Czwartek, 23 stycznia 202523/01/2025
690 680 960
690 680 960

Będą 43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości na autostradach i drogach ekspresowych

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości obejmą nadzorem blisko 400 km dróg ekspresowych i autostrad. To kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Po zakończeniu tego etapu rozbudowy, CANARD będzie prowadził pomiary prędkości przy pomocy 114 takich urządzeń. Pierwsze nowe systemy opp zostaną zamontowane w połowie tego roku.

Nadmierna prędkość pozostaje jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych na polskich drogach. Aby ograniczyć liczbę tragicznych zdarzeń, Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) rozbudowuje system monitoringu prędkości. Kluczowym elementem tego projektu jest instalacja nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości (OPP), które mają wpłynąć na zachowanie kierowców i zmniejszyć liczbę wypadków.

43 nowe odcinkowe pomiary prędkości

W ramach umowy podpisanej z firmą Sprint S.A. na polskich drogach pojawi się 43 nowe urządzenia systemu UnicamVELOCITY 4. Będą one zamontowane na autostradach i drogach ekspresowych. Kamery zidentyfikują czas przejazdu pojazdu między wyznaczonymi punktami kontrolnymi, rejestrując także dodatkowe dane, takie jak miejsce, czas i długość odcinka pomiarowego czy dozwoloną prędkość.

Technologia ta pozwala na skuteczne monitorowanie ruchu nawet w nocy, dzięki wysokiej jakości zdjęciom, które będą przesyłane w czasie rzeczywistym do systemu centralnego CANARD.

Kluczowe lokalizacje pod nadzorem

Nowe urządzenia zostaną zainstalowane w miejscach, gdzie nadmierna prędkość stanowi szczególne zagrożenie. Lokalizacje te zostały wytypowane we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz Policją. Każdy odcinek objęty pomiarem zostanie oznaczony odpowiednimi znakami drogowymi, aby poinformować kierowców o nadzorze.

Z doświadczeń CANARD wynika, że systemy OPP prowadzą do znaczącego spadku liczby wypadków na monitorowanych trasach. Kierowcy, świadomi monitoringu, częściej przestrzegają przepisów dotyczących prędkości.

Koszty i harmonogram realizacji

Projekt montażu 43 urządzeń OPP wyniesie blisko 85 milionów złotych. Firma Sprint S.A. ma 76 tygodni na realizację zadania, co obejmuje oględziny lokalizacji, instalację urządzeń, doprowadzenie przyłączy energetycznych oraz legalizację systemów. Jeśli nie będzie możliwe wykorzystanie istniejącej infrastruktury, zostaną zbudowane nowe bramownice.

Po zakończeniu tego etapu CANARD będzie dysponował łącznie 114 odcinkowymi pomiarami prędkości, które obejmą ponad 670 km dróg.

Kompleksowy rozwój systemu nadzoru

Rozbudowa systemu automatycznego nadzoru to część większego projektu „Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym”. Jego celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na polskich drogach.

Zakres projektu obejmuje:

  • 43 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości,
  • 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości,
  • 10 urządzeń monitorujących przejazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
  • 5 urządzeń monitorujących przejazd na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.

Całkowity koszt projektu wynosi ponad 161 mln zł, z czego jego realizacja ma zakończyć się do 30 czerwca 2026 roku.

Poprawa bezpieczeństwa na drogach

Inwestycje w systemy rejestrujące to kolejny krok w stronę zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach. Dzięki nowoczesnym technologiom oraz odpowiedniemu nadzorowi można oczekiwać spadku liczby wypadków spowodowanych nadmierną prędkością oraz poprawy kultury jazdy kierowców. Informacje o uruchomieniu nowych urządzeń będą dostępne m.in. na oficjalnym profilu Facebook CANARD.

Lista lokalizacji – pobierz

(Źródło: GITD)

40 komentarzy

  1. 3,4 wpisy pojedyńczych osób, ale za to Franio musi dać z 10 wpisów nawet komentując swój własny wpis! Franio to jest choroba i taką chorobę się leczy więc zapraszam na Abramowicką bo już czas!

  2. Szofer Niezawodowy
    Ocena: 7

    To Ja się pytam :
    – po kiego grzyba budujecie autostrady i drogi szybkiego ruchu ?
    Po to by stawiać na NICH – Kontrolę Prędkości ? I ŁUPIĆ Z KIEROWCÓW na kasę ????
    Co za DZIWNY KRAJ i dziwni ludzie !

    • Ocena: 10

      Autostrada i droga ekspresowa służy do poruszania się z dużymi prędkościami: 100, 120, 140 km/h, w zależności od typu drogi. Przekroczysz ją ponad margines i zostaniesz złupiony z kasy przez system.

      • Jeżeli nie posprzątasz po psie, wywalisz śmieci do lasu, czy palisz oponami w piecu to też Cię system złupi. Ale czy ktoś do tego zmusza? Powiedz kto?

    • Idź na kurs prawa jazdy to się dowiesz. To, że po drogach S i A można naprawdę szybko jeździć. I to w zgodzie z przepisami. Wtedy nikt nikogo nie łupi.

    • No niestety tak będzie bo nie wszyscy dorośli do jeżdżenia takimi drogami

    • 120km/h na ekspresówce i 140km/h na autostradzie to dla Ciebie wciąż za wolno? To jaka prędkość by Ciebie usatysfakcjonowała?

    • Uśmiechnięty Romek
      Ocena: 0

      Z jednej strony racja, z drugiej niektórzy robią sobie tor wyścigowy z drogi ekspresowej/autostrady. Nie żal mi ich jak się r0zj3b1a, ale raz że stwarzają zagrozenie dla innych, a dwa że niech się taki gdziekolwiek rozwali to stoisz pierdylion godzin w korku.
      Z kolei chociażby w Anglii co kilka km są fotoradary na drodze szybkiego ruchu, więc z głupimi rozwiązaniami nie jesteśmy jedyni 🙂

    • Dokładnie. Chory kraj. Kraj piratów drogowych. A do tego niedzielnych rowerzystów zabijających pieszych na chodnikach.

  3. Rolnik spod granicy
    Ocena: 6

    Jaka to poprawa bezpieczeństwa, jak mandat przychodzi po pół roku gdy już się nie pamięta gdzie się jechało… Jakby był stop i karanie na miejscu, możemy mówić o poprawie bezpieczeństwa. A tak, można jechać przez cały odcinek pomiarowy 190 km/h i mandat jaki przyjdzie pocztą nie ma bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo.

    • Złodzieja też nie ma co łapać jak się go nie złapie na gorącym uczynku. I tak już ukradł.

  4. To i tak za mało na polskich mistrzów kierownicy.

  5. prawo jest dla uczciwych a tego żabę bandytę drogowego prawomocnie uniewinnili – mam nadziej, że się rozp.. na pylonie

  6. Super bo dzicz na tych drogach jak w krajach …go świata.

  7. przciez te mandaty sa niezgodne z przepisami!

  8. 3 odcinkowe na ekspresówkach koło Lublina… super…

    • Te odcinkowe pomiary prędkości są w obie strony? Czy tylko w jedną stronę tak jak jest napisane w excelu początek i koniec?

  9. Ocena: 0

    Zdecydowanie za późno, bo jak PISowcy mieli za nic ograniczenia prędkości to tego nie było.

  10. Ocena: 0

    OPP ma wadę powinien być sprzężony z karabinem maszynowym i likwidować idiotów łamiących przepisy ale to i tak wina Tuska i UE bo poprawili drogi i można pojechać ale nie zmienili mentalności niektórych kierowców.

Dodaj komentarz

Z kraju

Biznes i handel

Polityka i społeczeństwo

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia