Ul. Zemborzycka: Droga rowerowa na cenzurowanym. Bubel na bublu?
15:52 28-09-2013
Przebudowa ul. Zemborzyckiej wywołuje niemałe emocje wśród miłośników jazdy na rowerze. Lubelskie Porozumienie Rowerowe nie pozostawia na projekcie i przebudowie przysłowiowej „suchej nitki”, krytykując rozwiązania i sposób w jaki wykonuje się ścieżki rowerowe wzdłuż ul. Zemborzyckiej.
-Wzdłuż ul. Zemborzyckiej, na odcinku Kunickiego – Diamentowa. Wydawać by się mogło, że rowerzyści powinni być z tej inwestycji zadowoleni, jednak po bliższym przyjrzeniu się trasie okazuje się, że jest ona pełna mniejszych lub większych bubli, które nie tylko są niezgodne z prawem, ale wręcz niebezpieczne dla rowerzystów! Jest to kolejny przykład tego, jak lekceważąco do rowerzystów podchodzą urzędnicy Zarządu Dróg i Mostów, bo o stosowaniu się do przepisów prawa, tj. Standardy Rowerowe czy Polityka Rowerowa nie mówiąc – uważa Porozumienie Rowerowe.
Trudno się z tym nie zgodzić robiąc rekonesans w terenie.
Porozumienie Rowerowe we współpracy z oficerem rowerowym wspierało nowatorskie jak na Lublin rozwiązanie, by na ul. Zemborzyckiej powstała zarówno droga rowerowa jak i pasy rowerowe (na około połowie długości). Takie rozwiązanie było bardzo potrzebne, gdyż droga rowerowa pełniłaby funkcję rekreacyjną dla rowerzystów poruszających się w wolnym tempie (np. z dziećmi), natomiast pasy rowerowe umożliwiały by szybkie i wygodne przemieszczanie się po tej ulicy osobom ceniącym swój czas w drodze do pracy czy szkoły.
Fotograficzna relacja Porozumienia Rowerowego pokazuje jak buduje się ścieżkę rowerową w której stoją słupy, zjazdy prowadzą donikąd a wykonanie jej jest dowolne, raz z kostki raz z asfaltu a przejazdów przez torowisko po prostu nie ma.
Oglądają zdjęcia można odnieść wrażenie, że ścieżka rowerowa biegnie gdzieś w pobliżu ul. Alternatywy 4 ze znanego wszystkim filmu prezentującego osiągnięcia budowlane Polski Ludowej.
Zapraszamy do analizy fotograficznej przebudowy ul. Zemborzyckiej z zaznaczeniem grzechów głównych budowanej ścieżki dla rowerów:
1. W rejonie skrzyżowana z ul. Diamentową będzie kostka brukowa, w końcu w Lublinie nie da się zmienić nawierzchni po wykonaniu projektu (chyba że ZDiM chce to można bez problemu, np. jak na trasie wokół Zalewu). Samo skrzyżowanie jest przebudowywane z innego projektu.
2. W miejscu przejazdu kolejowego pierwszy skrajny przykład traktowania rowerzystów jak osób gorszej kategorii. W końcu dobrze wiemy, że nie da się tu zachować ciągłości nawierzchni, a że jakiś rowerzysta może tu stracić zdrowie lub życie nie ma znaczenia.
3. Słup trolejbusowy w skrajni ścieżki rowerowej.
4. Skrzyżowanie z ul. Budowlaną oczywiście nie zostało przebudowane. Co więcej, sposób prowadzenia drogi rowerowej w zasadzie wyklucza możliwość wykonania tu przejazdu rowerowego, chyba że pokusimy się na innowację w postaci krzyżowego prowadzenia przejścia i przejazdu. Oczywiście, na samym końcu to rowerzyści będą źli, bo przejeżdżają po pasach.
5. Za skrzyżowaniem z ul. Kruczkowskiego (jadąc od Kunickiego) znajduje się wjazd na drogę rowerową. Naturalnie pod tak ostrym kątem, że trzeba będzie się prawie zatrzymać na ulicy. A co dla jadących w drugą stronę? My obiecujemy, że postawimy tam punkt teleportacyjny, bo na jezdnię zjechać się nie da (linia ciągła), a jazda na wprost będzie NIELEGALNA!
6. Nielegalna, bo szerokość chodnika w miejscu przystanku przy ul. Kruczkowskiego jest zbyt mała, by zrobić tam drogę dla pieszych i rowerów (znak pieszy/rower z poziomą kreską). Komfort pasażerów oczekujących na autobus pomijamy.
7. Skrzyżowanie z ul. Kruczkowskiego – tu również nie przewidziano przejazdu rowerowego.
8. Skrzyżowanie jest wyposażone w ręczne wzbudzanie światła zielonego, a część od strony ul. Kunickiego jest tak wąska, że ledwo mieszczą się tam dwie osoby, a o rowerzystach nie mówiąc.
9. Na dalszym odcinku w stronę Kunickiego będzie droga dla pieszych i rowerów (kostka brukowa fazowana, pierwszeństwo pieszych i 100% niewidoczne pojazdy bocznych ulic i posesji).
10. Od skrzyżowania z ul. Słowackiego ponownie zaczyna się droga rowerowa.
11. Budowa nie jest jeszcze ukończona, ale z prawie 100% prawdopodobieństwem możemy stwierdzić, że legalnego zjazdu na jezdnię dla osób chcących jechać w ul. Kunickiego również nie będzie przed skrzyżowaniem ul. Zemborzyckiej z ul. Diamentową.
12. Niebezpieczne wysoki krawężniki na wjazdach na ścieżkę rowerową.
Porozumienie Rowerowe uważa, że Zarząd Dróg i Mostów zlekceważył prawo, bezpieczeństwo rowerzystów oraz zdrowy rozsądek. W razie otrzymania jakiegokolwiek mandatu za jazdę rowerem po ulicy członkowie Porozumienia sugerują aby taki mandat przesłać do ZDiM.
Zapraszamy do dyskusji na naszym profilu na Facebooku.
Wyświetl większą mapę2013-09-28 15:37:15
(fot. www.lublinrowerem.pl)
Komentarze wyłączone