Sobota, 20 kwietnia 202420/04/2024
690 680 960
690 680 960

Weszła w życie ustawa lex Uber. Kontrole kierowców Bolt wciąż trwają, nakładane są kary, a w sądach zapadają wyroki

Pomimo wejścia w życie nowych przepisów, które miały uregulować rynek przewozu osób, niewiele się na razie zmieniło. Jak ustaliliśmy, kontrole wobec kierowców jeżdżących w ramach aplikacji wciąż się odbywają, a funkcjonariusze cały czas wykrywają nieprawidłowości i wystawiają decyzje o nałożeniu kar.

Z dniem 1 stycznia w życie weszły przepisy ustawy potocznie nazywanej mianem lex Uber. W zamierzeniu celem nowelizacji ustawy o transporcie drogowym było zrównanie szans na rynku przewozów osób pomiędzy taksówkarzami a kierowcami jeżdżącymi w ramach aplikacji np. Uber czy też Bolt. Środowiska taksówkarskie chciały, aby rząd całkowicie zablokował rynek dla tego typu usług, z kolei przedstawiciele wchodzących do Polski firm, całkowitego uwolnienia tego zawodu. Ostatecznie w połowie maja ub. roku wprowadzono nowe regulacje mające być kompromisem pomiędzy obiema stronami. Ich celem było też zapewnienie możliwości w pełni legalnego wykonywania tego zajęcia kierowcom przewożącym pasażerów, którzy korzystają z aplikacji.

Wielokrotnie informowaliśmy o kontrolach, jakie w ubiegłym roku wykonywali funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego oraz Policji. Jak wyjaśniał nam Paweł Gruszka z lubelskiego oddziału ITD, do końca grudnia 2019 roku przeprowadzono ponad 80 kontroli kierowców, którzy wykonywali zarobkowy przewóz osób korzystając ze stworzonej do tego celu aplikacji. Najczęściej nakładane były na nich kary w wysokości 12-14 tys. złotych. Inspektor zaznaczał też, że żadna ze spraw nie została umorzona, a decyzje o nałożeniu kar zostały podtrzymane przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Artykuły te za każdym razem wywoływały duże emocje. Kilkukrotnie kontaktowali się też z nami kierowcy, którzy wożą po Lublinie pasażerów w ramach aplikacji. Zapewniali nas, że jeżdżą legalnie i praktycznie każdy z ukaranych odwołał się od decyzji Inspekcji Transportu Drogowego do sądu. Sądy miały bowiem inaczej spojrzeć na tą sprawę i uniewinnić kierowców. Kiedy zapytaliśmy o ten fakt przedstawicieli służb wykonujących kontrole usłyszeliśmy, że owszem ukarani odwołują się do sądów, jednak nie było żadnych wyroków uniewinniających. Co więcej przekazano nam, że pierwsze kary zostały już opłacone.

Sprawdziliśmy, jak wygląda sytuacja teraz, po wejściu w życie przepisów, które złagodziły wymagania wobec kierowców Ubera czy też Bolta. Jak nam wyjaśniono, ustawa cały czas wymaga, aby posiadali oni m.in. licencję taxi, aktualne badania medyczne, zaświadczenie o niekaralności, a także wiele innych. Kontrole wciąż się odbywają, a funkcjonariusze wciąż wykrywają nieprawidłowości, w wyniku czego na kierowców i przewoźników nakładane są kary finansowe. Co więcej kierowcy, którzy odwoływali się do sądów, otrzymują wyroki podtrzymujące zasadność nałożonej przez inspektorów kary.

Pod koniec 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie utrzymał w mocy decyzje Lubelskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego nakładającą kary pieniężne na kilku z zatrzymanych do kontroli kierowców. Jak wynika z akt sprawy, kierowcy wykonywali usługę płatnego przewozu okazjonalnego osób. Nie posiadali jednak m.in. zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji na przewóz osób wydanych na jego rzecz. W związku z tym sąd potwierdził, że wykonywanie transportu drogowego bez wymaganego zezwolenia jest naruszeniem ustawy o transporcie drogowym. Dodatkowo kontrolowane pojazdy były przystosowane do przewozu pięciu osób łącznie z kierowcą, a więc kierowcy wykonywali usługę przewozu okazjonalnego autami niespełniającymi kryterium konstrukcyjnego.

(fot. lublin112.pl)

61 komentarzy

  1. dziś mi taki nieletni wystrzyżony bolciarz wyjechał z podporządkowanej
    pech chciał, że sama jechałam trochę więcej niż 50, bo inaczej płaciłby mi za przód, a pewnie obie chłodnice przydałyby się nowe i lampy mi zmatowiały…. a tak to tylko sprawdziłam, że abs mam sprawny i potem pozbierałam graty po całym samochodzie
    szkoda
    to tyle na temat kierowców boltów

  2. Fakt jest taki ,że w Bolt itp.kierowcow niema to ludzie z blankietem prawa jazdy i to często ukraińskie.Ale znam cenę za kurs.Polecam sałatę radio z 1-kami z dworca PKS pod M-donald przy puławskiej za 27zl.Trasa przez 3-maja,Al.raclawickie itd.To o jakich podatkach i uczciwości te sałaty chcą rozmawiać?

    • Jak sie wsiada do slupa co ma stawki dwa razy takie jak w korporacjach to tak jest, to twoja wina bo kazda tacu ma cennik na szybie, jwstes slepy bo poleviales na ladnego merca a oni na takich fzbanach jak ty zarabiaja

  3. Uber/bolt to nowoczesne niewolnictwo przy jednoczesnym radosnym klaskaniu klientow. Szkoda tylko ze ludzie nie wiedza ze po taxi czas na aplikacjonowanie ich zawodu bedzie nastepne. Kto ma glowe na karku widzi jaki zaczyna wyrastac monopol na skale swiatowa gdzie nikt nie bierze odpowiedzialnosci a pracownik nie jest traktowany jako pracownik.

  4. A do wszystkich którzy mówią o super aplikacji Bolt i Uber Mam tylko jedno zdanie jeszcze tych firm nie było nawet w Polsce a nawet z takim śmiesznym Lublinie działały aplikacje w korporacjach taksówkarskich jak ktoś jest mało rozgarnięty i nie potrafi znaleźć aplikacji którejkolwiek korporacji w Lublinie ale oczywiście Bolta znalazł natychmiast to niech nie gada głupot że to jest takie super wygodne taksówkę też możesz zamówić przez aplikację i też masz podaną cenę kursu a we wspomnianym już damelu ceny podaną w aplikacji Masz jak ocenę gwarantowaną nawet jeżeli wyjdzie więcej na taksometrze taksówkarz nie może wziąć więcej niż podała ci aplikacja i powiedz mi teraz że to jest nieuczciwe chyba w stosunku do taksówkarza A jeśli chodzi o wożenie dookoła miasta to robią to tacy sami kierowcy jak ci z Bolta mają wszystko gdzieś Bo uważają że z nawigacją wszędzie trafi Tylko niestety dla pasażera efekt jest taki że właśnie jeżdżę dookoła bo przecież nie znają miasta tumany i to nie tylko mówię o kierowcach Bolta ale też o młodych kierowcach którzy przyszli pracować na taksówce nic im się nie chce idą na łatwiznę a pasażer na tym cierpi. Mogą jeździć nawet i 5 lat taksówką A i tak miasta nie poznają bo cały czas będzie tylko nawigacja i taka jest prawda ta ustawa Uber lex Zamiast prowadzić rzekomo porządek w zawodzie doprowadziła do jeszcze większego bałaganu

  5. Kierowcy bolta to współcześni niewolnicy
    pracujący na obcy kapitał tylko jeszcze o tym nie wiedzą lub niechcą wiedzieć.
    Tacy są innowacyjni,nowocześni tylko przed ustawą jak i po są nie legalni ale o tym w sponsorowanych artykułach nikt nie pisze.

  6. Państwo popier**** politycznego, co za tym idzie – Państwo policyjne i na każdym kroku przeciwko, zamiast dla obywatela.
    W Polsce jak nie masz „znajomosci” badz sporej kasy, to jestes smieciem, z którego rząd ciągnie pieniądze.
    Jeszcze trochę, to zarządaja opalty za oddech w miescie ?
    Ja zawijam stad wrotki, szkoda, bo ojczyzne kocham i nie o taka smieciowo-polityczna Polske walczyli nasi przodkowie.
    Pozdro

  7. Ci wszyscy inteligenci tak zachwalający się bolcem i innowacją poczekajcie jeszcze trochę innowacja dotknie i was w Stanach już powstał work market gdzie pracę prawnika, grafika komputerowego itp możesz zlecić za pomocą aplikacji za dużo dużo mniejsze pieniądze siedzą tam tacy jak wy inteligenci i pracują za miskę ryżu powodzenia
    Innowacja to zwykłe złodziejstwo zero przyszłości dla szarego obywatela bogacą się tylko bogacu

  8. Bolt jest mega czesto uzywam a po mnie przyjezdzaja czasami normalnie radio taxi , Bolt jest plusem dla taxi wiecej zlecen ten kto jest madry wykorzystuje takie technologje a nie sie im sprzecza ,,, to przyszlosc..

  9. Nie ośmieszaj się człowieku, taksówkarze to prymitywy, które nie potrafią się pogodzić ze zmianami i lepszą alternatywą.

Z kraju