Małżeństwo oszukane na blisko 10 tysięcy złotych. Oszuści podszyli się pod bank
08:38 07-11-2024 | Autor: redakcja
44-letnia kobieta zgłosiła lubartowskim policjantom, że padła ofiarą oszustwa. Na jej telefon przyszedł SMS, który wydawał się pochodzić od banku, w którym posiada konto. Wiadomość zawierała prośbę o zalogowanie się do aplikacji bankowej za pomocą linku lub kodu QR. Przekonana o autentyczności komunikatu, kobieta kliknęła w przesłany link i podała swoje dane do logowania – login oraz hasło.
Niedługo po tym jej mąż również otrzymał podobną wiadomość na swój prywatny telefon. W dobrej wierze także skorzystał z przesłanego linku, co skutkowało przekazaniem jego danych do konta bankowego oszustom. Szybko okazało się, że te działania umożliwiły przestępcom dostęp do ich rachunków.
Oszust przeprowadził z konta 44-latki trzy przelewy oraz trzy transakcje na łączną kwotę ponad 7 tysięcy złotych na konto jej męża. Następnie, z jego konta dokonano dziewięciu kolejnych transakcji na sumę ponad 7 tysięcy złotych. Łącznie małżeństwo straciło blisko 10 tysięcy złotych.
Jak uniknąć podobnych oszustw? – Apel o rozwagę i ostrożność
W związku z coraz częstszymi przypadkami oszustw internetowych, banki i instytucje apelują o zachowanie szczególnej ostrożności. Warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które pomogą w ochronie danych i finansów:
- Banki nigdy nie proszą o podanie loginu i hasła przez SMS lub e-mail – Jeśli otrzymasz wiadomość z prośbą o podanie danych do logowania, zachowaj ostrożność. Skontaktuj się bezpośrednio z bankiem, używając oficjalnych kanałów.
- Nie klikaj w podejrzane linki i nie skanuj kodów QR – Nawet jeśli wiadomość wygląda na wysłaną przez bank, unikaj wchodzenia w linki lub skanowania kodów QR, które mogą być próbą wyłudzenia danych.
- Dbaj o bezpieczeństwo swoich urządzeń – Regularnie aktualizuj oprogramowanie i korzystaj z zabezpieczeń, takich jak programy antywirusowe.
- Weryfikuj autentyczność powiadomień – Jeśli wiadomość lub powiadomienie wydaje się podejrzane, lepiej powstrzymać się od natychmiastowego działania. Skontaktuj się z bankiem, by upewnić się, że komunikat jest autentyczny.
- Zgłaszaj podejrzane działania – Wszelkie nietypowe wiadomości warto zgłaszać odpowiednim instytucjom. Czasami szybka reakcja może zapobiec poważnym stratom finansowym.
Przypadek ten przypomina, że internetowe oszustwa przybierają różne formy i mogą dotknąć każdego. Zachowanie czujności i rozwagi w kontakcie z podejrzanymi wiadomościami to klucz do ochrony własnych finansów i danych.
Rodzice Frania znowu bez kasy.
Dwa jełopy pasują do siebie
oby się nie rozmonożyły
Chyba same dane logowania nie wystarczą na wykonanie transakcji.
Od 13 grudnia złodzieje czują się jak pączek w maśle
Mam zwykły telefon do dzwonienia i sms ,więc w nic nie mogę kliknąć..!!