Trwa projektowanie obwodnicy Janowa Lubelskiego. Są cztery propozycje jej przebiegu

Tylko przez trzy tygodnie mieszkańcy mogą składać swoje uwagi dotyczące proponowanych wariantów przebiegu przyszłej obwodnicy Janowa Lubelskiego, jaka powstanie w ciągu drogi krajowej nr 74 Kraśnik – Zamość. Później wybrany zostanie ostateczny przebieg trasy.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła działania informacyjne, związane z projektowaniem obwodnicy Janowa Lubelskiego. Chodzi o planowany nowy odcinek drogi krajowej nr 74, dzięki któremu kierowcy poruszający się trasą pomiędzy Kraśnikiem a Zamościem nie będą musieli przejeżdżać przez centrum miasta. W ramach inwestycji powstanie droga przebiegająca po nowym śladzie, która będzie miała, w zależności od wariantu, od 8,5 do 9,5 km.

Obecnie trwają pace związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej, która w jest na etapie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z Elementami Koncepcji Programowej. Rozważane są cztery warianty jej przebiegu: dwa po północnej stronie Janowa Lubelskiego w wariantach i dwa po południowej. Początek obwodnicy, będzie zlokalizowany w zależności od wariantu trasy, na połączeniu z rondem, które zostanie wybudowane na istniejącej drodze krajowej nr 19/74, w miejscu jej skomunikowania z budowaną obecnie drogą S19 w węźle Janów Lubelski Północ, lub też na skrzyżowaniu istniejącej drogi krajowej nr 19 z dojazdem do węzła Janów Lubelski Południe w ciągu budowanej trasy S19.

Z kolei koniec obwodnicy dla wszystkich wariantów będzie miał miejsce na włączeniu w istniejącą drogę krajową nr 74 pomiędzy miejscowościami Zofianka Dolna i Zofianka Górna. Rozważa się trzy sposoby połączenia dróg: rondo, skrzyżowanie i węzeł. Celem inwestycji jest m.in. zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miasto, udrożnienie drogi krajowej nr 74, skrócenie czasu przejazdu, a także redukcja zanieczyszczeń i hałasu w mieście.

Obecnie inwestor musi wybrać najkorzystniejszy wariant przebiegu trasy, dzięki czemu będzie mógł uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy tej trasy. W związku z tym mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi oraz wnioski związane z proponowanymi wariantami przyszłej drogi. Będą one przyjmowane do 24 kwietnia 2020 r. zarówno przez lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jak również przez Urząd Miejski w Janowie Lubelskim.

Później, gdy zostanie wybrany ostateczny przebieg trasy, żadne zmiany nie będą już możliwe. Rozpocznie się bowiem kolejny etap prac projektowych, polegający na wykonaniu elementów koncepcji programowej, która uszczegółowi rozwiązania dla wybranego wariantu trasy oraz określi wytyczne dla projektu budowlanego. Następnie opracowany zostanie projekt budowlany i uzyskana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, po której wykonawca będzie mógł rozpocząć budowę.

(fot. lublin112/zdjęcie ilustracyjne)

Zobacz również

20 komentarzy

  1. MieszkaniecBiałejDrugiej

    Tylko wariant 2, najbardziej ekonomicznie.

  2. Obiektywnie to wariant 3 jest najlepszą alternatywą dla Miasta i jego mieszkańców.Obwodnice budujemy by omijały miasta i wsie i ten wariant to spełnia, nie wjeżdżamy do miasta od strony Rzeszowa ani też od strony Lublina, mijamy miasto dalekim łukiem. W 1-ej wersji całe natężenie ruchu Zamość- {LUBLIN & RZESZÓW) kierujemy na Białą a tam jeszcze ruch z kierunku od i do Godziszowa. Ułatwiamy życie mieszkańcom Janowa kosztem mieszkańców Białej. Nadmienię że obwodnica w 1-ej wersji zamyka rozwój miasta ( osiedla mieszkaniowe Wichrowe Wzgórze , Chrzanowskie, Przyborowie i cały kierunek w stronę Zofianki) nikt nie buduje domu w sąsiedztwie obwodnicy. A z tamtej strony miasta są przecież zlokalizowane Szkoły, Przedszkola,Markety a w perspektywie Galeria Handlowa to przecież decyduje że miasto się rozwija.TYLKO WARIANT nr.3

  3. Wariant 3 wydaje się być najbardziej logiczny. Choć przebiega przez lasy to przecież teraz widać ile drzew zostało wyciętych pod budowę S19. Wersja 1 przebiega przez cmentarz i tereny pod ochroną konserwatorską więc nie ma szans na budowę w tamtym miejscu. A wariant 2? Jeśli ktokolwiek miał okazję być na Białej Pierwszej lub Drugiej na pewno wie jak wyjątkowo gęsto zabudowane są te wsie. Praktycznie dom na domie. Nie rozumiem komu przyszło do głowy projektować drogę w tamtym miejscu. Zdecydowanie nie jest to ekonomiczny wariant, gdyż pochłonie masę pieniędzy na wypłaty dla wysiedlanych ludzi, których swoją drogą będzie kilkanaście domów. Wariant 4 niestety zahacza o Zofijankę więc również jest średnią opcją.

  4. Kto obwodnice buduje 1 km od centrum miasta? troszeczkę logiki. Obwodnice mają służyć mieszkańcom a tu problem przenosi się z jednego miejsca w drugie. Wariant 3/4

  5. 3 i 4 to głupota. Zniszczą kolejne lasy i zalew. Zresztą logicznie jest umieścić w ciągu dawnej 74 a nie objedź dwa razy janów… tylko 2 !

  6. Alternatywne rozwiązanie

    Tylko wariant 1,3 lub 4… dlaczego GDDiA w ogóle bierze pod uwagę wariant 2, który charakteryzuje się tak gęsta zabudowa? Naprawdę wsie Biała Pierwsza i Biała Druga są gęsto zabudowane i zaludnione, natomiast w wyznaczonym wariancie 1 droga przebiegałaby przez niewielkie zabudowania, dlatego ewentualnie ten wariant mógłby być rozpatrywany, natomiast wariat 3 i 4 rośniesz są dobrymi i alternatywnymi rozwiązaniami. Przepisy prawa mówią, ze jeżeli istnieje inna opcja przeprowadzenia obwodnicy niż przez obszar natura 2000, to należy tędy drogę poprowadzić. Zatem dlaczego obwodnica przechodzącą przez via carpatia, przechodzi przez obszar natura 2000? Czy ten obszar nie jest dla ludzi? Owszem jest, zatem dlaczego w ogóle ktoś pomyślał o wariancie 2, który rujnuje wieś i mieszkańców tej wsi? Wieś ta jest zbyt gęsto zaludniona, aby w ogóle rozważać ten wariant…

  7. Wycięcie paska na drogę 100 m w lesie który ciągnie się do biłgoraja 30 km i do zaklikowa następne 30 km niewiele zmieni. Ale przecięcie wsi Biała sporo.

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 3.7675zł 0.58%
    • GBP 5.2861zł -0.2%
    • EUR 4.5447zł -0.01%
    • CHF 4.1472zł 0.14%

    Polub nas

    Materiały wideo

    Lubelscy policjanci wzięli udział w akcji #GaszynChallenge (wideo)
    Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
    99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
    W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
    W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)

    Co? Gdzie? Kiedy?

    Noc Muzeów w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie
    Noc Muzeów w Muzeum Narodowym w Lublinie
    Noc Muzeów w Ogrodzie Botanicznym UMCS
    Noc Muzeów w Muzeum Wsi Lubelskiej
    Pokrzywowy Jarmark Lubelski: Królować będą produkty z pokrzywą