Oszustwa na BLIK-a. Stracili łącznie 12 tysięcy złotych
09:39 17-01-2025 | Autor: redakcja

Mieszkanka gminy Szastarka otrzymała telefon od rzekomej pracownicy banku, która ostrzegła ją o próbie wzięcia pożyczki na jej dane. W trakcie rozmowy kobieta została przełączona do „konsultanta ds. bezpieczeństwa”, który polecił zainstalowanie aplikacji ZOOM na komputerze. Następnie krok po kroku instruował ją, co ma wpisywać w formularzach, rzekomo w celu cofnięcia wniosku kredytowego.
Kobieta, zmanipulowana przez oszustów, nieświadomie zatwierdziła przelew środków w wysokości niemal 9 tysięcy złotych za pomocą kodu BLIK. Kiedy zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa, zgłosiła sprawę na policję.
W drugim przypadku mieszkaniec gminy Urzędów chciał zakupić obuwie na portalu ogłoszeniowym. Oszust, podszywając się pod sprzedawcę, przesłał link do płatności, po czym skontaktowała się z nim kobieta twierdząca, że reprezentuje bank. Pod pretekstem zatwierdzenia transakcji poprosiła o podanie kodów BLIK. Mężczyzna, nieświadomy podstępu, wielokrotnie generował i zatwierdzał kody, tracąc łącznie 3 tysiące złotych.
Oba przypadki zostały zgłoszone na policję, która prowadzi dalsze czynności wyjaśniające. Funkcjonariusze przypominają, że banki nigdy nie proszą o podawanie kodów BLIK ani instalowanie aplikacji zewnętrznych. W przypadku wątpliwości należy skontaktować się bezpośrednio z infolinią banku.