Środa, 24 kwietnia 202424/04/2024
690 680 960
690 680 960

Taniej byłoby wozić pasażerów taksówkami. Miasto w naszym regionie zawiesiło funkcjonowanie komunikacji miejskiej

Miasto obliczyło, że przewiezienie jednego pasażera komunikacją miejską kosztowało 135 zł. W związku z tym podjęto decyzję o zawieszeniu kursowania autobusów.

Na ulice Międzyrzeca Podlaskiego nie wyjechały autobusy komunikacji miejskiej. Realizowane od wielu lat kursy łączyły poszczególne części miasta i zapewniały mieszkańcom, zwłaszcza tym z najdalszych jego zakątków, dogodniejszy dojazd do szkół, przychodni czy zakładów pracy. Pojazdy kursowały od poniedziałku do piątku z wyłączeniem ferii zimowych i wakacji. Oznacza to, że wraz z początkiem września komunikacja powinna zostać wznowiona. Tak się jednak nie stało.

Okazuje się, że miasto podjęło decyzję o zawieszeniu kursowania autobusów. Powodem jest drastyczny wzrost cen paliwa a także coraz mniejsza liczba pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej. Co jakiś czas pracownicy Urzędu Miasta sprawdzali, jakie jest zainteresowanie mieszkańców poszczególnymi kursami. Okazało się, że z roku na rok autobusami podróżowało coraz mniej osób.

Jak wyjaśnia burmistrz Międzyrzeca Podlaskiego Zbigniew Kot, dziennie jednym kursem jeździły pojedyncze osoby, a często nie było pasażerów wcale. Łącznie od początku stycznia do końca grudnia z komunikacji skorzystało tylko 469 pasażerów. Po przeanalizowaniu kosztów, które w ubiegłym roku wyniosły 65 tys. zł, wyszło na jaw, że na przewiezienie jednej osoby wydawano 135 zł.

– Rozważaliśmy różne warianty, nawet ograniczenia kursów do dwóch. Jednak operator komunikacji, czyli Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Międzyrzecu Podlaskim uznał, że byłoby to dla niego nieekonomiczne – dodaje Zbigniew Kot.

Na razie komunikacja miejska jest zawieszona aż do odwołania. Jednak władze miasta liczą, że autobusy wyjadą jeszcze na ulice. Obecnie trwa oczekiwanie na nową, unijną perspektywę finansową, chociażby z Krajowego Programu Odbudowy. Jeżeli będzie możliwość uzyskania na ten cel dofinansowania, miasto na pewno z tego skorzysta.

(fot. PKS Międzyrzec Podlaski)

8 komentarzy

  1. jeśli niepotrzebne to zlikwidować i już. Po co na siłę wydawać pieniadze

  2. Chętnie zbadałbym strukturę kosztów. Ile szło na paliwo i pensje kierowców, a ile na pensje i premie prezesów oraz utrzymanie przystanków przez zaprzyjaźnione firmy?

    • Przecież na pensje i premie prezesów będzie nadal szło. Cięcie kosztów polega na tym że dziadom się odbiera ale nigdy bogatym.

  3. W innych miastach opłaca się, a tu nie. Baaaa! Są miasta, gdzie pasażerowie nie płacą za bilety i też się opłaca! Szok normalnie!

  4. A ile zarabia kierowca autobusu?

    • ( ͡° ͜ʖ ͡°) Chichot Losu

      A ile zarabia prezes jego dwóch zastępców, poszczególne sekretarki, księgowe, mechanicy OC, strażnicy…

      • Chodzi o to, że pasażerowie płacą i nie chcą biletu. Dopiero jak została zawieszona linia to okazało się jak dużo osób jeździ autobusami. Czy w autobusach są kamerki – sprawne gdzie można sprawdzić ilość przewożonych pasażerów?

  5. naszła mnie taka myśl, że może nie wszyscy brali bilet, tj. kierowca brał opłatę sobie do kieszonki, to tylko luźna myśl do ewentualnego zbadania, nie twierdzę że tak było, ale ilość pasażerów (oficjalnych) jest zastanawiająco niska

Z kraju