Piątek, 26 kwietnia 202426/04/2024
690 680 960
690 680 960

Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa pojedzie po szynach PLK. Będą dodatkowe przejazdy z Karczmisk w kierunku Nałęczowa (zdjęcia)

Przekazane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podkłady i szyny pozwolą na remont toru, po którym pojedzie na kolejnych odcinakach Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa. Turystyczna atrakcja Lubelszczyzny zapewni dodatkowe przejazdy z Karczmisk w kierunku Nałęczowa.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazały do Powiatu Opolskiego w woj. lubelskim prawie 3,5 tysiąca podkładów oraz ponad 1800 m szyn. Materiał uzyskany podczas modernizacji linii koło Warszawy, będzie odpowiedni dla mniejszej kolei wąskotorowej.

– Darowizny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. to korzyść dla pasjonatów kolei i turystów. Organizacje, które otrzymują elementy kolejowej infrastruktury, promują regiony i jego atrakcje lub pielęgnują pamięć o historii kolejnictwa w Polsce. Te działania sprzyjają rozwojowi kolei – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Nadwiślańska Kolejka Wąskotorową z 1892 r. latem i okazjonalnie poza sezonem, jeździła na dwóch trasach od Karczmisk do Polanówki i od Karczmisk do Poniatowej. Przekazane przez PLK podkłady i szyny umożliwiły przygotowanie połączenia 6 km trasy od Karczmisk do Wymysłowa. To pierwszy odcinek linii w stronę Nałęczowa. Wydłużanie trasy wąskotorówki zapewni jeszcze atrakcyjniejsze przejazdy Nadwiślańską Kolejką Wąskotorową. W sezonie letnim 2022 pociągami NKW pojechało ok. 12,5 tys. osób.

– Nieprzydatnie na sieci PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. materiały mogą być wykorzystane w działalności kolei o charakterze turystycznym. Dzięki takiej pomocy dla organizacji i samorządów, korzystają turyści i mieszkańcy. Również darowizna PLK dla Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej pozwoli na utrzymanie i rozwój wąskotorówki, która jest atrakcją na terenie ciekawego regionu Lubelszczyzny – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PLK wspierają historię kolei

W ostatnich latach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazały ponad 100 darowizn instytucjom, które dbają o historię kolei. W 2022 roku szyny i elementy toru trafiły do Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Darowizna PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości ponad 435 tys. zł pozwoli na utrzymanie przejezdności jednego z odcinków wąskotorowej trasy: Bytom – Tarnowskie Góry – Miasteczko Śląskie, wykorzystywanego w ruchu turystycznym. Dzięki wymianie szyn podróże będą bardziej komfortowe i bezpieczne.

PLK przekazały Pomorskiemu Towarzystwu Miłośników Kolei Żelaznych w Gdyni urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Darowizna w postaci wózków motorowych WM-10L i WŻA-10L oraz wagonu osobowego typu 104 Af, przebudowanego na socjalny, trafiła do Chojnickiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. Klub Żeglarski „Grot” w Wierzchlądzie otrzymał sześć słupów sieci trakcyjnej. Elementy zostaną wykorzystane do budowy pomostów dla jachtów na jeziorze Miedwie. PLK przekazały do Ostrołęki fragment mostu kolejowego z 1954 r. z linii nr 35 Ostrołęka – Szczytno. Obiekt zostanie odrestaurowany, a następnie wyeksponowany w Ostrołęce.

 

Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa pojedzie po szynach PLK. Będą dodatkowe przejazdy z Karczmisk w kierunku Nałęczowa (zdjęcia)

(fot. źródło PKP PLK)

13 komentarzy

  1. Trochę to bez sensu. Jechać kilkadziesiąt/kilkaset km samochodem, żeby przejechać się kilkanaście kolejką. No i trzeba tą kolejką wrócić w to samo miejsce.

  2. Czyli rozumiem że Nadwiślanka po remoncie pojedzie z prędkością do 160 km/h? To mnie zaimponowali.

  3. 3,5 tysiąca podkładów wystarczy na jakieś 2 km linii kolejowej. 1800 m szyn wystarczy na 900 m linii kolejowej. Daleko ta kolejka nie pojedzie.

    • Do naprawy ma być wykorzystane

      • Też tak myślałem, ale w artykule piszą: „Przekazane przez PLK podkłady i szyny umożliwiły przygotowanie połączenia 6 km trasy od Karczmisk do Wymysłowa. To pierwszy odcinek linii w stronę Nałęczowa.”.

    • Ale to wąskotorówka to jak dostanie szyny z normalnotorówki to wystarczy na znaczenie więcej szlaku. Jeśli jest o połowę mniejsza to 2km szyn wystarczy na 4 km szlaku 😉

  4. lepsza byla by sciezka rowerowa w miejscu tych trow, nikt tym nei bedzie jezdził

  5. mały, ale wystarczająco potężny

    Jakbyś chociaż odrobinę miał pojęcie, o czym piszesz, to byś wiedział, że na tych torach jest możliwość wynajmu drezyn napędzanych siłą mięśni, coś jak rowery wodne. Wynajem nie jest tani, ale obłożenie sprzętu jest spore.

Z kraju