Wtorek, 15 lipca 202515/07/2025
690 680 960
690 680 960

Nowe bilety, taryfy, kasowniki i rozwiązania. Od piątku rusza rewolucja w komunikacji miejskiej w Lublinie

Od jutra w autobusach i trolejbusach lubelskiej komunikacji miejskiej zacznie obowiązywać nowy system biletu elektronicznego. Zarząd Transportu Miejskiego zapewnia, że to najnowocześniejszy tego typu system w Polsce.

W piątek 1 października, w lubelskiej komunikacji miejskiej zostanie uruchomiony nowy system biletu elektronicznego, który nosi nazwę Lubika. Dla pasażerów oznacza to sporo zmian. Przede wszystkich wprowadzone zostaną nowe rodzaje biletów jednorazowych.

Obecnie obowiązujące bilety czasowe ważne 30 minut, 60 minut, 2 godziny, 12 godzin oraz 5 dni, czyli 120 godzin zostaną zastąpione biletami ważnymi 15 minut, 40 minut, 90 minut oraz dobę, czyli 24 godziny. Pierwszy z nich będzie kosztował 2,80 zł, kolejne odpowiednio 3,60 zł, 4,40 zł i 12 zł. Bilety ulgowe będą odpowiednio o połowę tańsze.

Dla pasażerów, którzy podróżują jednym pojazdem bez przesiadek, pozostaną też bilety jednoprzejazdowe. Ich koszt wyniesie 4,2 zł i będą ważne od przystanku początkowego do końcowego. Oprócz tradycyjnej, papierowej formy biletów, pasażerowie będą mogli je w szybki i prosty sposób zakupić za pomocą nowych zielonych kasowników.

W każdym pojeździe urządzenie jest zamontowane obok drugich drzwi. Po zapłaceniu kartą, lub telefonem, bilet zostanie zapisany w systemie. Podczas kontroli, trzeba będzie raz jeszcze przyłożyć ją do czytnika, a kontroler uzyska informację, czy i jaki bilet został zakupiony.

Osoby, które będą chciały skorzystać z nowych funkcji, jakie daje system biletu elektronicznego, będą musiały się w nim zarejestrować. Możliwe to będzie na stronie www.lubika.ztm.lublin.eu, która zostanie uruchomiona wraz ze startem systemu.

W tym samym czasie udostępniona zostanie specjalna aplikacja na telefon, która zastąpi dotychczasową Kartę Biletu Elektronicznego. Nie oznacza to jednak, że ta ostatnia zostanie wycofana. Każdy pasażer ma mieć wybór: albo używa aplikacji, albo posługuje się plastikową kartą.

Posiadacze aplikacji otrzymają możliwość wnoszenia opłaty za liczbę przejechanych przystanków. Za przejechanie jednego trzeba będzie zapłacić 80 groszy. Jednak im dłuższa podróż, tym stawka ta będzie coraz niższa. Pokonanie drugiego przystanku będzie kosztowało 60 groszy, trzeciego 50 groszy, czwartego i piątego po 30 groszy, szóstego i siódmego po 20 groszy.

Od ósmego do dwunastego przystanku opłata wyniesie już po 10 groszy, od trzynastego do piętnastego po 8 groszy, następnie za każdy przejechany przystanek doliczane będzie po 4 grosze. Przy czym opłata ma być naliczana tylko do 29 przystanku. Za każdy kolejny stawka wyniesie 0 zł. Oznacza to, że przejazd będzie kosztował maksymalnie 4,20 zł. Kolejną możliwością będzie zakup biletu okresowego na dowolną liczbę dni z przedziału od 10 do 300 dni.

Zmienią się także granice stref biletowych. Pierwsza strefa obejmie tylko miasto Lublin, tereny miasta Świdnik oraz gmin Głusk, Wólka, Spiczyn, Mełgiew, Konopnica, Jabłonna, Głusk, Niedrzwica Duża i Jastków znajdą się w Drugiej Strefie Biletowej. To się wiąże z wyższą opłatą za przejazd.

Jak podkreślał Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie, ma to być najnowocześniejszy tego typu system w Polsce. Pracownicy ZTM-u przyznają jednak, że z pewnością nie obejdzie się bez problemów, zwłaszcza w pierwszych dniach lub nawet tygodniach jego funkcjonowania. Nie chodzi tu o względy techniczne, lecz związane z przyzwyczajeniem się pasażerów.

Dlatego też osoby mające problemy lub pytania związane z nowym systemem mogą dzwonić na infolinię dostępną pod nr tel. 81 466 96 61 oraz 81 466 96 62. Utworzone zostaną także punkty informacyjne: w piątek 1 października na al. Tysiąclecia obok dworca PKS, od 4 do 8 października na pl. Litewskim, a od 11 do 15 października na Al. Racławickich przy wejściu do Ogrodu Saskiego. Będą one czynne w godz. od 12.00 do 17.00.

(fot. lublin112)

50 komentarzy

  1. Ja nie posiadam smartfona. Mam własny mózg i używałem i będę używał biletów papierowych. Co prawda w Lublinie od października jest już niewielu Polaków ale nie poddamy się.

  2. Ostatni gwóźdź do trumny i tak już cienko przędących kioskarzy.
    Tak mieli choć te bilety i nędzną marżę na nich.
    Teraz zamiast dziesiątek kioskarzy będzie operator aplikacji, który do obsługi systemu przeznaczy dwa, może trzy etaty.

    • Dokładnie!
      A i kołodziejów dziś jakby mniej…

    • To rozwój , postęp – pewne zawody, profesje giną – tak było od zawsze.

      • jest taki mem na temat postępu: kiedyś w instrukcji użytkowania auta było napisane jak regulować luzy na zaworach a dziś jest napisane, żeby nie pić roztworu z akumulatora…

        • Widać na przykładzie…
          „żeby nie pić roztworu z akumulatora”
          Która instrukcja każe „roztwór z akumulatora” robić?

  3. Ocena: 0

    Rewolucja w postaci… podwyżki cen biletów. Brawo Lublin

  4. Tragedia ktos przekombinował mocno z tym ułatwieniem tak pod góre ze nawet czytac sie nie chce a co dopiero to opanowac mysle ze dało by sie prosciej jezdzilem autobusami po trómiescie tam tez tak jest namieszane ze nawet miejscowi sie w tym gubią

  5. Ocena: 0

    Pan Malec chyba nigdy nie był w innym mieście. We Wrocławiu działa od kilku podobny system i można kupić „wirtualny bilet” kartą bez żadnych rejestracji i aplikacji.

  6. A jaki najnowocześniejszy bylem 3 lata temu w Poznaniu i już tam to funkcjonowało A tu u nas taka pompa jakby wymyślili coś nowego co w innych miejscach nie ma

  7. Ocena: 0

    Tyle komentarzy, a brak mi okrzyku: „W MPK jeżdżom jak chcom !!!”. 😆 😆 😆

  8. ztm, wy lepiej ogarnijcie rozklady bo na niektorych to tylko kubica by sie wyrobil

  9. Witam w tej poranek 1 października. Szkoda, że nie można jeszcze pobrać aplikacji mobilnej…

  10. S. Ram na mpk, jeżdżę własnym autem

Z kraju

Lubelski biznes

Biznes i handel

Sport

Polityka

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia