej PZL Świdnik nie sprecyzował gdzie i ile bedzie produkował śmigłowców AW 149 gdy wygra kontrakt. Należy pamiętać, że obecnie linia produkcyjna tego śmigłowca jest we Włoszech!
      14. Oferta Sikorsky (PZL Mielec) – Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do konkurentów jednak bez uzbrojenia. Jest to sytuacja niedopuszczalna z dwóch powodów: 1 – Dodatkowy koszt zakupu uzbrojenia windujący cenę do góry; 2 – Znaczne opóźnienia wprowadzenia śmigłowców do Polskiej armii ze względu na konieczność przeprowadzenia atestów po integracji uzbrojenia ze śmigłowcami. Wybierając tą ofertę nasze Wojska otrzymałyby „wojskowy, nieuzbrojony śmigłowiec” co brzmi jak chory żart. Oferta także nie obejmowała przekazania kontroli nad serwisem w ręce Polskich władz co powtarzałoby sytuację opisaną w punkcie wyżej.
      15. Oferta Airbus – Zaproponowano śmigłowiec w cenie zbliżonej do konkurentów. Firma Airbus zobowiązała się do wybudowania fabryki w Łodzi. Produkcja jednak będzie ograniczona na kształt znany z PZL Świdnik i PZL Mielec. Airbus w ramach umowy przekaże do WZL 1 w Łodzi należącego do Państwa Polskiego pełne zdolności serwisowe śmigłowców Caracal, oraz zdolności budowy i serwisowania silników w Dęblinie. Śmigłowce będą uzbrojone i pierwsze sztuki otrzymamy w 2017 roku.
      16.Offset czyli co zyskamy? PZL Świdnik oraz PZL Mielec zaproponowały zainwestowanie tych pieniędzy w fabryki w Świdniku i Mielcu zwiększając ich możliwości. Słowa pięknie brzmią ale gdy weźmiemy pod uwagę, że jedynymi ich właścicielami są właśnie te firmy taki offset w ich wykonaniu będzie oznaczał wyciągnięcie sobie pieniędzy z prawej kieszeni i przełożenie ich do lewej – kreatywna księgowość godna pozazdroszczenia. Airbus nie posiada fabryk w Polsce w związku z tym będzie musiał zainwestować w należące do państwa Polskiego zakłady WZL1 w Łodzi. Z tego powodu jest to jedyny offset który może nam – Polsce coś więcej dać.